Annons

31
OK, nu är det dags att någon förklarar för mig vad modellbeteckningarna SM, CM o.s.v. står för.

Mvh/e
IX35 2.0 CRDi-R A6 Exclusive, Cassa White
Peugeot 107
Hobby 605 AK
Annons

32
Sm är dne första santa fen som kom ut på marknanden.

Den andra som heter CM o även brukar kalas för go santan, om jag inte minns fel.
Erik Å skrev:OK, nu är det dags att någon förklarar för mig vad modellbeteckningarna SM, CM o.s.v. står för.

Mvh/e
kör volvo v70 n 2,4t

33
Bytte man helt skepnad, eller såldes bilarna under en period parallellt, en finare och en "snikmodell"? E det olika generationer - eller en kraftig uppgradering?

@
ix35 CRDi-R, 184, A6, Exclusive, blev Cool Brown. Beställd 7/7-10 - lev. 23/6-11!!
Extreme 158 husbil(Fiat Ducato chassi) 2009

34
Erik Å skrev:OK, nu är det dags att någon förklarar för mig vad modellbeteckningarna SM, CM o.s.v. står för.

Mvh/e
Modellbeteckningarna är projektnamn som används internt av Hyundai tex i http://www.hmaservice.com Hur namnen uppkom och om de betyder ngt speciellt är oklart.

SM är Hyundai Santa Fe generation 1, CM är Santa Fe generation 2, vilket är helt ny bilmodell jämfört med SM. Vad jag vet så gjorde Hyundai en rak modellväxling där SM och CM såldes parallellt en kortare period tills ÅF hade slut på sina SM.

Mer info + bilder här:
http://en.wikipedia.org/wiki/Hyundai_Santa_Fe
Senast redigerad av ClasseClas den 06 nov 2010, 13:45, redigerad totalt 1 gång.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

35
Nu är man där igen!
I senaste numret av Vi Bilägare så testar man KIA Sportage mot Mitsubishi ASX. Där vann KIA klart!
Tyvärr ligger papperstidningen inte ute på nätet ännu, men jag kan citera vad man sade om KIA:n som hade jättebra vägegenskaper:
"KIA Sportage är byggd på samma tekniska arkitektur som koncernkusinen Hyundai ix35, men har ett eget nyutvecklat system för fyrhjulsdrivningen".

E det som ClasseClas misstänker - att man inte fått fram prylar ordentligt och köper in externa - eller håller "småsyskonet" på att mopsa upp sig?

Tydligen inte som inom VAG- koncernen: Först kommer AUDI sen WV och därefter Skoda och SEAT med vilka prylar och förfining man tillåter resp märke att använda. Det är ju egentligen "hyllvara" hos VAG -men bara vissa släpps in i olika rum! Sen kör Porsche och Bugatti m.fl i en fil för sig - bara plockar guldkornen - där man inte kan utveckla själv!
Jättesmart och billigt!

Jag tror dock inte att Hyundai, som moderbolag, skulle acceptera att KIA skulle få bättre resultat i en jämförelsetest (eller så kör dom det som en inre tävlan för att alla skall bli bättre)!

Vet inte mer än så - tänkte bara lite när jag läste. Är det någon som vet mer?

Något tekniksnille som vill spekulera?

Ha det!

:?: @
ix35 CRDi-R, 184, A6, Exclusive, blev Cool Brown. Beställd 7/7-10 - lev. 23/6-11!!

36
Nu är det liten annan hackkycklingsordning mellan Hyundai och Kia. Om jag har snappat rätt så ska Kia vara mer sportig och "uppkäftig" (i designen) medan Hyundai ska vara mer lyxig och elegant i designen. Überflummigt i mina ögon.

Vad gäller Porsche så måste jag rätta dig. Porsche gör motorn, ratten och sätena. Resten är inköpt på stan, typ 80%, givetvis med rätt funktion och kvalitet. Klimatanläggningen tex gör Peugeot. Porsche är mästare på att bygga bilar effektivt och har lärt ut mkt till VW-gruppen i övrigt.
Toyota Auris 1.8 HSD -13

37
Klart imponerande ClasseClas!
Du måste vara en riktig "bilnörd" - i dess mest positiva ordalag! Vad man än kommer med, så har du alltid något att tillföra - eller rätta. Känns tryggt att ha en så'n som dej i forumet!

Framförallt är det tufft av dej att alltid ifrågasätta motorjournalisterna, som borde kunna så mycket!
Det är klart vi är många som är tveksamma inför nyhetsjournalistiken medan vi kanske köper s.k. "fakta-artiklar" lite mer!

Får man fråga: Är det intresse eller jobbar du inom branschen?

Tack för att du finns med som mentor och bollplank!

:finstilt:
@nders

38
andteg skrev:Klart imponerande ClasseClas!
Du måste vara en riktig "bilnörd" - i dess mest positiva ordalag! Vad man än kommer med, så har du alltid något att tillföra - eller rätta. Känns tryggt att ha en så'n som dej i forumet!

Framförallt är det tufft av dej att alltid ifrågasätta motorjournalisterna, som borde kunna så mycket!
Det är klart vi är många som är tveksamma inför nyhetsjournalistiken medan vi kanske köper s.k. "fakta-artiklar" lite mer!

Får man fråga: Är det intresse eller jobbar du inom branschen?

Tack för att du finns med som mentor och bollplank!

:finstilt:
@nders
Mycket bra sagt, Anders! :biggrin: Håller med fullständigt! :!:
Det kunde inte ha uttryckts bättre! :biggrin:
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

39
Just den här frågan kring 4x4 är ngt som engagerar mig så här löper jag linan ut. Annars är jag inte så imponerad över mina messerschmidtfasoner. Det är lätt att döda trådar på det viset.

Jag är bilnörd, yes i allra högsta grad. Det finns mkt att hämta på nätet, tex att glo på elscheman :shock: på hmaservice.com tex. Vad gäller jobbet så har jag ingen koppling alls till bilbranschen, men jobbar med R&D och en del vad gäller produktkostnader och dess sänkningar. Där ingår även frågor kring komponentförsörjning osv, och därför finns det en del likheter med bilbranschen som jag kan jämföra med.
Toyota Auris 1.8 HSD -13

40
andteg skrev:Nu är man där igen!
I senaste numret av Vi Bilägare så testar man KIA Sportage mot Mitsubishi ASX. Där vann KIA klart!
Tyvärr ligger papperstidningen inte ute på nätet ännu, men jag kan citera vad man sade om KIA:n som hade jättebra vägegenskaper:
"KIA Sportage är byggd på samma tekniska arkitektur som koncernkusinen Hyundai ix35, men har ett eget nyutvecklat system för fyrhjulsdrivningen".

E det som ClasseClas misstänker - att man inte fått fram prylar ordentligt och köper in externa - eller håller "småsyskonet" på att mopsa upp sig?

Tydligen inte som inom VAG- koncernen: Först kommer AUDI sen WV och därefter Skoda och SEAT med vilka prylar och förfining man tillåter resp märke att använda. Det är ju egentligen "hyllvara" hos VAG -men bara vissa släpps in i olika rum! Sen kör Porsche och Bugatti m.fl i en fil för sig - bara plockar guldkornen - där man inte kan utveckla själv!
Jättesmart och billigt!

Jag tror dock inte att Hyundai, som moderbolag, skulle acceptera att KIA skulle få bättre resultat i en jämförelsetest (eller så kör dom det som en inre tävlan för att alla skall bli bättre)!

Vet inte mer än så - tänkte bara lite när jag läste. Är det någon som vet mer?

Något tekniksnille som vill spekulera?

Ha det!

:?: @
Tillbaks till topic. Jag har svårt att tro att det skulle vara ngn avgörande skillnad mellan systemen, dvs att det skulle märkas vid normal körning. Om systemet däremot aktivt bromsar det slirande hjulet/hjulen, ja då pratar vi stor skillnad. Då är diagonalspinn effektivt eliminerade.
Toyota Auris 1.8 HSD -13

41
Du ligger helt rätt på det!
Också saxat ur testet i Vi Bilägare, när man testat bilarna (KIA och Mitsubishi) i en "sandbacke": "KIA'an spinner ibland loss på alla fyra hjulen, vilket visar att den i vissa situationer verkligen är fyrhjulsdriven. Fast lika ofta spinner bara två eller tre hjul, vanligen diagonalt".
ASX klarade sig klart sämre och lyckades aldrig spinna på alla fyra!
Åter huve't på spiken!
Imponerande ClasseClas!

:!:
@nders