Annons

Val av däck med 4X4

1
Behöver lite råd från lite kunniga människor här på forumet.
Jag köpte min Santa i Sommras och då följde det med odubbade vinterdäck 2 nya Savero wt (aldrig hört talas om ) samt 2 halvslitna Kuhmo alla däck är 235/65-15.
Jag bytte till vinter däcken nu i helgen som var och la dom nya däcken fram och dom något mer slitna däcken bak så långt allt frid o fröjd. när jag mätte från marken och upp till fälgkanten så är dom halvslitna Kuhmo ändå ca 8-9 mm högre :shock: än dom sprillans nya Savero ???
Jag har ju fått lära mig att med en 4X4 bil:
nummer 1 skall vara samma märke på däcken då det är stålkorden som bestämmer rullomkretsen
nummer 2 något sånär lika slitna.
Jag vände mig till säljaren och berättade att jag va orolig för att köra med dessa däck med tanke på fördelningslådan / viskokpplingen.
Han hade fått lära sig av Hyundai expert i Stockholm att så länge man har samma typ av däck på samma axel så är allt ok.
Han blev lite osäker efter mitt samtal med honom och han ringde än en gång till en expert på Hyundai i Stockholm och denne sa precis lika dant att i mitt fall är det bara och köra med dessa olika däck och det finns inget o va orolig för Santorna klarar detta.
Frågan till er är, kan man lita på detta eller skall man dra till däckverkstan o köpa 2 nya Kuhmo alt. 2 nya Savero WT som tydligen ingen däckverksta känner till???
Mvh/
Sailor

HYUNDAI SANTA FE 2.2 A5 CRDI
Vit Sailing Edition -07 Automat Svart skinn
Tabbert Comtesse 560E
VW Caddy -06 TDI (frun)
Annons

3
Jag personligen hade ej kört me detta.

Då det blir så som att visko kopplingen känner av om det är annan rull omkrets o låser då upp viskon till följd att den kan gå vam o havera.

Den där tekniker måste nog ha haft en fylla som kan säga sådär.

Jag fick lära mig o många säger det än idag att när man byter däck så ska det vaar lika däck runt om.
kör volvo v70 n 2,4t

Hur är det med vikten och trycket?

4
Du skriver att du mätte från marken och upp till fälgkanten, och att det var lägre fram än bak. Kan det vara viktfördelningen på bilen (tyngre fram och lättare bak?) och/eller att det inte var riktigt lika mkt luft (mer bak än fram) i de olika däcken som gjorde att resultatet blev vad det blev?

//Henke
Hyundai Santa Fé 2,2 CRDi-R M5 -06
Subaru Legacy 2,0R M5 -04

Re: Hur är det med vikten och trycket?

5
Hencke skrev:Du skriver att du mätte från marken och upp till fälgkanten, och att det var lägre fram än bak. Kan det vara viktfördelningen på bilen (tyngre fram och lättare bak?) och/eller att det inte var riktigt lika mkt luft (mer bak än fram) i de olika däcken som gjorde att resultatet blev vad det blev?

//Henke
Hej Henke

Lufttrycket är detsamma runt om och höjden var högre på dom slitna Kumho däcken även när dom inte var på bilen.
Men jag tog det säkra före det osäkra och köpte 2 nya GT Savero WT så nu är det samma däck runt om på bilen samt alla nya :D
Mvh/
Sailor

Tabbert Comtesse 560E
VW Caddy -06 TDI (frun)

6
svintoleffe skrev:Jag personligen hade ej kört me detta.

Då det blir så som att visko kopplingen känner av om det är annan rull omkrets o låser då upp viskon till följd att den kan gå vam o havera.

Jag fick lära mig o många säger det än idag att när man byter däck så ska det vaar lika däck runt om.
Nu får vi skilja på Santa FE SM generation 1 och Santa Fe CM generation 2 som har 2 olika system för fyrhjulsdrift.

Vad gäller Santa Fe SM som har permanent fyrhjulsdrift med diffbroms i form av en viskokoppling så är den faktiskt väldigt förlåtande med olika rullomkretser på hjulen. Vi hade frågan på ngn av träffarna med Hyundai och de sa att detta funkar till skillnad från andra fyrhjulssystem som till och med kan gå sönder om det diffar för mkt i rullomkrets.

TS har de facto en Santa Fe CM som inte har permanent inkopplad fyrhjulsdrift. Ngn viskokoppling existerar inte på CM. Permanent fyrhjulsdrift fås endast i farter under 40km/h när "4WD"-knappen är intryckt. Här är det lurigare med olika rullomkretser eftersom mittdiffen låser stenhårt och effekten blir då spänningar och knak i systemet. Nu är ju CM för det mesta framhjulsdriven, men vid gaspådrag och kurvtagning mm aktiveras fyrhjulsdriften. Jag tycker att det var rätt av TS att byta till samma fabrikat runtom.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

7
ClasseClas skrev:
svintoleffe skrev:Jag personligen hade ej kört me detta.

Nu får vi skilja på Santa FE SM generation 1 och Santa Fe CM generation 2 som har 2 olika system för fyrhjulsdrift.

Vad gäller Santa Fe SM som har permanent fyrhjulsdrift med diffbroms i form av en viskokoppling så är den faktiskt väldigt förlåtande med olika rullomkretser på hjulen. Vi hade frågan på ngn av träffarna med Hyundai och de sa att detta funkar till skillnad från andra fyrhjulssystem som till och med kan gå sönder om det diffar för mkt i rullomkrets.

TS har de facto en Santa Fe CM som inte har permanent inkopplad fyrhjulsdrift. Ngn viskokoppling existerar inte på CM. Permanent fyrhjulsdrift fås endast i farter under 40km/h när "4WD"-knappen är intryckt. Här är det lurigare med olika rullomkretser eftersom mittdiffen låser stenhårt och effekten blir då spänningar och knak i systemet. Nu är ju CM för det mesta framhjulsdriven, men vid gaspådrag och kurvtagning mm aktiveras fyrhjulsdriften. Jag tycker att det var rätt av TS att byta till samma fabrikat runtom.
Tack för ditt kloka förslag Classe Clas. Precis så tänkte jag oxå när det väl låser samman i diffen så borde det ju faktiskt kunna ha betydelse om man har olika rullomkrets på däcken annars vore det ju konstigt denna kraft måste ju tas upp någonstans.
Mvh/
Sailor

Tabbert Comtesse 560E
VW Caddy -06 TDI (frun)