Hej på er!
Tänkte prova en historia som min älskade hustru kom hem med idag.
Bil som kastade sig in framför Santan på dubbelfilig väg. Hustrun panikbromsar, klarar sig utan kollision.
Rullar sen vidare ett antal hundra meter när det plöstligt säger "pang" och bilen tvärstannar under våldsamma ljud.
Hustrun har inte bromsat ,ej rört automatstickan, ej lagt i p-broms (o jaa, jag har pressat henne på detta, tro mig).
Men-upplever hon-när hon tittar på lägesstickan står den på "P"........
Det låter ju helt sjukt-men hon hävdar helt bestämt att detta var det som hänt-dvs "P"-läget hoppade i av sig självt under färd...förbi, N, R osv och upp till P.
Är det nån som hört nåt liknande???
Det ska ju vara helt omöjligt att lägga i P under färd, eller??
O ja jag drog så klart direkt till verkstaden som koppla in mätarna. Inget fel på växellådan (enl. datorn)-dock ett klockande ljud mellan en del av lägen.
Efter viss fundering drog jag även ovan historia, o ni förstår ju svaret...och skulle det visa sig att detta stämmer så är väl inte Huyndai så sugna på just den händelsen...
O näe detta är inget skämt (men jag håller med om att det skulle kunna vara ett riktigt roligt sådant så jag öppnar dörren för att det ramlar in ett och annat hån på forumet....)
Aktuell modell: Santa Fe -07/Diesel/8000 mil/servad enl. bok/aldrig dragit vagn/
////////Vasstand
Annons
3
finns varken spärr eller broms krav på p-läget... sååå...Tiffster skrev:man måste väl trycka in spärren på spaken för att den ska gå i P samtidigt som bromspedalen måste va nere?
Det här låter helt otroligt , men jag måste bara gå ut och prova detta...
OCH!!
Visst kan man slänga i p-läget i farten... och vilket skramlande det blev i lådan...
provade både framår och bakåt. samma rasslande innan p-läget gick i och låste lådan..
Vilket betyder att om någon som är van manuell låda, kör en med automat och i glömska bötjar manuell växla framåt. så finns det ingen spärr som föhindrar att man smäller i p-läget... Detta är uselt..
Måste bara tillägga att jag provade detta i mycket låg fart..
Svart Hyundai ix35 crdi A6 exclusive.
Svart Hyundai i40 crdi A6 sport.
4
Jag skall erkänna...Martin.n skrev: Vilket betyder att om någon som är van manuell låda, kör en med automat och i glömska bötjar manuell växla framåt. så finns det ingen spärr som föhindrar att man smäller i p-läget...
En gång i tiden ( under sen stenålder
Var ju van vid PV och Amazon vid tillfället, och skulle av diverse anledningar köra en kompis´ Dodge Dart (V8 automat), och hade andra "likasinnade" i släptåg... 8)
I väntan på grönt vid ett trafikljus säger kompisen till mig: "-Plattan i mattan!"...
Visst - fullgas och skrik i däcken - ända tills jag av gammal vana skall rycka i tvåan...
Med automatlådan hände inte så mycket - däremot blev det en total tvärnit, eftersom jag trampade ner bromspedalen med full kraft - någon kopplingspedal fanns ju inte!
Detta hände sig alltså på den tiden när s k bilbälten nätt och jämt var uppfunna... Därför blev det ett himla gnyende över diverse röda näsor och blåmärken i pannan på passagerarna... :badgrin: :badgrin:
181 Skäreläjan
Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)
"Ditt hem är där din katt är...!"
5
Där ser man, modigt att prova i låg fart, heder åt den manövern eftersom det gav mig en del svar.
. Men visst är det för djävligt att det går....
Tack för svaren iaf. Får se om det går att"starta" om vxllådan på verkstan eller om det är ett totalhaveri trots allt, enl vekstan går ju lådan som den ska...men den säger ju inget om det rent mekaniska.
Sköt om er så ska jag lägga ut info när den dyker upp. I början av dec ska den in på verkstad.
Vasstand
. Men visst är det för djävligt att det går....
Tack för svaren iaf. Får se om det går att"starta" om vxllådan på verkstan eller om det är ett totalhaveri trots allt, enl vekstan går ju lådan som den ska...men den säger ju inget om det rent mekaniska.
Sköt om er så ska jag lägga ut info när den dyker upp. I början av dec ska den in på verkstad.
Vasstand
7
Jag testade också på tomgång och jäklar vad illa det lät. Det klickar till dess att bilen står stilla och då går p-bromsen in. Om man slängde i P-läget i 100km/h så skulle det leva om länge men p-bromsen går i först när bilen står stilla.Martin.n skrev:finns varken spärr eller broms krav på p-läget... sååå...Tiffster skrev:man måste väl trycka in spärren på spaken för att den ska gå i P samtidigt som bromspedalen måste va nere?
Det här låter helt otroligt , men jag måste bara gå ut och prova detta...
OCH!!![]()
![]()
Visst kan man slänga i p-läget i farten... och vilket skramlande det blev i lådan...
provade både framår och bakåt. samma rasslande innan p-läget gick i och låste lådan..
Vilket betyder att om någon som är van manuell låda, kör en med automat och i glömska bötjar manuell växla framåt. så finns det ingen spärr som föhindrar att man smäller i p-läget... Detta är uselt..![]()
Måste bara tillägga att jag provade detta i mycket låg fart..
Jag tror inte att vxllådan kan påverka länkarmarna så att stickan går i P-läge, inte ens om lådan skulle paja. Däremot går det ju att tvärnita och få stickan i P-läge genom att "koppla ur och lägga i 5:ans växel". Då tvärnitar bilen eftersom det inte finns ngn koppling utan en stor bromspedal, coh stickan åker smidigt in i P-läge.
På Santa Fe SM finns det en knapp man måste trycka in för att flytta på stickan i vissa lägen, dock inte Santa Fe CM.
På min Cheva TransSport som jag hade förr i tiden var man tvungen att trycka in bromspedalen för att kunna flytta stickan från P-läge. Undrar om inte samtliga Hyundai US-varianter har samma funktion?
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision
Toyota Auris 1.8 HSD -13
8
Fler som prövar, intressant.
Känns som att det finns en liten uns av frågeställningar om detta kan inträffa enl. historien.
Frågan kvarstår ju om stickan efter den kraftiga inbromsningen, som genom ett trolleritrick, kan flytta sig mot läge "P" och isåfall hur då? (så klart om nån drar den framåt...
)
Grejen var ju att hon var "på väg" och inte bromsade o höll på o definitivt inte rörde stickan.
Jag vet inte vad jag skall tro.
Vasstand
Känns som att det finns en liten uns av frågeställningar om detta kan inträffa enl. historien.
Frågan kvarstår ju om stickan efter den kraftiga inbromsningen, som genom ett trolleritrick, kan flytta sig mot läge "P" och isåfall hur då? (så klart om nån drar den framåt...
Grejen var ju att hon var "på väg" och inte bromsade o höll på o definitivt inte rörde stickan.
Jag vet inte vad jag skall tro.
Vasstand
9
Har fått uppleva detta på nära håll med en gammal 240, jag var dock lyckligtvis utanför bilen. Men iaf, det klickar/rasslar rätt ordentligt men inget annat hände. P-läget gick först när bilen stod still.
På CM'n måste ju spaken flyttas lite i sidled samtidigt som den för framåt genom N och R till P-läget. Nu vet jag inte hur det ser ut undertill med att den skulle flytta sig självt till P-läget vid en inbromsning låter konstigt.
Om man får spekulera lite så måste någonting hoppat ur undertill, men då borde det inte gå att växla alls.
Eller så har något kommit farande genom kupén från baksätet, mugghållarna eller så och träffat spaken så oturligt.
Annars måste man nästan har kommit åt med en arm eller hand för att den ska flytta sig.
Om man sitter med armen på armstödet och har en jacka med vid ärm, skulle den kunna fastna i spaken om man hastigt flyttar armen till ratten?
Du har inte monterat en 2-kilos växelspaksknopp då?

På CM'n måste ju spaken flyttas lite i sidled samtidigt som den för framåt genom N och R till P-läget. Nu vet jag inte hur det ser ut undertill med att den skulle flytta sig självt till P-läget vid en inbromsning låter konstigt.
Om man får spekulera lite så måste någonting hoppat ur undertill, men då borde det inte gå att växla alls.
Eller så har något kommit farande genom kupén från baksätet, mugghållarna eller så och träffat spaken så oturligt.
Annars måste man nästan har kommit åt med en arm eller hand för att den ska flytta sig.
Om man sitter med armen på armstödet och har en jacka med vid ärm, skulle den kunna fastna i spaken om man hastigt flyttar armen till ratten?
Du har inte monterat en 2-kilos växelspaksknopp då?
Anders 
Former owner of: 2007 CM/V6/Exclusive -7, Gun metal, "Stockholm Edition"
Bra att ha länkar:
Accent
Santa Fé (SM)
Santa Fé (CM)
Tucson (JM)
Former owner of: 2007 CM/V6/Exclusive -7, Gun metal, "Stockholm Edition"
Bra att ha länkar:
Accent
Santa Fé (SM)
Santa Fé (CM)
Tucson (JM)
11
Classe!!
Jag och svärfar provade det igen, och konstigt nog så i ca 10km/h skorrar det inget i lådan när man lägger i p-läget.
Det blev bara som om man la i neutralen
kan man få lite info från Ove tror du om detta !!!
Känns lite kusligt att det går så lätt att få i p-läget..
Jag och svärfar provade det igen, och konstigt nog så i ca 10km/h skorrar det inget i lådan när man lägger i p-läget.
Svart Hyundai ix35 crdi A6 exclusive.
12
Hej, jag har mailat en fråga till Hyundai. Jag hoppas vi får ett klargörande vad som händer, speciellt om man kan räkna med att ngt går sönder och om bilen blir ohanterlig.Martin.n skrev:Classe!!
![]()
![]()
![]()
![]()
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Toyota Auris 1.8 HSD -13
13
Jag hade en telefondiskussion med Hyundai och sammanfattningsvis pratade vi om detta:
1) Det är tekniskt möjligt att lägga i P-läget under färd. Detta läge motsvarar läge N, men med P-lägesmekanismen inkopplad.
2) Hyundai avråder bestämt att göra detta pga risker för skada, även i låga farter! En analogi: man lägger inte gärna i backen på en manuell låda i 100km/h även om det är tekniskt möjligt.
3) Det är stor risk att P-lägesmekanismen skadas i ovan fall. Den består av en spärrmekanism som roterar inne i en (enkelt sagt) grovskuren kuggkrans. Spärren kan skadas så att P-lägesmekanismen inte hugger i kuggkransen längre. Reparationen är tämligen besvärlig och tar uppskattningsvis 3-4 timmar. Kuggkransen kan också skadas och då får man byta ut delar av kardanaxeln eftersom kuggkransen ingår som en integrerad del av den.
4) Det är en mindre risk att växellådan förstörs i övrigt. Om den fungerar som tidigare så behövs inga speciella åtgärder. Det finns en risk att metallspån från P-lägesmekanismen skulle kunna påverka lådans egenskaper.
I övrigt pratade vi om spekulationer:
-Det är inte alls troligt att lägesväljaren kan flytta sig själv från läge D till P, bl a pga kulissens utformning och väljarens relativt tröga lägen.
-En handväska placerad bakom lägesväljaren skulle kunna trycka väljaren framåt vid en kraftig inbromsning.
1) Det är tekniskt möjligt att lägga i P-läget under färd. Detta läge motsvarar läge N, men med P-lägesmekanismen inkopplad.
2) Hyundai avråder bestämt att göra detta pga risker för skada, även i låga farter! En analogi: man lägger inte gärna i backen på en manuell låda i 100km/h även om det är tekniskt möjligt.
3) Det är stor risk att P-lägesmekanismen skadas i ovan fall. Den består av en spärrmekanism som roterar inne i en (enkelt sagt) grovskuren kuggkrans. Spärren kan skadas så att P-lägesmekanismen inte hugger i kuggkransen längre. Reparationen är tämligen besvärlig och tar uppskattningsvis 3-4 timmar. Kuggkransen kan också skadas och då får man byta ut delar av kardanaxeln eftersom kuggkransen ingår som en integrerad del av den.
4) Det är en mindre risk att växellådan förstörs i övrigt. Om den fungerar som tidigare så behövs inga speciella åtgärder. Det finns en risk att metallspån från P-lägesmekanismen skulle kunna påverka lådans egenskaper.
I övrigt pratade vi om spekulationer:
-Det är inte alls troligt att lägesväljaren kan flytta sig själv från läge D till P, bl a pga kulissens utformning och väljarens relativt tröga lägen.
-En handväska placerad bakom lägesväljaren skulle kunna trycka väljaren framåt vid en kraftig inbromsning.
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Toyota Auris 1.8 HSD -13
KOntroll klar
15Jaha.
Nu har jag varit inne med vita blixten.
Verkstan upptäckte inget onormalt och allt verkar funka som det ska.
Skönt.
Tack för alla inlägg, det känns bra att ha lite olika uppfattningar om detta när man går in till verkstan och ska "dividera" om vad som hänt eller inte hänt, lite kundperspektiv på det hela liksom, det gillar jag.
God Jul och Gott Nytt År!
Vasstand
Nu har jag varit inne med vita blixten.
Verkstan upptäckte inget onormalt och allt verkar funka som det ska.
Skönt.
Tack för alla inlägg, det känns bra att ha lite olika uppfattningar om detta när man går in till verkstan och ska "dividera" om vad som hänt eller inte hänt, lite kundperspektiv på det hela liksom, det gillar jag.
God Jul och Gott Nytt År!
Vasstand