3
av Sten_Hard
Njae jag vet inte, själv ser jag inte riktigt nyttan med de här grunkerna. Skadan är ju liksom redan skedd när bilen försvinner.
Men jag bor å andra sidan på en plats som kanske är lite mer förskonad från bilstölder än du gör. Jag har endast råkat för bilstöld en gång och det var bara mitt eget fel den gången.
Det var den solförmörkelsedagen 11 augusti 1999 jag hade tagit ledigt från jobbet för att få vara med om denna händelse och skulle bara snabbt in på macken för att få i mig lite energi. En korv och en dricka senare går jag ut och bilen är borta. Trots att det knappt var någon aktivitet alls på macken, lite folk kring den alltså.
Nu var det ju så att jag hade lämnat nycklarna i tändningslåset och jag trodde att någon kompis velat skoja med mig. Efter lite rundringning visade det sig att det inte rörde sig om något sådant hyss. Så jag ringde polisen istället och fick skjuts hem av en kamrat.
2 timmar senare ligger jag på en filt och spanar upp mot solen då ringer telefonen, polisen har hittat min bil. Jag får än en gång skjuts av en kamrat och där står bilen på den plats som tusse-batong uppgivet. Den är helt rensad och nu ringer farbror blå igen. –”Du får inte köra därifrån bilen, den ska bärgas till polisen för en teknisk undersökning eftersom intressanta uppgifter hade inkommit från ögonvitten när bilen länsades och bevis ska säkras.” Uppgav mannen i luren.
Bilen stod 8 dygn i förvar innan jag fick hämta den. Jag har undrat hur det hela gick men har aldrig fått något svar. Jag låser alltid bilen nu, även om jag bara går in på macken 1 minut, det är tillfället som gör tjuven och en person i närheten kan agera väldigt snabbt om den får chansen till en snabb stöt på öppet mål. Jag funderar nu över hur en sådan där manick kunnat få mig på bättre humör den här dagen. Så länge som jag inte själv kan ta upp jakten med ett pumphagelgevär och skjuta förövaren i ansiktet känns det ganska meningslöst.
Jag uppmanar alla att alltid låsa bilen när du lämnar den, om inte annat kan någon bra snabbt gå förbi öppna dörren och rafsa åt sig något som ligger löst i den, det tar inte mer än 5 sekunder om du väder ryggen till.
Hyundai ix35 2.0 CRDi-R A6 Sport,CoolBrown 2011