Annons

Hjulen låsta efter att ha varit parkerad?

1
Har köpte en Santa 2002 GLS för några veckor sedan som ibland beter sig underligt. Några gånger efter att bilen stått parkerad några timmar så vägrar den röra sig varken framåt eller bakåt utan beter sig som om den skulle vara fastlimmad i backen. Första gången det hände så hade handbromsen varit åtdragen så jag trodde det var den som frusit. Har därefter inte använt handbromsen. Idag då den stått parkerad utan handbroms på jobbet betedde den sig likadant. Den rör sig inte ur fläcken även om man är lite brutal med gas och koppling (manuell låda). Efter att man "juckat" fram och tillbaka ett tiotal gånger så släpper det. Verkar inte som om någon broms ligger på då den verkar rulla lätt.
Funderar om det kan ha med fyrhjulsdriften att göra, är osäker på om den har någon "intelligens" för att fördela kraften efter behov som kan krångla, men jag tror inte det.
Någon som har några ideér???

/Robin
:?:
Annons

2
klossarna bak har en tendens till att kunna sätta sig, har dock inte sett nån med anliggning men skulle inte utesluta att det kan hända.

även om den verkar rulla lätt kan där ju vara anliggning när man väl får upp hjulen.

Om jag inte har fel för mig har GLS diffbroms bak, om du snurrar på vb hjul frammåt, snurrar hb hjul också frammåt.

Snurra inte vb hjul när hb står på marken, diffbromsen kan ta/tar stryk då.

Jag tycker du ska börja att kolla bromsarna, hissa upp bilen på en lyft om du kan och känn så hjulen rullar lätt, kan ju vara lite motstånd imed fyrhjulsdrift

3
Hejåvälkommen riro! :D :D

Har du ngn handlargaranti på bilen? Isf reklamera felet direkt!

Tiffster har koll på läget så jag skulle kolla bromsarna bak som första åtgärd. Instruktion här: http://www.hyundai.nu/phpbb/viewtopic.php?t=180

Det bästa är nog att skaffa nya klossar och ev. returnera om de inte behövs. Sannolikt kommer klossarna ramla i småbitar när du plockar isär bromsarna. Ev. ligger det en förarglig sten och kilar i ngn av klossarna.

Det skulle kunna vara ett större fel i transmissionen, men börja med bromsarna.

GLS har diffbroms där bak, LSD, Limited Slip Differential.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

4
Tack för tips. Har pluggat på hur 4WD funkar på min bil och kan inte se att den skulle kunna ställa till detta problem om något inte rasat totalt och låst sig, men då skulle ju inte bilen bete sig helt normalt förutom vid dessa tillfällen.

Då detta har hänt så har bilen stått på snö och is så även om bromsen på något bakhjul låst sig så borde den väl spinna på ett av framhjulen och helt sluta driva på bakhjulen eller?:?

Har haft många gamla bilar med kärvande bromsar så jag är rätt så uppmärksam på symtomen och brukar prova så den rullar lätt och känna om fälgarna blivit varma efter några mil på motorväg. Har aldrig varit med om att dom helt låst sig, speciellt inte skivbromsar.

Ska dock börja med att kolla bromsarna.

8
Jag tror det var lådan som spärrade när bilen vägrade att röra sig ur fläcken. Då bilen stog på is så borde ju något hjul slirat om inte bromsarna på samtliga hjul frusit, vilket verkar osannolikt. Kanske var något som låg löst i lådan och beroende på vart det fastnade gav olika "symptom".