Annons

Vilken ix35 ska vi köpa?

1
Hej ny här

Vi har nästan bestämt oss för en ix35:a fast har problem att välja modell.
Budgeten ligger runt 200k, vi har provkört en ix35 2.0 comfortplus och en kia sportage 1,7 crdi, tyckte faktist motorn i kian kändes vassare.
Men gillar ix35:an bättre, så vad tycker ni?

ix35 1.6 man 6-vxl 2WD Comfort 189,900:-
Någon som provkört en sån? enligt åf skulle den motorn var piggare än hyundais 1.7 diesel.

ix35 2.0 man 5-vxl 2WD ComfortPlus 224,900:-
Är pluspaketet värt det?

ix35 1.7 CRDi man 6-vxl 2WD Comfort 214,900:-
Högre grundpris, högre tankkostnad just nu, högre skatt, inget pluspacket,
men drar mindre

Får jag inga svar sticker jag iväg köper en Jeep Patriot! :D
Annons

2
Välkommen till forumet Fredrik_82. ;)

Först så måste du bestämma dig om du vill ha en bensin eller dieselmotor.
Sedan så bör du prova dig fram, vad du tycker passar bäst för dig..
Själv så har jag valt efter vad jag har för behov av bilen.. :)
Bli nu inte lurad när du provar dig fram eftersom modelerna "släpper" går bättre vid olika miltal..
Tex santa blev rappare vid 600mil, i30 vid 400mil o,s,v...
samt, mer mil = mindre förbrukning m,m...

ett annat exempel är att jag inte fick dra min husvagn med ix35 pg av dragvikt.

Lycka till...

/ Martin.n ;)
Svart Hyundai ix35 crdi A6 exclusive.
Svart Hyundai i40 crdi A6 sport.

3
Hej Fredrik och välkommen till forumet.
Om det var ix35 2,0 bensin som du jämförde med Kian så har du nog rätt,dieselmotorer brukar kännas starkare.

Av de tre som du listar skulle jag defenitivt välja 2.0 ComfortPlus

ACC i stället för AC är bra.
Regnsensorn, har man en gång haft en vill man inte vara utan.
Parkeringssensor är toppen.
Handsfree-möjlighet via Bluetooth använder jag dagligen.

Känner du att du klarar livet utan ett pluspaket skulle jag rekommendera ix35 1,7 dieseln

Hoppas detta svar gör att du glömmer Patrioten :wink:
Senast redigerad av Lenn98 den 13 feb 2011, 20:15, redigerad totalt 1 gång.
IX35 2.0 CRDi-R A6 Exclusive. Syndigt svart
VW Amarok -12
Yamaha 1600

4
Hej Fredrik och välkommen!
Det är svårt att svara på dina frågor då jag inte vet vad du är ute efter. Vad prioriterar du och vad är mindre viktigt? Utan kunskap om detta är det svårt att rekommendera vilken bilmodell som är lämpligast. Vad jag däremot kan ge dig är besked på är de punkter som var avgörande för mitt val av bilmodell!

Först: Jag behöver dra en tung husvagn. För detta krävs vridmoment. Ju mer desto bättre. Bränslekostnaden är nästa steg, där diesel innehåller ca 30% mer energi än bensin varvid förbrukningen under likvärdiga förhållande är ca 30% lägre för en dieselmotor. Skatteeffekten har minimerats från 2011 och minskar ännu mer framöver till vad som kan anses vara likvärdigt oavsett diesel- eller bensinmotor.
Vad gäller de olika utrustningsnivåerna är det en fråga om lullull kontra faktiskt behov av finesser osv, något bara du kan avgöra. Mitt val blev en ix35 med 136hk diesel och manuell låda samt comfort plus-paketet vilket jag anser vara optimalt vad gäller bil och utrustning kontra kostnad. Jag är mycket nöjd med valet.
Senast redigerad av SuperMek den 13 feb 2011, 20:50, redigerad totalt 1 gång.
mvh / Christian
Tidigare: ix35 2010/2011 CRDi-R (136hk) 2WD M6 ComfortPlus.
Numera: Tucson 2017 CRDi (136hk) 4WD M6 ComfortPlus.

5
Iofs är 2,0 dieseln dyrare än du har budgeterat, men SuperMeks resonemang är 100% riktigt, mycket bil för pengarna.

Du har inte tittat på beg. Santa. Underbar bil dock för stor för mig

// Lennart
IX35 2.0 CRDi-R A6 Exclusive. Syndigt svart
VW Amarok -12
Yamaha 1600

6
Hej

Stod inför ungefär samma val, men efter jag provkört KIA:n så tyckte jag nog att Hyundai kändes bättre plus att bagagen känns betydligt större i Hyndaien.

Räkna med 14-20000 prutmån om du inte har något inbytte.

Själv valde jag en bensinare eftersom bilen endast kommer gå 1000-1500 mil om året.
Väntar på IX35 2.0 ComfortPlus Black Pearl + Panorama tak och XRoad kit samt 19" Dotz Hanzo fälgar. <-- Tyvärr avbeställd

7
tack för alla svar, ska iväg å provköra dieseln i helgen tror det blir den tillslut
lullull är inget som jag måste ha i en bil, påverkar väl andrahandsvärdet men jag klarar fortfarande av och sätta på torkarna när det regnar själv 8)

Martin.n
Bli nu inte lurad när du provar dig fram eftersom modelerna "släpper" går bättre vid olika miltal..
Tex santa blev rappare vid 600mil, i30 vid 400mil o,s,v...
samt, mer mil = mindre förbrukning m,m...

intressant har jag faktiskt inte tänkt på innan. bilköp är en djungel :?

8
Välkommen Fredrik!

Som sagt, det är ju bara du som efter provkörning kan bestämma vilken av motorerna som passa dej bäst.
Vet ej om du tänkte sätta drag på bilen. I så fall är det ju bara 2.0 som får dra något mer än ett litet släp. Med 2.0 får du dra 1.520 kg med bara B-kort, har du E-kort får du dra 1.900 kg. De andra modellerna får dra 1.200 kg.

Prestanda är ju också trevligare med 2.0. Dock drar den en del mer soppa (enl deklarationen blandad: 1.6 = 0,68, 2.0 = 0,75, 1.7 = 0,53)
Allt beroende på hur mycket du tror att du skall köra.

Med 2.0 följer Comfort Plus. Det viktigaste där är ju ACC som är ett bra lyft mot en enklare klimatanläggning, el-värmd framruta är bra - torkarna tinar loss snabbt, bättre klädsel och framförallt parkeringssensorer bak - det är ju usel bakåtsikt i bilen!

Lycka till med bilvalet!

@nders
ix35 CRDi-R, 184, A6, Exclusive, blev Cool Brown. Beställd 7/7-10 - lev. 23/6-11!!
Extreme 158 husbil(Fiat Ducato chassi) 2009