Annons

Relä eller annat som skyddar torkarmotorn?

1
I 15 gradig kyla och med snöfall lyckades jag idag dra igång torkaren på min CM -08 genom att "dutta" uppåt med spaken, ville dra några slag med torkaren för att få bort snö/vattendroppar på vindrutan. Men, torkarna satt fastfrusna stenhårt i viloläge, och det tog säkert 2 minuter innan jag parkerade på en bussficka och slog av tändningen. Efter att torkarbladen släppt från vindrutan och jag slog på tändningen igen så trodde jag att torkarna skulle försöka att slå det jag ville att dom skulle göra innan jag slog av tändningen, ni förstår min fundering va? Slog "något " av torkarmotorn när motståndet blev för stort eller stod motorn och gick varm innan jag fick av tändningen? Ni som vet hur det är konstruerat får gärna kommentera, handboken ger inga svar.
CM 2.2 CRDi A5 Exclusive -08
Annons

2
börja med all kolla säkringen

är den hel får man kolla om det går ström fram till motorn. om det gör det så har motorn bränt för att den stått still i samma läge förlänge.

3
Nädå, torkarna går fortfarande, så det är lugnt så. Det jag funderade över var om torkarmotorn stod och gick varm innan jag slog av tändningen, tyckte att det luktade varmt efteråt men det kan jag ha inbillat mig. Frågan jag har är om någon av er vet hur det är konstruerat. Om era torkare frusit fast och torkarna slås på, riskerar torkarmotorn att brinna upp, går säkringen först, eller finns det någonting som känner av att det slagit stopp och på så sätt skyddar från bränd torkarmotor? D.v.s. att någon korean vid ritbordet har tänkt till. :D
CM 2.2 CRDi A5 Exclusive -08

4
Det kan inte vara så att när man duttar till på spaken så är det ju ett relä som lägger på spänning under en viss tid, lagom för att göra ett slag.

Kan det va så att reläet timar ut oavsett om torkarna rör sig eller inte?
Om du satt på torkarna "ordentligt" och låtit de vara på fastän de var fastfrusna, hade säkerligen något gått sönder.
Anders ;-)
Former owner of: 2007 CM/V6/Exclusive -7, Gun metal, "Stockholm Edition"

Bra att ha länkar:
Accent
Santa Fé (SM)
Santa Fé (CM)
Tucson (JM)

5
De flesta torkarmotorer är utrustade med ett överbelastningsskydd som förhindrar att man bränner motorn om torkarbladen fryst fast på rutan eller om man sätter på torkarna med stor mängd blötsnö på vindrutan.

Överbelastningsskyddet är ett mycket enkelt och smart liten komponent som känner av belastningen/värmen i kretsen och bryter matningen till motorn innan den överhettas.

Så snart komponenten svalnat fungerar torkarmotorn igen (förutsatt att man undanröjt orsaken till överbelastningen såklart :oops: ).