Här skall du få feedback från en kille som slutade byta ruta för 20 år sedan!
Jag var så less på att bara få nya stenskott hela tiden - ny ruta = nytt stenskott, gång på gång, så jag slutade helt enkelt bry mig!
Det dröjer max 3 månader / 2,500 mil med ny bil så hör jag det speciella
"kracket" som indikerar stenskott kraftigt nog att utvecklas till "stjärnskott".
De flesta stenskott i rutor är bara en skönhetsfläck!
Besiktningen kan döma ut en tvåa, om stenskottet sitter i förarens blickfält.
Det handlar inte om stenskottet i sig, snarare är man orolig för den teoretiska chansen att solen kan reflekteras i sprickan och leda till att föraren blir bländad - moa ha ha!!!
Ett normalt stenskott kan växa till sig, men utgör normalt ingen fara - varken för passagerare eller karossens bärighet.
Vindrutan är laminerad: det handlar om två skikt med höghållfast mineralglas som är limmat mot en kärna av superseg plastfilm - sprickan drabbar bara det yttre glaskiktet om våldet kommer utifrån - känn med naglarna över sprickan på in- respektive utsida den som är osäker!
För skojs skull slog jag knytnäven i insidan av en ruta som skulle bytas på en firmabil - likandant, fast omvänt: sprickorna drabbar insidan av glaset, medans utsidan var oskadd.
För att ett föremål skall kunna tränga igenom ens en skadad ruta krävs våldsam kraft; halvkilostenar som släpps från motorvägsviadukter mot bilar i just motorvägshastighet
kan penetrera en vindruta, men då krävs en "ren" träff - och att en hiskelig massa variabler faller ut i sitt mest ogynnsamma läge.
Anledningen till att jag orerar om detta är att jag är så less på vanföreställningen att en ruta måste bytas för minsta sketna stenskott -
trams!
Folk kliver in i min bil och tittar på spindenätet som aallttiidd pryder rutan vilken bil det än är och utbrister
"Oj, den måste du byta!"
Självklart åker taggarna ut med en gång och jag frågar; "Varför det?"
Svaren brukar oftast bli hummande mumlanden om att man "måste" byta en skadad ruta utan närmare specificering - men ibland också kvalificerat fnoskeri om att
"rutan imploderar över 130 km/h" eller
"Får du ett enda stenskott till i en redan skadad ruta så blir den alldels mjölkig och du kör av vägen!"
Yeah right! Kvalificerat skitsnack är vad det är!!!
Självklart blir jag Tjalle Tvärvigg av sådant trams och vägrar byta ruta hur illa det än ser ut!
Anser att det finns större anledning att byta ruta på grund av blästring och torkarslitage än ett sketet stenskott, men om någon vill byta ruta av den anledningen får dom pynta själva - om dom inte är så fulla i fan att dom tassar ut på kvällen med hammare och dorn.
Det är en sjuk värld vi lever i!
Byt du ruta, BengtB - det normala är trots allt att vilja ha sin bil i ordning.
Är din glasis så ärlig att han medger att det blir bättre om man väntar med bytet så gör som han säger - misstänker att det handlar om att han tvingas lägga lite extra tid på rengöring och temperering av kontaktytorna, samt lite extra härdningstid innan han släpper ut bilen i trafik igen, men skit samma - vill han ha det så så är det bara att spela med; Du kan lugnt rulla vidare - det händer inget allvarligt med din bil under de månader det tar innan förhållanderna är gynnsamma igen.
Okay okay okay - det finns en långsökt, halvteoretisk komplikation som
kan uppstå om man har maxotur och ligger och harvar säsong efter säsong med en ruta som har sprickor ut i kanterna:
Regnvatten kan ledas ut via de minimala sprickorna till punkter bakom lister och tätningar dit vatten normalt inte kan hamna, med korrosion och vatteninträngning i kupén som följd, men chansen att vinna något mer än 50 spänn på en Trisslott är mångfalt högre, belive you me...
Mer stenskottsteori här:
http://www.santafesweden.se/phpbb/viewtopic.php?t=136
Swedefe - spindeln bakom nätet på cirkus 10 bilar under 20 år...