Annons

Stenskott på vindrutan

1
Julhelgen bjöd bl a på ett stenskott på vindrutan, strax till höger om mitten, ca 3 decimeter ovanför underkanten.
Från punkten där stenen träffade gick det ut tre korta sprickor, max 4 mm långa. "Säkrast att stoppa dom i tid, innan dom sprider sig vidare", tänkte jag som helst vill undvika en byte av hela rutan.

Så för en timme sen var jag hos glasmästarn, som bara sysslar med bilglas, och fick en reparation gjord - det tog bara en halvtimme. Men innan han började förklarade glasmästarn att det fanns viss risk att reparationen i sig skulle få sprickorna att gå vidare dvs bli längre.
Det visade sig att han hade rätt. Direkt efter avslutad reparation var visserligen sprickorna borta närmast stenens träffpunkt, men dom hade fortsatt att sprida sig utanför den punkten, så att jag i stället hade tre stycken centimeterlånga sprickor som startade ca en centimeter utanför träffpunkten.
"Det här kan jag inte ta betalt för", sa han, och jag tackade och åkte hem. Men på vägen hem gick sprickorna upp igen, in mot mitten, och resultatet är alltså att jag nu har tre sprickor som vardera är ca två centimeter långa i stället för dom ursprungliga fyra millimeterna. :cry:

Enligt glasmästaren är vintern en olämplig tid för byte av vindruta (funkt, salt, sand på vägarna), så om jag vill byta bör jag vänta till våren, sa han.
Vi får väl se om sprickorna hinner sprida sig vidare under dom minst tre månader som är kvar...

Detta är första gången jag står inför ett eventuellt byte av en limmad vindruta, och mina kunskaper/erfarenheter är lika med noll. Har någon annan på forumet några erfarenheter, speciellt vad gäller årstiden, och inte minst vad gäller just Santa Fé?

/BengtB
Annons

2
Här skall du få feedback från en kille som slutade byta ruta för 20 år sedan!

Jag var så less på att bara få nya stenskott hela tiden - ny ruta = nytt stenskott, gång på gång, så jag slutade helt enkelt bry mig!

Det dröjer max 3 månader / 2,500 mil med ny bil så hör jag det speciella "kracket" som indikerar stenskott kraftigt nog att utvecklas till "stjärnskott".

De flesta stenskott i rutor är bara en skönhetsfläck!

Besiktningen kan döma ut en tvåa, om stenskottet sitter i förarens blickfält.
Det handlar inte om stenskottet i sig, snarare är man orolig för den teoretiska chansen att solen kan reflekteras i sprickan och leda till att föraren blir bländad - moa ha ha!!!

Ett normalt stenskott kan växa till sig, men utgör normalt ingen fara - varken för passagerare eller karossens bärighet.
Vindrutan är laminerad: det handlar om två skikt med höghållfast mineralglas som är limmat mot en kärna av superseg plastfilm - sprickan drabbar bara det yttre glaskiktet om våldet kommer utifrån - känn med naglarna över sprickan på in- respektive utsida den som är osäker!

För skojs skull slog jag knytnäven i insidan av en ruta som skulle bytas på en firmabil - likandant, fast omvänt: sprickorna drabbar insidan av glaset, medans utsidan var oskadd.

För att ett föremål skall kunna tränga igenom ens en skadad ruta krävs våldsam kraft; halvkilostenar som släpps från motorvägsviadukter mot bilar i just motorvägshastighet kan penetrera en vindruta, men då krävs en "ren" träff - och att en hiskelig massa variabler faller ut i sitt mest ogynnsamma läge.

Anledningen till att jag orerar om detta är att jag är så less på vanföreställningen att en ruta måste bytas för minsta sketna stenskott - trams!

Folk kliver in i min bil och tittar på spindenätet som aallttiidd pryder rutan vilken bil det än är och utbrister "Oj, den måste du byta!"

Självklart åker taggarna ut med en gång och jag frågar; "Varför det?"
Svaren brukar oftast bli hummande mumlanden om att man "måste" byta en skadad ruta utan närmare specificering - men ibland också kvalificerat fnoskeri om att "rutan imploderar över 130 km/h" eller "Får du ett enda stenskott till i en redan skadad ruta så blir den alldels mjölkig och du kör av vägen!"

Yeah right! Kvalificerat skitsnack är vad det är!!!
Självklart blir jag Tjalle Tvärvigg av sådant trams och vägrar byta ruta hur illa det än ser ut!

Anser att det finns större anledning att byta ruta på grund av blästring och torkarslitage än ett sketet stenskott, men om någon vill byta ruta av den anledningen får dom pynta själva - om dom inte är så fulla i fan att dom tassar ut på kvällen med hammare och dorn.
Det är en sjuk värld vi lever i!

Byt du ruta, BengtB - det normala är trots allt att vilja ha sin bil i ordning.
Är din glasis så ärlig att han medger att det blir bättre om man väntar med bytet så gör som han säger - misstänker att det handlar om att han tvingas lägga lite extra tid på rengöring och temperering av kontaktytorna, samt lite extra härdningstid innan han släpper ut bilen i trafik igen, men skit samma - vill han ha det så så är det bara att spela med; Du kan lugnt rulla vidare - det händer inget allvarligt med din bil under de månader det tar innan förhållanderna är gynnsamma igen.

Okay okay okay - det finns en långsökt, halvteoretisk komplikation som kan uppstå om man har maxotur och ligger och harvar säsong efter säsong med en ruta som har sprickor ut i kanterna:
Regnvatten kan ledas ut via de minimala sprickorna till punkter bakom lister och tätningar dit vatten normalt inte kan hamna, med korrosion och vatteninträngning i kupén som följd, men chansen att vinna något mer än 50 spänn på en Trisslott är mångfalt högre, belive you me... :mrgreen:

Mer stenskottsteori här:
http://www.santafesweden.se/phpbb/viewtopic.php?t=136

Swedefe - spindeln bakom nätet på cirkus 10 bilar under 20 år...

3
Såvida man nu inte har oturen att lite fukt trängt in i "stenskottet". Då kan det, råkade ut för det på mina 2 senaste bilar, att fukten "fryser/spränger" med ett litet swischljud åstadkommer en mer eller mindre lång spricka i glaset som följd, men de är också allt som händer. Håller med om att byte av rutan kan vänta tills man själv/bilen störs av skadan, om man nu inte råkar vara "miljonär". Haft min Santa nu i 2 månader och har redan fått två präktiga "fem-ettor" i rutan.
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

4
Tack Swedefe och tack nimbusen - då kör jag lite lugnare åtminstone de närmaste månaderna. Sen får vi se vad humöret etc etc får mig att göra åt saken när vårsolen lyser.

/BengtB

5
Jag skulle få kemlagat ett stenskott på hustruns Santa och det slutade med att de bytte hela rutan.

När jag kom med taxi till glasmästaren på överenskommen tid så hade de inte påbörjat jobbet! Jag var inte nådig, för jag hade en i övrigt mötesfylld dag på jobbet och jag kunde inte komma ifrån i tid innan glasis stängning. Basen på glasfirman skämdes gruvligt och för att kompensera så bytte han ut hela rutan i ett huj. Nycklarna till bilen kunde jag hämta i butiken bredvid, som har lite bättre öppettider.

Detta hände för ca 1 månad sedan och vad jag kan bedöma så har inte vädret haft ngn inverkan på själva limningen etc. De gjorde ett mkt proffsigt jobb och det går faktisk inte att se att rutan är bytt. Inget kladd eller så.

Till saken hör att samma dag som rutan byttes så fick hustrun ett saftigt stenskott på min bil som hon hade lånat över dagen! :cry: Stenskottet var för stort att kemlaga. Nu är det stenskottet allra längst ut till höger på pass-sidan, så det gör varken till eller från. Den dagen det stenskottet sprider sig och sabbar förarsikten så får jag väl byta rutan.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

6
Tydligen är spräckta vindrutor mycket vanligare än jag hade trott. Visst har jag under årens lopp fått ett och annat stenskott som satt ett litet obetydligt märke på rutan, men bara en gång tidigare, för minst 25 år sen, har rutan spräckts, och då var rutorna monterade i/med gummilist vilket gjorde ett byte tämligen enkelt. Dessutom var det billigt dvs självrisken på försäkringen var låg.
Nu börjar jag förstå varför självrisken på glasförsäkringen blivit så hög, 35 procent dock minst 1000 kr - och rutorna är större och dyrare samtidigt som jobbet blivit mer omfattande. Suck!
Det verkar som om jag skulle kunna förvänta mig fler stenskott under resten av vintern, och inte minst därför är det väl värt att vänta med ett eventuellt rutbyte. :wink:

/BengtB

7
Om alla bilfabrikanter kunde följa bl.a. Hyundai´s exempel och åter förse sina bilar med stänkskydd, så hade vi garanterat haft mindre spruckna rutor. Misstänker dock att dessa jättar inte är intresserade då de förmodligen har aktier på glasfabrikfronten oxså? Gäller ju att "plocka av" bilägaren så mycket som möjligt, Många bäckar små..... :roll: :roll:
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

8
En ruta som ingår som bärande del i karossen är egentligen bara känslig i ytterkanterna. Ca 7 cm in från ytterkanten på rutan minskar den bärande effekten och därmed risken att stenskottet sprider sig.

Själv får jag nog hålla med Swedefe om att blästringseffekt och svepande torkarblad skapar mer defekter på rutan än enstaka stenskott.

Mitt råd är: kör så länge det inte går in fukt mellan skikten i rutan, för då kan rutan se lite mjölkvit ut.

Gällande stänkskydden finns det nog lobbyister som hävdar att en och annan vindruta är priset vi får betala för en vagnpark som drar lite mindre bränsle, för det var väl därför stänkskyddden försvann från "måstelistan".
Bild

//Santacalus hade en V6 excl.-02
Husvagnsanvändare året runt
åker numera Passat 2,0tdi och ibland BTM Sprint eu-moppe