Annons
Annons

3
Har misstänkt det.. :roll: Fast ibland kan det bli en ganska skaplig pöl.
Ser det ganska väl på garagegolvet, har även då haft möjlighet att kolla att det "bara" är kondennsvatten och detta är på samma ställe varje gång =höger sida.... :idea:

Jag försöker själv hålla lite koll på vätskorna/ nivåerna i motorrummet :shock: Just nu har kylarvätskan sjunkit ner lite väl lågt under min strecket, trotts att bilen var inne på första servicen för 500mil sedan :?: Är det normalt att ni fått "extra" fylla glykolvatten efter 2000mil eller har verkstan skött detta?

/Wanheden.

4
Kylvätska har jag aldrig behövt fylla på i någon av mina två Santa Fé - och förresten inte heller i någon annan bil på den här sidan 80-talet. Varken på egen hand eller vid service.
Kolla till en början samtliga slanganslutningar. Det kan ju vara nån som inte håller tätt.
Å andra sidan är väl inte 2000 mil mellan påfyllningarna så väldigt blodigt :wink:

/BengtB

5
Nä, det är väl inte så mycket att orda om. Lite extra glykolvatten efter 2000mil...Fast å andra sidan har jag aldrig heller behövt fylla på något kylarvatten på mina andra nya tidigare bilar :?

Det jag blir lite orolig för/av är all vätska som runnit ner för sidorna på motorblocket ifrån topplocket :shock: :shock: :?:
Kan ju vara en förklaring till vars kylarvätskan tagit vägen :roll:

Kanske läge att kontakta verkstan, men dom borde sett något vid servicen :?: Det har ju sett ut såhär under längre tid, fast det är först nu som kylarvätskan sjunkit.

Hade inte funderat så mycket på slabbet, innan kylarvätskan sjönk i burken utan tänkte mer på en grov motortvätt till sommaren....

Får hålla koll under en tid om det skulle sjunka mer och bli tomt.

/Wanheden.

6
Vätska på motorblocket? Visst har jag varit med om att det med tiden blivit lite oljigt här och var på motorn, men inte så tidigt (om det inte handlar om rent spill vid oljebyte). Fast hur ren min V6:a är har jag ingen koll på eftersom det sitter ett plastsjok över (för att man skall slippa se eländet...).
Kanske säkrast att Du ber verkstaden ta en titt.

/BengtB

7
@Wanheden:
Om du inte misstagit dig på "varm/kallnivå" så skall du absolut kolla upp varför du förlorar vätska!

Finns ingen "naturlig väg ut" på moderna bilar - all förlust av kylvätska är ett tecken på att något är galet - läckage som upphör av sig själv finns inte - och om det slutar läcka tillfälligt så kan du ge dig den på att det kommer att börja läcka stort någon gång när du som minst behöver det!

Första stället jag skulle titta närmare på är eventuellt eftermonterad elektrisk blockvärmare...

@Hammarn:
Kondensevakueringen kan vara ganska ordentlig på Santan - det händer(mer ofta för några år sedan) att folk utanför bilen larmade om att "Det läcker"!
Vi andra kan vifta bort sådan hjälpsamhet, men Wanheden måste ut och kolla varje gång! :P

Swedefe

8
Swedefe skrev:@Wanheden:
Om du inte misstagit dig på "varm/kallnivå" så skall du absolut kolla upp varför du förlorar vätska!

Första stället jag skulle titta närmare på är eventuellt eftermonterad elektrisk blockvärmare...

@Vi andra kan vifta bort sådan hjälpsamhet, men Wanheden måste ut och kolla varje gång! :P

Swedefe
Tja, det är nog lungt 8) Kanske har "misstagigt" mig? Igår var faktiskt nivån på minstrecket :oops: Fast jag ska försöka komma åt och se hur det ser ut nere vid blockvärmaren, sen tar jag och kör en jädrans motortvätt.

Farsan hade visst skaffat en ny högtryckstvätt modell större, är nog läge att testa den... :D

Ska föressten förbi verkstan idag i alla fall, skulle snacka offroad med meken... :lol: kan ju passa på fråga killen om kylarvätskenivån... :?:

/Wanheden.

Vilken tur...

9
Ja, då var det som jag misstänkte att det bara var AC:n. Precis som skrivs här ovan kan det ju ibland vara ganska mycket vätska som samlas under bilen.

Rinner denna kondens genom något rör eller droppar den bara fritt rakt ner på andra detaljer under bilen innan den når marken? :D :?:
Hammarn

11
odde skrev:tjenis
ny medlem(odde nr77) kondensvatten inget annat.
Hello, jag har samma fråga. Ny ägare av Santa Fe -03a å blir rejäl pöl (bara vatten, har smakat) under bilen. Källan verkar vara höger fram. Men blivit lugnad av de här svaren å kan utgå från att det är kondensvatten?

12
Hejåvälkommen donking! :D :D

Jo, det är kondensvatten från AC:n. Inget att bekymra sig över, utan snarare ngt att glädja sig över att det är bra kyleffekt på AC:n! :D
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

13
Jo...

det var första chocken efter jag köpte min.... körde hem och stannade på vägen efter 6 mils körning , gick in och handlade och under bilen var det en stor pöl med vatten.... då vart man lite skraj, men med tanke på att det var kallt vatten så gick det att lista ut...

finns ett litet rör till vänster i motorrummet där kondensvattnet evakueras