Annons

Diesel problem

1
hej!
har en -02 santa fe med problem.
det började förra midsommar stannade flera gånger=3 veckor på verkstad utan att dom hittade felet men till jul så dog den helt och vägrade starta,då märkte jag att pumpen läckte,ny kostade 85ookr och en packning sats 500kr=pakade om pumpen , hjälpte ej bytte glödstiften samma fel,då skickade jag den på verkstad nu hittade dom felet bränsletrycksgivaren=bilen fixad.
nu par veck före midsommar , bilen stannade 15-20sek efter start tillbaka till verkstaden , dom ringer eft en vecka att dom hittar inge fel på den fast att dom har en felkod som säjer för högt bränsle tryck samt att dom hittat järnflis på bränsletrycks givaren(magnetisk) dom rengjorde från spridarna till pumpen,hämtade bilen på fre så sa dom att rengöra tanken för järnflisens skull men enligt mig så borde det inte behövas eftersom dom borde fastna i filtret?
men på söndag skulle jag till jobbet uppe i kiruna (36mil) så kom jag knappt ut ur kommunen (5mil) så slutade den att funka,
Annons

2
det går att varva bilen stillastående men att köra nästan omöjligt,varvar man upp försiktigt fick man den upp till ca 50,tillbaka tillverkstan och där har den varit nu i snart 3 veck.
nå som kan veta vad felet ev är är snart less på verkstan inte ens hört av sig,skulle jag veta felet skulle jag fixa det själv.

3
det finns ju en bränsletrycksregulator men även en bränsletryckssensor som sitter mitt på fuelrailen.

det är inte den det är knas på?

om det är fel på den kan det bli dyrt om du ska ha en helt ny. den säljs bara med komplett fuelrail om jag inte minns fel. och då kostar den 7500kr

6
svintoleffe skrev:i mina ögon låyer det nästan som om verkstan inte kan sitt jobb, ska inte ta tre veckor o hitta ett fel . dåligt tycker jag.
snart 6v och detta på hyndai verkstad :x

9
ringde till verkstan igår när jag var på väg hem från kiruna,
det var pumpen som släppte järnflisor.
fan va fint nu slipper man köra till jobbet med volvon (242-80)
36 mil enkel väg :D