Annons
Annons

2
oftast på de större hyundaierna får man ta ner framvagnsbalken helt.
jag tycker det är smidigast att ta ner den iaf. vissa kan man kanske fälla ner vänstersida av balken, låta den hänga kvar och ta ut vxllådan mellan balken och karossen.

liknande Saab 900 NG. på 9000 kan man ju vika balken.

men minst blir det iaf kardan, båda drivaxlar och fördelningslåda.

3
Tack för det Tiffster

Tänkte mest på det med fördelningslådan hur den är ihopkopplad med vxl-lådan var lite osäker på det,bara varit framhjulsdrivna bilar för mig.

5
Blev medlem tittat på mkt ritningar o tillvägagångssätt men kan ej se någonstans att fördelningslådan skulle behövas ta bort ?

Samt att båda drivaxslar skulle behövas ta bort måste väl räcka att ta bort ena sidan.

6
okej, det behövs väl inte bort med fördelningslådan, men jag personligen lossar alltid båda drivaxlarna och ev fördelningslåda på hyundaier för att det ska vara lättare och smidigare.

plus att den lilla axeln mellan fördelningslådan och växellådan kan sätta sig pga rost. ska du då pricka den i splinesen + splinsen till växellådan kan det bli bökigt.


jag har även bytt på saab 900 och ja höger drivaxel låter man sitta kvar för att man inte vill lossa generatorfästet och 9000 har struten. det är väl undantaget på dom två.

7
Tack för svaret Tiffster ja du har säkert rätt i det blir ju troligtvis svårare vid montering.

Än har jag ej börjat med jobbet eftersom jag ej fått kopplings-satsen kommer nog imorgon.

Samt så är det ej säkert att det är det som är felet (läs mitt andra inlägg om fördelningslåda vxl-låda koppling)

Men får väl börja med det som är billigast. :cry: