Har ett skorrande ljud i bakvagnen vid ca 80 km/h. När man kör med
farthållaren på så växlar den inte ner utan jobbar på lågt varvtal.
Tog upp det med verkstaden men dom säger att man måste växla ner
manuellt. Det tar ju bort lite av ide'n med automatlåda!
Någon mer som känner igen detta.
IX35 CRDI A6 Exclusive
Annons
2
Hej Ricky, välkommen till forumet.
Känner igen lite av det du skriver att bilen går ner på så låga varv att det skorrar och vibrerar i hela bilen. Tror detta kan bero på att växellådan håller bilen på ett bredare varvregister när man har ECO-knappen aktiverad.
Jag har numera stängt av ECO-funktionen och upplever att bekymret med skorrande bil har försvunnit samt att växellådan svarar betydligt snabbare vid kickdown. Upplevde att när jag körde med ECO hade lådan lite problem med att bestämma sig vilken växel som var bäst om man körde omkring 80 km/t i lite backigt väglag, detta blir mycket bättre om man stänger av ECO.
Hoppas du är nöjd med bilen för övrigt.
// Lennart
Känner igen lite av det du skriver att bilen går ner på så låga varv att det skorrar och vibrerar i hela bilen. Tror detta kan bero på att växellådan håller bilen på ett bredare varvregister när man har ECO-knappen aktiverad.
Jag har numera stängt av ECO-funktionen och upplever att bekymret med skorrande bil har försvunnit samt att växellådan svarar betydligt snabbare vid kickdown. Upplevde att när jag körde med ECO hade lådan lite problem med att bestämma sig vilken växel som var bäst om man körde omkring 80 km/t i lite backigt väglag, detta blir mycket bättre om man stänger av ECO.
Hoppas du är nöjd med bilen för övrigt.
// Lennart
IX35 2.0 CRDi-R A6 Exclusive. Syndigt svart
VW Amarok -12
Yamaha 1600
VW Amarok -12
Yamaha 1600
4
Fast jag kör inte med eco på. Den växlar inte ned trots att den
får jobba lite i en uppförsbacke. Läste här nånstans att det finns
en uppgradering till växellådan. Denna bil levererades 14/7-10 och har nu gått 2600 mil. Gjorde första servicen i måndags och påtalade felet,
men verkstaden säger bara att man måste växla ner manuellt.
Har bytt stötdämparna bak ,och damaskerna på garantin.
Är för övrigt nöjd med bilen.
/Ricky
ix 35 CRDi A6 exclusive
får jobba lite i en uppförsbacke. Läste här nånstans att det finns
en uppgradering till växellådan. Denna bil levererades 14/7-10 och har nu gått 2600 mil. Gjorde första servicen i måndags och påtalade felet,
men verkstaden säger bara att man måste växla ner manuellt.
Har bytt stötdämparna bak ,och damaskerna på garantin.
Är för övrigt nöjd med bilen.
/Ricky
ix 35 CRDi A6 exclusive
5
Samma för mig, lådan ligger kvar på hög växel och skorrar. Tvärt emot vad en del motorjournalister hade som synpunkt förra året, det sades att lådan inte kunde bestämma sig i farter runt 80 utan flaxade upp och ner. Kan det vara så att vi redan har fått en "uppgradering" av lådan vilket resulterar i detta fenomen i stället.
Mig stör det dock inte särdeles mycket, jag petar till lite på gasen så växlar den ner.
Mvh/e
Mig stör det dock inte särdeles mycket, jag petar till lite på gasen så växlar den ner.
Mvh/e
IX35 2.0 CRDi-R A6 Exclusive, Cassa White
Peugeot 107
Hobby 605 AK
Peugeot 107
Hobby 605 AK
Re: Missljud
6Du kan ju hälsa verkstad att dom måste ju vara bra korkad som säger sådär enligt min mening.
Hur lågt varvtal jobbar automaten på när det skorrar.? om du sänker farten mer.? byter den växel då eller om du höjer försvinner ljudet då.?
Hur lågt varvtal jobbar automaten på när det skorrar.? om du sänker farten mer.? byter den växel då eller om du höjer försvinner ljudet då.?
Ricky skrev:Har ett skorrande ljud i bakvagnen vid ca 80 km/h. När man kör med
farthållaren på så växlar den inte ner utan jobbar på lågt varvtal.
Tog upp det med verkstaden men dom säger att man måste växla ner
manuellt. Det tar ju bort lite av ide'n med automatlåda!
Någon mer som känner igen detta.
IX35 CRDI A6 Exclusive
kör volvo v70 n 2,4t