Annons
Annons

2
Hej, jo det är högst troligt att (minst) en bromsskiva har blivit skev.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

3
Hei

Vedr bremseskiver, så da jeg hadde min 09 mod CM på 60.000 service, fortalte forhandleren at det hadde kommet skiver forran til min bil, som var blitt sendt fra importøren. Disse skulle av en eller annen grunn skiftes, og jeg tenkte det var en produksjonsfeil på de.

Da jeg fikk bilen igjen etter sevice, med nye skiver, gikk det ikke lenge før jeg merket rist i rattet ved innbremsing i stor hastighet (over 100 km). Jeg klagde så, og fikk på nytt helt nye skiver.

Daa jeg så skulle hente bilen, fikk jeg beskjed om at de nå hadde skiftet skivene bak, og at det var årsaken til ratt-ristingen. Dette syntes jeg hørtes underlig ut for syringen er jo forran, Jeg godtok imidlertid hva de sa, jeg er jo elektromann, ikke bilmekaniker.
Men straks jeg fikk bilen, kjørte jeg opp 120-130 km, og bremset.... det ristet jo selvfølgelig like mye.

Jeg snudde så og kjørte rett ut til forhandleren, og ga klar beskjed om at det rista fortsatt, og at de fikk finne en lånebil til meg, inntil bilen var i orden. Dette løste seg enkelt ot raskt, og dagen etter, fikk jeg bilen igjen, med nye skiver forran også. Nå var ristingen vekk....

Nå er dette et år siden, bilen er nå gått 83.000 km, og jeg merker nå antydning til rist på rattet igjen, så på neste service, blir det nok en reklamasjon på skivene. Det merkelige er jo at de første skivene som satt på bilen i fra fabrikk, de viste seg å være bra, og de var det jo ikke kast i, men det har det vært på de skivene jeg har fått etterpå.... Og nå lurer jeg jo på hvorfor importørnen mente min bil skulle ha nye skiver....

4
vegard skrev:Hei

Vedr bremseskiver, så da jeg hadde min 09 mod CM på 60.000 service, fortalte forhandleren at det hadde kommet skiver forran til min bil, som var blitt sendt fra importøren. Disse skulle av en eller annen grunn skiftes, og jeg tenkte det var en produksjonsfeil på de. ......
Hei.
Jeg hadde en liknende opplevelse her i Sverige med min Santa. Ved 45.000 km service fikk jeg beskjed om at skivene var skjeve. Jeg hadde ikke merket noe, og stillte meg svärt spörrende til påstanden. De må byttes, var svaret. Etter å ha grublet litt, kjörte jeg bilen på en bukk hos et lokalt all-round verksted. Vi klarte ikke å påvise noen skjevheter og en bremsetest ga intet utslag.
Ved neste service, uten å ha skiftet skiver, fikk jeg ingen kommentar. Ved 75.000 service spurte jeg hvordan det sto til med klosser og skiver, og alt var bare bra... Bilen har nå gått 86.000, fortsatt uten at skiver eller klosser er skiftet. Ingen problemer så langt.

Forstår fortsatt ikke hvorfor det var så veldig viktig å få byttet skiver ved 45.000 .....

Mvh. Rolf

6
Tiffster skrev:om bromsskivorna inte har gått allt förmånga mil kan man svarva till dom också. ungefär 500kr för svarvningen kan man räkna med
I gamle dager var dette vanlig, ja. Med ventilerade bromsskivor och små marginaler till min tjocklek måste man ha tur om det går. En skev skiva beror ofta på att stålet har ojamn kvalite. Eller att den har blivit aldeles för varm...

7
Rolf skrev:
Tiffster skrev:om bromsskivorna inte har gått allt förmånga mil kan man svarva till dom också. ungefär 500kr för svarvningen kan man räkna med
I gamle dager var dette vanlig, ja. Med ventilerade bromsskivor och små marginaler till min tjocklek måste man ha tur om det går. En skev skiva beror ofta på att stålet har ojamn kvalite. Eller att den har blivit aldeles för varm...
Det var mycket som gjordes i gamla dagar som inte görs idag :)
Bromsskivorna på dom nyare Hyundaierna är det bra kvalitet på och dom håller rätt många tusen mil. Iaf de jag har servat. Byte runt 7-9000 mil är ganska normalt på dom.

Att dom är ventilerade spelar väl ingen roll?

8
Det var mycket som gjordes i gamla dagar som inte görs idag :)
Bromsskivorna på dom nyare Hyundaierna är det bra kvalitet på och dom håller rätt många tusen mil. Iaf de jag har servat. Byte runt 7-9000 mil är ganska normalt på dom.

Att dom är ventilerade spelar väl ingen roll?
Från gammalt var det så att marginalen från ny till slipat var mindre på ventilerade enn massiva.
Hur långt man kan köra på skivor/klossar beror mycket på körstil och vägförhollande. I Norge, på branta fjällkorsningar och serpentinvägar använder man bromsar och växellådan till motorbroms. Då skiljer det mycket på hur man kör :) Här, i södra Sverige rullar milen uten att man använder bromser. 7-9000 mil låter jo bra, fast jeg byte vid 20.000 på min förra bil - en LandCruiser. Nu får vi se hur långt det rullar innan jag måste byta på Santa'n :-)

9
Tack för alla svar!

En fråga, jag tänkte köpa ny skivor och försöka få bukt med skakningarna. Men hur vet jag om det är fram eller bak problemet ligger? Är det mer sannolikt att det är t.ex. fram? Det är trots allt några tusenlappar jag kan spara på att inte byta skivor ifall de inte är skeva :)

Tack än en gång.

10
familjen_santafe skrev:Tack för alla svar!

En fråga, jag tänkte köpa ny skivor och försöka få bukt med skakningarna. Men hur vet jag om det är fram eller bak problemet ligger? Är det mer sannolikt att det är t.ex. fram? Det är trots allt några tusenlappar jag kan spara på att inte byta skivor ifall de inte är skeva :)

Tack än en gång.
Så lenge det rister i rattet, så mener nok jeg at påroblemet er på skivene forran, og ikke bak... Hvorfor de mente å ville skifte de bak på min bil, er for meg ei gåte...