Annons

problem med ABS lampan/varning

1
Hej alla glada Hyundai ägare, har inte varit inne så mycket på forumet p.g.a sjukdom i familjen, annars brukar jag vara här och titta så mycket jag hinner.
Ett problem jag har och som jag hoppas någon av er kunniga kan hjälpa mig med, min ABS lampa börjar lysa efter ett tag när jag har kört ett tag.
Det varierar på tiden, ibland efter 10 min och ibland efter 45 min.
Ett litet ljud låter från höger hjul när jag bromsar, men det är så mycket snö vid stänkskärmarna att det kan va därifrån, för det ljudet har jag hört förut.
Nu hör jag hur dumt det låter.....kunde ju tagit bort snön och kört igen, ska göra det imorgon, men jag tror inte att det är problemet.
Det jag tycker är konstigt är att lampan bara lyser ibland.
Så jag undrar om någon av er har upplevt samma sak.

Mvh Staffan
Div. bilder från mig.

http://picasaweb.google.se/radestedt

hemsida

http://www.hayabusa-no1.se/
Annons

2
Hej starre,

Jag gissar att ena av dina tandkransar antingen har rostat sönder eller har beckat ihop pga skit från vägar mm.

Det finns en tandkrans och en ABS-givare per hjul. De används av ABS "centralenheten" för att styra hur hjulen ska bromsas.

Sök på tandkrans så hittar du mer.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

5
hade liknade fel jag me o det var abs kransen som det var en mickro spricka i. det tog host host dahlbloms två gånger i somras o hitta sprickan.

men just det företaget vet man ju om hur dom är så hahahaha
kör volvo v70 n 2,4t

7
Man kan byta ringen, den ska bara värmas så den expanderar den. Sen får man knacka på den försiktigt. Dock kommer jag inte ihåg om ringarna säljs löst eller det blir komplett drivaxel.

Har även sett dom som svetsat sprickan. Verkar funka för deras ABS lampa har inte lyst

8
Hej , jo lösa kransar säljes av Hyundai ca 400-500 kr per styck. Om du ska byta själv , så behöver du en rejäl avdragare för å få lös drivaxeln. Brukar ha rostat fast rejält. Men det går , bytte själv bägge sidorna i somras.

Mvh Anders..

10
Hello

Jag "stjäler" tråden lite. Hade inne på service för 2 veckor sen på mekonomen i Alvik Stockholm. Nu har ABS lampan börjat lysa ibland. Det de gjorde som är relaterat till däck va balanserade däcken samt "tog loss å rengjorde bromsarna" på högersida (fram å bak). Kan de ha ställt till med något (tex med tandkransen)?. ABS lampan lös INTE innan.

Men, jag har även kört på en del leråkrar sen dess, kan smuts/lera ställa till det för sensorn (lampan slutar nämligen lysa om jag stänger av bilen, startar å backar en halvmeter)?

Svårbesvarad fråga i know...

11
Tiffster skrev:Man kan byta ringen, den ska bara värmas så den expanderar den. Sen får man knacka på den försiktigt. Dock kommer jag inte ihåg om ringarna säljs löst eller det blir komplett drivaxel.

Har även sett dom som svetsat sprickan. Verkar funka för deras ABS lampa har inte lyst
Jag brukar aldrig värma ringen, jag slipar rent på drivknuten sen så knackar jag bara dit den nya, hur enkelt som helst.
//PA från Sundsvall - Åker i30 -11