Hej
frugan ringer idag och berättar att hon inte har någon tomgång. provkörde och det är precis som hon säger så snart man trycker ned kopplingen så dör bilen. Kollade igenom dvs slangar men kunde inte hitta något. Skruva upp tomgångsskruven så att jag hade bra tomgång när bilen stod still, nu så går den skapligt men när ja kör så känner ja att motorvarvet ökar och minskar upp och ned.även när ja står still så varierar den mycket i varv.
Det har även varit ganska högt varv när den har varit kall men så har den varit sen ja köpte skiten. Jag misstänker att spjällhuset inte är så tillförlitligt nu ser ja glipan 1-3mm när spjället står i tomgångsläge och jag antar att jag knapp ska se den. frågan är bara vad som är trasigt.
Annons
2
börja med att lyfta på oljelocket, är det cappucino så är vevhusventilation igensatt.
dom brukar gå skumt när det sätter sig där
detta sättet tycker jag är smidigast om du råkat ut för detta:
från sidan av ventilkåpan mot torpeden går den en slang neråt, plocka av den från ventilkåpan. spraya ner rikligt med bromsrengörin/bräkleen.
blås med luftmunstycke.
byt sedan olja och filter. varmkör bilen gärna 2-3 mil för att oljan ska få upp lite temperatur också.
dom brukar gå skumt när det sätter sig där
detta sättet tycker jag är smidigast om du råkat ut för detta:
från sidan av ventilkåpan mot torpeden går den en slang neråt, plocka av den från ventilkåpan. spraya ner rikligt med bromsrengörin/bräkleen.
blås med luftmunstycke.
byt sedan olja och filter. varmkör bilen gärna 2-3 mil för att oljan ska få upp lite temperatur också.
3
tja lyckan är kort kan man väll säga...
funkar nu bra när han är varm men sämre när han är kall
ungefär likadant som han gjorde när han var varm också förut
har inte bytit olja och filter än men ska göra det.
vet inte hur det funkar exakt men någonslags chok borde finnas och antagligen är det något med denna då den går fint när den är varm.
någon som vet något?
funkar nu bra när han är varm men sämre när han är kall
ungefär likadant som han gjorde när han var varm också förut
har inte bytit olja och filter än men ska göra det.
vet inte hur det funkar exakt men någonslags chok borde finnas och antagligen är det något med denna då den går fint när den är varm.
någon som vet något?