Annons

Kamrems byte

1
Hej,

Är nybliven Santa Fe ägare, och hade min bil på service (6000 mila), förra veckan, började nu funderade på om verkstaden brukar skriva något i serviceboken när de bytt kamrem, för i min bok står det inget, men därimot i protokollet har de kryssat för kamremsbyte.

Hur ser det ut i era böcker? dessvärre så har jag inte så stor kunskap om bilar så jag kan se om remem är bytt eller inte, finns det något enkelt sett att kolla?

Jag fick inget kvitto på jobbet pga att handlaren som jag köpte bilen av lämnade den till auktoriserad verkstad, som en del i köpet, så fakturan gick till dem istället för mig.

Hoppas någon kan hjälpa mig

Tack på förhand

Nico
Annons

2
Tjäna Nico - välkommen ombord!

Kör du 2.4 eller 2,7?
På min diesel byter man var 12,000de mil :mrgreen:

Antar att någon med bättre koll än jag fyller på med bensinkunskap.

Swedefe

6
Hej,
Du har kanske sett min tråd om "kamrems byte-verkstäder säger olika.."?
En av slutsatserna är att man INTE kan lita på stämpeln i service-boken.
Utan att man måste kolla antingen i "Serviceprogram"-bladet (som man får efter service) som visar vad verkstaden har gjort eller på "Kassa-Kvittot" om kamremmen är uppsatt som reservdel.
2,4 -02 har iallafall 6000-mils intervaller på kamremsbyte.

7
Jag kan säga som så att på 2.4 liters motorn så har det först varit 9000 mil på kamremmen men efter för många ras så ändrades det till 6000 mil.

Alltså är kamremsintervallerna idag 6000 mil på 2.4 och 9000 på en 2.7.
Det är fakta.

Re: Kamremm

8
Har ockås en 2.4 01a Va inne på Haglund i Sätra idag dom sa att den skulle bytas vid 9000....
SdO skrev:Hej,

Kamremmen skall bytas vid 6000mil på 2,4 bensin. Iallafall på 2001 års modell.

Mvh Ola
// Chrille