Annons

Uppdatera kartor och lägga in POI i GPS

1
Hej!
Är snart ägare till en i40 kombi 1,7 CRDI/136 M6 Premium och undrar lite över den inbyggda GPS:en.
Försökt hitta information på Hyundais hemsida samt på andra ställen på nätet, men misslyckats.

Min undran är hur man praktiskt uppdaterar kartorna i GPS:en? Köper man en CD eller måste bilen anslutas till en dator på verkstad för att uppdatera dom?
Undrar även om man kan lägga in egna POI i GPS:en. Då menar jag inte sådana man kan spara i kartan i bilen eller de som finns med utan lägga in egna från extern källa.
Jag brukar lägga in POI jag hittar på nätet över ställen andra varit på och tipsat om i min handhållna Tomtom. Kan vara allt från fina platser till undanskymda fik.
Hur kan(om man kan) man få in dom i GPS:en?

Tacksam all hjälp jag kan få!

Snart nybliven ägare till en i40! :D
/Wallqvist
Annons

3
Hej!
Tack för länken, men det hjälper mig inte mkt.
Där hänvisar man till bilens manual och den har jag inte än...
Finns även en länk till en pdf, men jag hittar inget som svarar på mina frågor där..:-(
Någon annan som har svar på frågorna?

/Wallqvist

4
Hejsan,

Vi befinner oss i samma situation. Jag vet inte om den pdf du refererar till är samma som jag hittat där och som är en fullständig manual till navigeringen? I alla fall kan jag inte hitta något som pekar på att man kan "tanka" in information i GPSen - det enda jag kan se är att man kan spara egna adresser. Det kan nog tänkas att Garmin får följa med på resorna ett tag till....

;o)

/LenUlven
Idag: Opel Insignia 5d, BiTurbo, Automat, 195hk, diesel
I går: I40 sedan 1.7 CRDi/136 aut 6-vxl Sport
I förrgår... Grandeur 3,3 12000 mil utan problem

7
Siterer fra navigation.com:
8. Where do I find the device ID of my Hyundai navigation system?
Switch on your navigation system and wait until the system is completely booted, press the Setup key for a minimum 5 seconds and a configuration of your system will be displayed. Note the Device ID (12 characters). Example: 001EB2487B55
Her vil du også finne firmware versjon og map version. Disse kan du sammeligne med versjonen som er nyeste på navigation.com.
MEN.......
Oppdateringene koster 145 Euro, pluss frakt. Man får en USB pen som inneholder oppdateringene.
Men, som du sier om POI osv, så anbefaler jeg deg å montere din standalone GPS. Den innebygde har lite funksjonalitet, ikke fartsmåling (gir unøyaktig ETA på grunn av beregning ut fra fartsgrenser på strekningen). Jeg vil nok montere min Garmin Nüvi ettersom jeg ikke er fornøyd med den innebygde.

8
Hej

Så var man ägare till en vit premium :D

tycker att den stora skärmen är på tok för ljusstark i mörker körning, tycker inte det är så stor skillnad på dom 3 nivåerna, fast jag har den på lägsta så sticker den i ögonen :(

Med vänlig hälsning
Timo

9
MrDTS skrev:Hej

Så var man ägare till en vit premium :D

tycker att den stora skärmen är på tok för ljusstark i mörker körning, tycker inte det är så stor skillnad på dom 3 nivåerna, fast jag har den på lägsta så sticker den i ögonen :(

Med vänlig hälsning
Timo
Om du trycker på månen som är andra nedre från vänster (tror jag) så släcks skärmen, perfekt för mörkerkörning. Annars håller jag med dig att den lägsta nivån är för stark. En skitsak för en programmerare, bara att ändra pwm-nivån på lysdioderna.

Hela konceptet med navigatorn är dock felaktigt. Uppdateringar som sker gör du genom en USB-sticka som köps från Navteq. Grejen är den att det är Hyundai som bestämmer när det finns en uppdatering. Min har karta är A1, jag köpte en A2 för 1800 kr av Navteq för min adress finns där i den nya.

Icke sa Nicke, A2 betraktas inte av Hyundai som en uppdatering och går inte att installera. Frågan jag ställt till Hyundai support är varför. Dock som vanligt har support bara nonsens-svar, den sämsta support jag upplevt är Hyundai, Sverige.

Min verkstad gjorde en uppdatering av FW i navigatorn för att prova om jag kunde installera, men nej, samma svar, finns ingen uppdatering.

De flesta bilar jag haft med navigator går naturligtvis att lägga in vilken ny karta som helst bara den är legal, vilket min är.

Tycker mig se en stor skillnad på de Hyundai jag haft tidigare som varit Korea-tillverkade och dessa Europa-tillverkade. Kvalitén genomgående är sämre. Tänk helljus, att man får sälja en bil utan helljus är konstigt. Mina Xenon-modifierade är det man behöver, borde Hyundai betala för alla I40.

10
Hej

Har ni fått telefonboken att fungera ? står att den stöder PBAP som jag ska ha i min telefon har även provat en annan telefon utan att lyckas :(

har en Samsung galaxy nexus.

Med vänlig hälsning
Timo