Edit: Flyttad från annan board av Swedefe
Rubrik kompletterad av Swedefe
och även Santa Fe CRDI VGT) har ett helt annat system från Amerikanska "Borg-Warner" - ibland kallat "TOD" = Torque-on-demand
Dette emnet som Svedefe beskriver 16.11.05, synes eg var viktig for meg, og hadde betydning når eg skulle kjøpe meg Santa Fe.
Eg har tidlegare hatt 4 stk WV Passat, som alle har vært forhjulsdrevne. Når eg nå skulle over til SUV, så var behovet størst for 4WD på vinterstid og ved vanskelege forhold med slep av campingvogn. Ellers i mitt yrke så syntes eg at forhjulstrekk var ok, og at drivstoffforbruket og slitasje ville være mindre uten konstant 4WD. Det er ikkje sikkert det er ???
Tyskimporte Santa Fe VGT som eg har kjøpt er 2003 mod, og da var vel ”TOD” kommet på dei første bilene ??
Det har ikkje vært skikkelig vinter hos oss ennå, så eg har fått prøvd systemet skikkeleg ennå.
Men eg har forstått det slik som Svedefe beskriver det. Det kobles inn på bakhjulene etter behov ved hjulspinn på framhjulan.. Eg har ikkje den 50/50 knappen at låsa systemet.
Eg er glad for all tips ang. Santa Fe VGT 2003 mod.. :lol:
Annons
2
Hei Jarle!
Tog mig friheten att flytta din post för att den skall kunna hittas lättare av andra som har funderingar i samma banor.
Frågan är intressant, och jag kan inte besvara den rakt av.
Jag slänger ut en fråga på det tyska forumet för att se vad för svar de kan ge oss.
Min spontana uppfattning är att alla VGT har TOD, men jag kan ha fel.
Låsningsknappen kan ha kommit till i ett senare skede, men om några dagar vet vi mer exakt.
Dessutom har jag för mg att man enkelt kan se under bilen vilket framdrivningssystem bilen har, men vi återkommer som sagt.
Kan berätta för er alla att det är stoor skillnad på att köra de olika versionerna, och en del kommer kanske att bli lite förvånade när jag redogör för mina intryck...
Edit; Körintryck här:
http://www.hyundai.nu/phpbb/viewtopic.php?t=594
Swedefe
Tog mig friheten att flytta din post för att den skall kunna hittas lättare av andra som har funderingar i samma banor.
Frågan är intressant, och jag kan inte besvara den rakt av.
Jag slänger ut en fråga på det tyska forumet för att se vad för svar de kan ge oss.
Min spontana uppfattning är att alla VGT har TOD, men jag kan ha fel.
Låsningsknappen kan ha kommit till i ett senare skede, men om några dagar vet vi mer exakt.
Dessutom har jag för mg att man enkelt kan se under bilen vilket framdrivningssystem bilen har, men vi återkommer som sagt.
Kan berätta för er alla att det är stoor skillnad på att köra de olika versionerna, och en del kommer kanske att bli lite förvånade när jag redogör för mina intryck...
Edit; Körintryck här:
http://www.hyundai.nu/phpbb/viewtopic.php?t=594
Swedefe
Senast redigerad av Swedefe den 24 feb 2006, 01:54, redigerad totalt 1 gång.
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting
bytt mot
bytt mot
Motor och drivning
3Takk for svar.
Det vart meg også fortalt at man kunne se dette under bilen, og at det har en annen kasse/form. Bilder/link ?
Men eg setter pris på at du vil undersøke dette i tysk forumet også.
Jarle
Det vart meg også fortalt at man kunne se dette under bilen, og at det har en annen kasse/form. Bilder/link ?
Men eg setter pris på at du vil undersøke dette i tysk forumet også.
Jarle
4
Hei!
Mycket kort - kommer att utveckla senare;
CRDI = Magna-Steyr viscosystem
CRDI VGT = Borg-Warner. "TOD" (Systemet heter egentligen "ITM" - Intelligent Torque Management)
Endast senaste upplagan har omkopplaren för spärrad 50/50 fördeling (upptill 40 km/h)
ITM-enheten sitter till skillnad från övriga Santa Fe som en enhet på bakaxelklumpen - bygger rätt rejält på främre delen av bakaxeln - svår att missa om man böjer sig ner.
Hoppas hinna montera drag på bilen i helgen - sedan skall ni få en rättvisande jämförelse av de två systemen...
Swedefe
Mycket kort - kommer att utveckla senare;
CRDI = Magna-Steyr viscosystem
CRDI VGT = Borg-Warner. "TOD" (Systemet heter egentligen "ITM" - Intelligent Torque Management)
Endast senaste upplagan har omkopplaren för spärrad 50/50 fördeling (upptill 40 km/h)
ITM-enheten sitter till skillnad från övriga Santa Fe som en enhet på bakaxelklumpen - bygger rätt rejält på främre delen av bakaxeln - svår att missa om man böjer sig ner.
Hoppas hinna montera drag på bilen i helgen - sedan skall ni få en rättvisande jämförelse av de två systemen...
Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
bytt mot
bytt mot
bytt mot
5
Utvärderingen dröjer, men här får du en pinfärsk bild:
Bilden är plåtad från bilens vänstra sida, med bilen upphissad på pelarlyft.
Den blanka, gjutna delen som är bultad på bakaxelklumpen/differentialen är själva ITM-delen!
Från vänster, på bilden dold bakom bränsletanken löper kardanaxeln med kraften in i ITMen, som sedan portionerar utkraft till bakaxeln/differentialen som den är kopplad till.
Hur mycket kraft som fördelas över till bakhjulen styrs av ett antal värden, så som hjulspinn från framhjulen (detekterat via abs-sensorer), styrutslag(?), motorbelstning(?) mm mm.
Själva inkopplingen sker elektromekaniskt, och det är inte bara lamellskivor som greppar i varandra vid behov - systemet är mer komplicerat än så!
För att kunna beskriva systemet mer ingående behöver jag lära mig mer själv först, men jag kan berätta att jag ser att det är stora skillnader i bakvagnsbryggan och bakre bärarmar jämfört med viscobilar.
Vidare saknar ITM-systemet Santans ursprungliga dubbeldifferential som konstant portionerade 40% av drivkraften bakåt - kraften tas nu ur slutväxeln snarare genom ett kraftuttag - lite avigt att beskriva det när man ärligt talat inte har full förståelse för funktionen själv ännu...
Hav tålamod!
Swedefe

Bilden är plåtad från bilens vänstra sida, med bilen upphissad på pelarlyft.
Den blanka, gjutna delen som är bultad på bakaxelklumpen/differentialen är själva ITM-delen!
Från vänster, på bilden dold bakom bränsletanken löper kardanaxeln med kraften in i ITMen, som sedan portionerar utkraft till bakaxeln/differentialen som den är kopplad till.
Hur mycket kraft som fördelas över till bakhjulen styrs av ett antal värden, så som hjulspinn från framhjulen (detekterat via abs-sensorer), styrutslag(?), motorbelstning(?) mm mm.
Själva inkopplingen sker elektromekaniskt, och det är inte bara lamellskivor som greppar i varandra vid behov - systemet är mer komplicerat än så!
För att kunna beskriva systemet mer ingående behöver jag lära mig mer själv först, men jag kan berätta att jag ser att det är stora skillnader i bakvagnsbryggan och bakre bärarmar jämfört med viscobilar.
Vidare saknar ITM-systemet Santans ursprungliga dubbeldifferential som konstant portionerade 40% av drivkraften bakåt - kraften tas nu ur slutväxeln snarare genom ett kraftuttag - lite avigt att beskriva det när man ärligt talat inte har full förståelse för funktionen själv ännu...
Hav tålamod!
Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
bytt mot
bytt mot
bytt mot
Motor og drivning
6Takk for bilde og svar.
Det er nok den samme ITM delen som sitter på min bil også.
Legger ved eit bilde som var tatt i dag.

Det er interessant å få litt kunnskap om korleis dette systemet virker. Og likeeins om firhjulstrekkede biler.
Så har snøen kommet hos oss også. Har fått prøvd bilen litt i løssnø og isføre. Dette funker bra.
Kunne tydelig kjenne når den koblet inn firhjulstrekket. Det rykket litt med det samme, da spesielt når eg rygget.
Eg trives bedre og bedre i denne Santaen.
Ser at du har skiftet fra CDRI til CDRI VGT du også. Har dette hatt en positiv følelse ?
Legger også ved eit skrytebilde av min Santa Fe.

Jarlev
Det er nok den samme ITM delen som sitter på min bil også.
Legger ved eit bilde som var tatt i dag.

Det er interessant å få litt kunnskap om korleis dette systemet virker. Og likeeins om firhjulstrekkede biler.
Så har snøen kommet hos oss også. Har fått prøvd bilen litt i løssnø og isføre. Dette funker bra.
Kunne tydelig kjenne når den koblet inn firhjulstrekket. Det rykket litt med det samme, da spesielt når eg rygget.
Eg trives bedre og bedre i denne Santaen.
Ser at du har skiftet fra CDRI til CDRI VGT du også. Har dette hatt en positiv følelse ?

Jarlev
7
Det finns en onlinekurs på ca 15 sidor som beskriver konceptet med ITM (Interactive Torque Management) för Santa Fe 3.5 iofs, men grunderna bör vara samma även för CRDI VGT, http://www.hmaservice.com/index.jspSwedefe skrev: För att kunna beskriva systemet mer ingående behöver jag lära mig mer själv först, men jag kan berätta att jag ser att det är stora skillnader i bakvagnsbryggan och bakre bärarmar jämfört med viscobilar.
Hav tålamod!
Swedefe
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Re: Motor og drivning
8Skryt mer!JarleV skrev:Takk for bilde og svar.
Jarlev
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Motor och drivning
9Ser at bildene mine har altfor stor størrelse. Eg fikk tips av dykkar forum hvordan eg kunne legge ved bilder i forumet, men ikkje hvordan en sender dei i eit mindre format.
Mulig eg kan sende over flere "skryte" bilder ved en senere anledning.
Takkar for link til the Hyundai Service Technology Website.
Jarle
Mulig eg kan sende over flere "skryte" bilder ved en senere anledning.
Takkar for link til the Hyundai Service Technology Website.
Jarle
10
JarleV, när du "hostar" bilder hos http://imageshack.us så kan du ange storlek i pixels. Jag rekommenderar 320*240 eller 640*480 pixels. I Bilarkivet får bilderna gärna vara redigt stora o tydliga, det är OK, men i övrigt så är det bra att hålla ner storleken för att underlätta bläddrandet.

Toyota Auris 1.8 HSD -13
Toyota Auris 1.8 HSD -13