Annons

Fel på mätaren ?

1
Har ett problem med mätaren som kom för ett par dagar sedan.

När man tex. ligger på 3000 varv på 5an växel så brukar hastigheten vara ca. 100km/h.. Men nu visar den som att jag skulle köra 160km/h.

Vad kan det vara ? Är det givaren som är på g att ge upp ?

Check engine lampan brukar oxå börja lysa men det brukar den alltid göra när det blir kallt... eller är det något som man bör kolla upp ?? Var lika förra året och då hittade dom inget fel på sina dator kollar...

Sen har man ett annat problem, efter man startat bilen och kanske kört 100m och sen stannar så kan den bara lägga av, som vid motor stopp. Har hört att detta kan vara så att den tjuv drar luft pga spricka i luft slangen. En annan sa att det kan vara förgasaren.

Är det någon som kan ge mig bra svar o hjälp på hur man ev. kan fixa detta själv.

Bilen är en Elantra Kombi-99
Annons

2
Mätaren, står mätaren på något vid stillastående?

t.ex, vid 0km/h att den står på 40km/h och vid 40km/h visar den 80km/h?

Om det är så skulle jag kollat så att kablarna till givaren på växellådan inte var skadade, nästa steg att byta givaren på lådan.
skulle det inte hjälpa hade jag provat byta intrumentmätaren.

begagnade delar på skroten kan inte kosta mycket till dessa bilar.
borde vara relativt lätt att hitta också

Check Engine lampan, om den har lyst ska felkoden komma upp på datorn om man inte nollat minnet på styrenheten, lossar man batteripolen i 10minuter så brukar minnet nollas.

Kallstart, kolla först så du inte har något luftläckage eller att den drar tjuvluft.
Annars kanske det kan vara luftmassemätaren. Det kan vara det som check enginelampan varnar för.

gör en felkodsläsningen igen och se om den ger nått. blir enklare för oss att ge tips såfall =)

Det finns inga elantra med förgasare, utan det är insprutning på dom.

MVH Linus

3
Nej det står på noll när man stannar eller stänger av bilen så det sitter som inte fast eller så...Och som jag beskrev tidigare så ligger den kanske på 140-150 när det borde vara 100-110, men på lägre hastigheter så kanske det diffar 20km/h ( 40 - 70 km/h ).

Man måste hissa bilen då för att kunna komma åt dessa kablar & givare eller hur ?

Men borde inte andra saker som tex. varvräknaren oxå strula om det skulle vara intrument brädan som felet ligger ??

Jag lämnade in bilen förra gången detta skedde o dom fick inte upp några felkoder alls.

När jag bara startar bilen och låter den stå medans man tex. skrapar rutor eller liknande så är det som lungt, men när men sen åkt en bit och trycker ner kopplingen så kan den som bara lägga av.. Vet att farsan fick engine lampan när han hade felet med läckage eller tjuvdrag men ska kolla upp det iaf..

Tack för hjälpen