Annons

Byta Stereo?

1
Hej, är nybliven (1mån) ägare till en Santa. Har kört olika SAAB de senaste sju åren. intrycken hittills är positiva. är väl egentligen bara ljuset som jag tycker är kasst.
Nu funderar jag på att riva ut orginalstereon mot en med inbyggd NAVI och backkamera. Har kikat på denna:
http://www.autodvdgps.com/62-inch-digit ... p-499.html
Någon som har erfarenhet av denna? Enkel att installera? Vilken kamera ska man ha? hur drar man enklast kabeln till backkameran?

Alla tips mottages tacksamt! :D
Santa Fe Exclusive -07
Annons

2
Hei!
Holder akkurat nå på å montere en slik i bilen. Et lite problem oppsto; den passet ikke helt i konsollen. "hullet" var for lite. Ser på bildene til annonsen at stereoen "går helt ut" til luftedysene, noe den ikke gjør på min. Spekulerer i å sage ut i plasten, men må finne en metode som blir bra. Har ikke særlig lyst å spandere fraktkostnader fram og tilbake for en ny spiller.

Skriver mer når jeg er ferdig....
SantaFe 2,2CRDI 06

3
Da var DVD/GPS-enheten montert. De elektriske koblingene var "plug and play", men tilpassingen av midtkonsollen var litt problematisk. DVD/GPS-enheten er nok tilpasset en USA eller Japan-utgave (i hvertfall en annen utgave enn jeg har, bilde i annonsen viser en annen klimakontroll enn jeg har, og den originale stereoen er litt bredere enn min)

Det hele lot seg gjøre med å sage og file, og det ble ikke så verst til slutt. Jeg tok noen bilder som jeg får se om jeg får til å legge ut.

Selve spilleren virket veldig bra. Skjermen er ikke "kapasitiv", som feks nyere iPhone/smartphones, men resistiv. Dvs at de er litt mindre nøyaktig og at man må trykke litt mer enn de kapasitive.
Masse funksjoner, og man kan spille musikk fra telefonen via bluetooth.
Ipod-inngangen fungerte ikke på iphone4, men funket fint på ipod touch2. Den lader også iphonen/ipod.
USB-kontakten fungerte bra. Ladet min smartphone, men kunne ikke spille av musikk. Minnepenn med mp3 fungerte bra.
SantaFe 2,2CRDI 06

4
Vad skönt att det löste sig för dig ivaped. Som jag förstår är det endast montaget som är lite vanskeligt, men att kopplingar är enkelt. Du köpte ingen backkamera till din?
Jag ser fram emot dina bilder...
På det hela taget, tycker du att det är ett bra köp som jag ska slå till på?
Santa Fe Exclusive -07

5
Får prøve å legge til bildene
Bild
Shot at 2012-06-13

Her demonteres "pyntelisten"
Bild
Shot at 2012-06-13
Slik ser klipsene ut. De er bare tryket inn, fungerte best å "lirke" dem ut.
Bild
Shot at 2012-06-13
Her er området rundt klimakontrollen. Samme klips, bare lirke ut
Bild

Shot at 2012-06-13

Sånn, den lekre "trelisten" er borte
Bild
Shot at 2012-06-13

Slik er originalstereoen...(snart borte....)
Bild
Shot at 2012-06-13

Fjern boksen oppå dashbordet. 2 skruer under lokket
Bild
Shot at 2012-06-13
Fortsett med konsollen rundt stereoen. 2 skruer (tror jeg) samt samme type klips som pyntelisten. Husk el-pluggene...
Bild
Shot at 2012-06-13
Konsollen borte, bare stereoen igjen
Bild
Shot at 2012-06-13
Stereo borte. God plass til ny-stereoen
Bild
Shot at 2012-06-13

Inn med ny-stereoen. Her måtte konsollen tilpasses ved at kantene (høyre og venstre, sølvfarget) måtte sages bort helt inn til det sorte. Ellers måtte det files bort litt plast på over og undersiden.

Resten var plug and play. Der ikke så verst ut, håper bare den holder...
SantaFe 2,2CRDI 06

7
Tänkte jag skulle köpa Kenwood dubbelDIN DDX2048BT eller DDX2041BT,
Dvd bluetooth,pekskärm, Kameraingång m.m Möjlighet att navigera via Garmin APP, men den funktionen slopas, då jag har orginal GPS infälld i prylfacket.

tänkte även ha denna kamera ZENEC ZE-RVC50LP intergrerad kamera i skylthållaren.

Tror oxå det blir skärm till barnen bak..

Väntar bara på pris inkl installation hos www.dnbilradio.se

kamera 1999kr "rea" dock tar BRL.se bara 1300kr så köper den nog där
Kenwood dvd - 3888kr "rea"

Väntar ivrigt på svar för installationskostnad.. annars pillar jag ihop det själv.
Cheva Uplander V6 Flexifuel 245hk 08
Saab 9000 320hk 510nm 98
Suzuki intruder M1800R 140hk 12
Yamaha Xt600E 55hk 96
Hobby 560KMFE Alde Excellense 10
Santa Fe Sailing Edition nr38/100 Vit V6 07

8
Jag har köpt stereo Zenec ZE NC-4110 för min 2011 Santa Fe och har problemer at montera det. Man ska använda i montering original fästen, men dom som finns på nyvarande stereo passar inte därför at hål på ny stereo är i fel plats. Det går inte att borra ny hål därför at det finns ingen plåt där. Det finns tre olika fästen och leverantör vet inte vilket är riktig reservdel nummer. Fästen som jag behöver kan man se i bildet. Original i min bil har mycket kortare sidan och två yttersta hål kan man inte borra.
Bild
2011 Santa Fe 2.2 CRDi e-VGT
R MLX 4WD

9
Skulle beställa multimedia nu och frågar lev mig,
Vad min stereo heter?
M445 eller m455?
2007a utan usb , 2-din storlek
Cheva Uplander V6 Flexifuel 245hk 08
Saab 9000 320hk 510nm 98
Suzuki intruder M1800R 140hk 12
Yamaha Xt600E 55hk 96
Hobby 560KMFE Alde Excellense 10
Santa Fe Sailing Edition nr38/100 Vit V6 07

Re: Byta Stereo?

10
Fyller på denna tråd med fler frågor...
Har likadan stereo som ivaped här ovan, alltså den med mini-usb och med konsolsarg runt. Var hittar man en ersättningsenhet med mått som gör att man slipper såga av konsolsidorna? Alla enheter jag hittar har över 200 mm bredd men jag behöver en på ca 190 mm som originalet. Vet att jag sett sådana men hittar tamef-n inte igen sidan. På Youtube finns ett tjeckiskt klipp med en stereo i rätt format men det är dåligt med info vad det är för modell på den.
Är min (och ivapeds) originalstereo ovanlig eftersom det är omöjligt att hitta en ersättningsenhet?
Santa Fe -07 2.7 V6 Exclusive

12
Ja jag har också för mig att den jag såg kostade över $600.
Vad tror ni om den här?
Lite suspekt att den passar Elantra från 2000-2007 OCH Santa Fe från 2004-2007...
Måtten verkar ju stämma hyfsat iaf och priset är ok. Iofs ingår inte gps men det kör jag via mobilen ändå, är mest ute efter att få bättre ljud samt handsfree och mediaspelare.

14
Du har rätt, den är för hög. Missade det, min originalstereo mäter 189x102 mm.
Finns det någon översikt över vilka årsmodeller som har respektive stereo?
Eller är det som jag tror:
2006: 1DIN "vanlig" stereo
2007: den modell jag har, 189 mm bredd och omslutande konsoll
2008-2012: 200+ mm bredd och ej omslutande konsoll?

Blir väl till att kapa om man ska få nån vettig lösning...