Annons

Xenonljus till Santa

1
Hej igen

Jag tänkte berätta att jag gjort något som kanske inte är så listigt. Jag har monterat Xenonljus i mina H4 insatser. Pilligt var det och en hel del svordomar blev det, helst skulle man haft små frökenhänder. Leverantören fick byta en del komponenter men ställde upp utan knot. Jag vet att det inte är tillåtet men hur som helst, halvljuset blev avsevärt bättre men helljusbilden lämnar en del i övrigt att önska. Kompletterat med fjärrljus blev dock resultatet bra. Jag upplever att ljuset blev avsevärt längre och konstigt nog är det ingen som blinkar eller verkar störd av det vita ljuset. Jag misstänker att bilprovningen kommer att ha synpunkter nästa vår men det är lätt att klämma in vanliga H4 under besiktningen.

Bara så ni vet om ni får för er att göra lika dant.

Logan :)
Annons

2
Vill inte göra dig ledsen, "Logan" - men hela strålkastarhuset sitter fast med endast 2 eller 3 lätt åtkomliga M6or; bara att ta fram 10ans nyckel, plocka loss hela klabbet och gå in i stugvärmen och sätta sig...

Schysst idé annars - vart köpte du kitet; kostnad etc?
kan tänka mig att helljuset lider lite grann av operationen - men som du säger; med några x-ljus löser man det.

Xenon har även diskuteras här:

http://www.hyundai.nu/phpbb/viewtopic.php?t=379

Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting

Heljuset blir lidande?

4
Swedefe skrev:Vill inte göra dig ledsen, "Logan" - men hela strålkastarhuset sitter fast med endast 2 eller 3 lätt åtkomliga M6or; bara att ta fram 10ans nyckel, plocka loss hela klabbet och gå in i stugvärmen och sätta sig...

Schysst idé annars - vart köpte du kitet; kostnad etc?
kan tänka mig att helljuset lider lite grann av operationen - men som du säger; med några x-ljus löser man det.

Xenon har även diskuteras här:

http://www.hyundai.nu/phpbb/viewtopic.php?t=379

Swedefe
Hehe, låt mig säga så här. Om helljuset blir lidande på en Santa fé, då blir det ganska mörkt, för det är inte mycket att komma med från början. :D :D

//SdO

5
Okay - du valde "H4-dual" som mekaniskt skapar ett "helljus" och är nöjd med halvljuset men kanske inte med heljuset.

Vad valde du för ljustemperatur? 4300K?
Nöjd, eller skulle du vilja haft något ballare?

Det märklig är att i början när man någon gång mötte en bil med Xenonljus så vader som att möta ett ufo - ljuset verkade overkligt, och framför allt mer blått än det vita halogenljuset!

Nu när xenon blir vanligare och vanligare så inträffar det märkliga;
Vitt byter färg!
Det som tidigare var vitaste vitt - halogenljus, framstår plötsligt som brungult och xenon upplevs istället som vitt!!!

Visst är det konstigt?

Själv har jag upplevt det förra generationsskiftet när de gamla vacuumpäronen med glödtråd ersattes av skydds/reagensgasfyllda lampor av typ H1, H2, H3 ocgh den stora revolutionen H4!
Det som tidigare var vitt blev plötsligt brunschabbigt och det initialt intensiva halogenljuset blev norm för vad som egentligen var vitt...

Läge för ett quizz i repris, med pris till första rätta svar!

http://www.hyundai.nu/phpbb/viewtopic.php?p=3463#3463

Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting