Annons

Service, kamreimsbytte CRDI

1
service, med kamreimsbytte

tok en tlf til Danmark for å sjekke litt vedr service og kamreimsbytte. har funnet ut at kamreima skal skiftes på 10.500 mil. I danmark skiftes reima på denne bilen på 12.000 mil.

Hvorfor er det sånn??? vi her i Norge rekker jo ikke å kjøre så hardt, neste bomstasjon står jo før en har fått inn 5. gear!!!

Prisen i hjørring, på merkeverksted var 6000 dkr+ moms. i Norge koster samme sak 12.000 nkr.

kansje jeg må ta den danske reima, både billigere, og så holder den jo flere mil :oops:

Vegard
Annons

2
...och handla pils på vägen - taxfree!!! :mrgreen:

För er som inte känner till färjeförbindelserna över Skagerak kan jag berätta att Color Line bland annat seglar Kristiansand - Hjörring.
Det gäller att vara om sig och kring sig - jag hörde i veckan att Oslo nu var världens dyraste huvudstad att leva i - lämnat Tokyo långt bakom sig!

Märkligt med bytesintervallen - även i Sverige är den satt till 12000 mil.

Undrar om man kalkylerat med att klimatet generellt sett är tuffare i Norge.
Remmarna belastas hårdare vid kallstart, eller?

Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting

3
Hei

ferga går til Hirtshals i fra kr.sand, to ganger daglig om vinteren, og fire ganger daglig om sommeren. det er vel tre mil til merkeforhandleren i danmark. det er 7 km fra meg og ned til fergen, jeg kan kjøre bilen inn på båten, og verkstedet henter bilen på båten, tar servicen og setter bilen på båten igjen. betaling på visa via nett.

enkelt og greit.... bilen blir borte i 23 timer.

men har så mye bra og si om det norske verkstedet her, så dette føles jo litt som å være utro da..... men det var jo veldig forskjell på pris. får ta meg en tur ut å høre om det går an å gjøre noe med prisen her i hjemme.

merkelig at reima er flyttet en service frem her i norge da??? det er da gode kuldegrader i jokkmokk og, som jo er i sverige!!

det kan jo være dette med kuldegradene, men kan det ha noe med at 12.000 servicen er såpass dyr og mofattende i seg selv, at reima er flyttet for å få ned denne prisen litt?? for 10.500 mil servicen er vel i seg selv noe mindre enn 12.000 mil servicen???

Vegard

4
Vet inte varför det skall skilja så mycket i pris och mil. Men en sak är säker Hurra för Nordiskt samarbete! Skicka bilen till Danmark!
Har du hört med priserna i Sverige? Passa på iså fall samtidigt med vårträffen! :D :D :D

:wink:
Stahl

5
hei

har leitet litt på forumet her, for jeg mener bestemt at swedfe en gang opplyste at dette reimskiftet kostet ca 10-12.000 kr i sverige og, men det er mulig jeg tar feil der... kan ikke finne det nå i allefall.

Vegard

6
Min minnesbild var nog att det kostade så ungefär,
men jag grävde upp fakturan för ett tag sedan och postade i denna tråden:

http://www.hyundai.nu/phpbb/viewtopic.php?t=308

Knappt 8,000,- Svenska Zloty är knappast dyrare än i Danmark - givet valutaskillnaden...

Dock! Detta var för två år sedan - se till att kolla först!

Skall fixa fram en lista till svenska verkstäder du kan maila och kolla.

Edit;
Listan ligger där den ligger: på Hyundais svenska hemsida...
Det är en smart sökfunktion där man kan klicka på den del av en Sverigekarta man är intresserad av och få upp alla auktoriserade verkstäder i regionen - om mna inte hellre vill söka på riktnummer - eller skriva ut hela klabbet...
Det finns direktlänkar till respektive verkstads e-mailadress - lättjobbat helt enkelt:
www.hyundai.se klicka på (tror jag?) "Auktoriserade verkstäder" så hamnar du rätt - lycka till!

Swedefe

Och yes;
Color line seglar till Hirtshals - Hjörring ligger ju faktiskt en bit in i Jylland... :oops:
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting

7
Hei

en ting er jo litt merkelig.... kam-reimen SKAL skiftes på 10.500 mil på Santa-Fe CRDI her i norge, mens akkurat samme motor i Tucson og Trajet skal her i Norge skifte reima på 12.000 mil.

det er jo det samme som Santa-Fe CRDI skal skifte reima på i sverige og danmark...

hvorfor er det sånn tro???????

Vegard

8
vegard skrev:Hei

en ting er jo litt merkelig.... kam-reimen SKAL skiftes på 10.500 mil på Santa-Fe CRDI her i norge, mens akkurat samme motor i Tucson og Trajet skal her i Norge skifte reima på 12.000 mil.

det er jo det samme som Santa-Fe CRDI skal skifte reima på i sverige og danmark...

hvorfor er det sånn tro???????

Vegard
Hej vegard, det är väl det som kallas marknadsekonomi, eller snarare marknadsimperfektion... :evil:

Det låter helt ologiskt för mig.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

9
Hei

Hmmmmmfff..... ikke nok med at jeg måtte betale 400.000 Nkr for bilen, det dobbelte av hva dere betaler, og så kan jeg kjøre kortere enn dere på reima!!!!!! :twisted:

Yeeessssss!!!!!..... hurra for Norge, bomstasjoner og våre oljeforekomster!!!!!!

Vegard

10
vegard skrev:Hei

Hmmmmmfff..... ikke nok med at jeg måtte betale 400.000 Nkr for bilen, det dobbelte av hva dere betaler, og så kan jeg kjøre kortere enn dere på reima!!!!!! :twisted:

Yeeessssss!!!!!..... hurra for Norge, bomstasjoner og våre oljeforekomster!!!!!!

Vegard
No worries! :wink:

Stahl har ju redan klargjort den optimala lösningen; serva bilen i Sverige och kom samtidigt till vår eminenta träff! Välkommen! :D
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision