Annons

från ful till fin!

1
Det var efter att jag hadde bytt till dioder i parkeringsljusen som jag tog en bild av bilen och insåg att något måste göras med grillen!
Tror att mer Santa Fe ägare än mig har tappat färg i grillen efter stenskott!
Bild
Syns kanske inte så bra på bilden men till vänster om hyundai märket saknas en bit färg.
Efter lite slit med värmepistol, lackborttagningsmedel och lite hjälp
av ett rakblad till att skrapa bort färgen med så kom det här fram :P
Bild
Santa Fe Crdi C7 A5 -06
Annons

3
Det var ju intressant! Och jag som bytte till en kromad grill. Snacka om att ha blivit fintad! :x
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

4
Martin.n skrev:Snyggt!!! :D
Tackar! Det var faktiskt lättare än vad man kan tro :)
ClasseClas skrev:Det var ju intressant! Och jag som bytte till en kromad grill. Snacka om att ha blivit fintad! :x
Innan jag började skrapa färgen satt jag på eBay och kollade olika grillar och tänkte att va f-n jag provar själv, annars är det bara att beställa en ny.... :)
Två av stenskotten har tagit så hårt att kromen under svartfärgen släppt lite, det retar mig... Men jag är nöjd med resultatet, snyggare än en skadad svart iaf :)
Santa Fe Crdi C7 A5 -06

5
Läckert. Helt otroligt att man målar kromet svart från fabrik!

det var ju så man gjorde för att 240'n skulle gå snabbare :roll:
(krom på Volvo 240=DL eller GL. Svart=GLT=inte fullt så långsam som GL...)

Man kan ju bli "lack" för mindre... :wink:
Anders ;-)
Former owner of: 2007 CM/V6/Exclusive -7, Gun metal, "Stockholm Edition"

Bra att ha länkar:
Accent
Santa Fé (SM)
Santa Fé (CM)
Tucson (JM)

6
Ha ha :P
Jag minns att jag tejpade ögonlock med hjälp av eltejp på en gammal 240:ia som en kompis ägde... bilen gick lätt dubbelt så fort :twisted: :mrgreen: :mrgreen:
Santa Fe Crdi C7 A5 -06

7
Mycket snyggt! :D :D
Tänk vad som döljer sig under... Får bli en framtida grej för mig med, tror jag...! :idea: :D
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

Re: från ful till fin!

8
Persa skrev:Det var efter att jag hadde bytt till dioder i parkeringsljusen som jag tog en bild av bilen och insåg att något måste göras med grillen!
Tror att mer Santa Fe ägare än mig har tappat färg i grillen efter stenskott!
Bild
Syns kanske inte så bra på bilden men till vänster om hyundai märket saknas en bit färg.
Efter lite slit med värmepistol, lackborttagningsmedel och lite hjälp
av ett rakblad till att skrapa bort färgen med så kom det här fram :P
Bild
Coolt, Grillen ser kromad ut? :D /santafe.

9
Bild
Ja precis, den är ju kromad! Under den svarta färgen så döljer sig en riktigt fin grill :wink:
Lägger upp en till bild, den förra kanske var lite otydlig!
Santa Fe Crdi C7 A5 -06

10
Nu ett par frågor... Vad hade du för lackborttagningsmedel - vanlig lacknafta eller?
Detta "kromet" som nu framträder - hur ömtåligt är det för mekanisk påverkan?
Tänkte på det, då du använde ett rakblad? :?
Det är väl fortfarande plast? Tål förmodligen inga högre temperaturer med varmluftspistolen...? :?
181 Skäreläjan

Numera Jeep Cherokee -15

11
Använde mig av ett borttagninsmedel från ett företag som heter Sea to sky, men funkar nog med det mesta..
Kromet är rätt så okänsligt men en lätt hand är att rekommendera :roll:
Det är klart att några repor blev det allt, men inte alls så många.
Förra ägaren till bilen hade haft extraljus-stagen fastsatta i grillen och runt dom gammla skruvhålen vart väl resultatet si å så. Pistolen användes bara lite och då främst på dom rundade partierna.
Jag hade ju inget att förlora när jag började "projektet", hade ju ändå tänkt beställa en ny grill. I värsta fall om man skulle råka skrapa bort kromet så går det ju att köpa en sprayflaska med mattsvart och återgå till original looken :)
Senast redigerad av Persa den 24 okt 2011, 18:18, redigerad totalt 1 gång.
Santa Fe Crdi C7 A5 -06

12
Tack för tipsen, Persa! :D :D
Då har jag en god bild om hur jag också skall gå tillväga...! :biggrin: :dregla:
181 Skäreläjan

Numera Jeep Cherokee -15

13
Jag har samma på min bil, och där är ungefär halva grillen kromad och halva svart. Men jag är mer inne på en svart grill, tycker det är snyggare:) Våran Santa är mörkgrå och då tycker jag det är lite mer diskret med svart grill..

Re: från ful till fin!

15
Ångan skrev:Snyggt Persa!

Hamnade i din tråd när jag googlade efter lösningar för min slitna grill. En dum följdfråga.. Monterade du av grillen när du opererade? Tänker på användandet av värmepickan.
Jag tog inte av grillen när jag gick lös med värmepistolen, behövde inte använda den särskilt mycket ändå! Lycka till Ångan!
Santa Fe Crdi C7 A5 -06