Kamrater. Denna helg har jag packat in familjen i bilen för en stugweekend på annan ort. Gissa om jag blev förvånad, och rejält förfärad, då det rykte och luktade apa från motorutrymmet när vi parkerade vid slutdestinationen.
Lite extra mörkerkänsla när sådant händer på främmande mark, och långt hemifrån. Vi är fortfarande i landet, men i alla fall.
Jag har undersökt så gott jag kunnat i mörkret. (Tack Robin för att du är klok nog att alltid ha em fungerande ficklampa i handsfacket.) Och jag har hittat fläckar vid mynningen av röret som oljestickan sitter i, och även någon enstaka fläck och prick på godset runtomkring samt rakt under. Nästan direkt under denna mynning löper såklart diverse remmar.
Jag drar slutsatsen att det handlar om olja, som har kommit ut fel väg, av någon anledning. Denna olja har antagligen smörjt remmen under, vilket orsakat det gnisslande ljudet som har hörts. Observera att jag inte VET att det är på detta viset, jag spekulerar.
Om det nu är så att oljan tagit sig ut denna väg, vad beror det på? Vad kan/bör jag göra för att förhindra att det händer igen? Jag noterade även att oljenivån är ett par millimeter lägre på stickan, än tidigare. Och bilen har inte druckit en droppe olja tidigare, under de två år som jag ägt bilen. Så jag ska inhandla lite olja imorgon innan vi beger oss de 20 milen hem.
Annons
Re: Oljeläckage genom oljestickan?
2Liten uppdatering.
På väg hem så gick bilen varm, och vi bestämde att inte köra vidare och ringde bärgare. Idag så hörde verkstan av sig, det var vattenpumpen som hade gett upp, och de undrade om de skulle passa på och byta kamrem och allt annat när de ändå var där.
Jag blev både glad och besviken. Glad, för jag skulle ändå behöva byta vattenpump och kamrem och allt det där senare i år, det är nästan 6 år sedan det gjordes sist. Jag hoppades lite på att vattenpumpen skulle ha med saken att göra, för det var en kostnad som jag redan hade kalkylerat med, i bilägandet så att säga.
Men samtidigt blev jag lite ledsen, jag hade ändå sett fram emot att ta in offerter från verkstäder och vänt och vridit på dessa innan jag beslutat mig för vilken verkstad som skulle få uppdraget att göra den stora servicen på pärlan. Det hade nog garanterat blivit billigare än vad det blir nu i alla fall.
Bilen kan förmodligen hämtas redan på fredag. Snabba bud.
På väg hem så gick bilen varm, och vi bestämde att inte köra vidare och ringde bärgare. Idag så hörde verkstan av sig, det var vattenpumpen som hade gett upp, och de undrade om de skulle passa på och byta kamrem och allt annat när de ändå var där.
Jag blev både glad och besviken. Glad, för jag skulle ändå behöva byta vattenpump och kamrem och allt det där senare i år, det är nästan 6 år sedan det gjordes sist. Jag hoppades lite på att vattenpumpen skulle ha med saken att göra, för det var en kostnad som jag redan hade kalkylerat med, i bilägandet så att säga.
Men samtidigt blev jag lite ledsen, jag hade ändå sett fram emot att ta in offerter från verkstäder och vänt och vridit på dessa innan jag beslutat mig för vilken verkstad som skulle få uppdraget att göra den stora servicen på pärlan. Det hade nog garanterat blivit billigare än vad det blir nu i alla fall.
Bilen kan förmodligen hämtas redan på fredag. Snabba bud.
3Vad tråkigt med stillestånd på bilen! Jag åkte på det i somras också och det var vevaxelgivaren som gick (vid ca 13000 mil). Den är ungefär lika bökig att byta som vattenpumpen så jag rekommenderar dig att byta den också i samband med vattenpumpsbytet och därmed kamremsbytet. Vad är det för miltal på din bil? Nära 9000 eller 18000 mil?
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision
4Den har "bara" rullat 15 500 lite drygt. Kamremmen byttes första gången i juni 2008 om jag minns rätt, vid 8 400 mil.