Det råder extrem stiltje på Forumet igen, så jag kan lika gärna pladdra på lite...
Sånt där är ju extremt trist och drar definitivt ner "ägandebetyget" på en annars bra bil som jag ser det.
Ford hade ju ett slag på världen problem med sina framskivor som slog sig skeva i tid o otid + framvagnsbussningar av sötlakrits.
Bensinförbrukningen är ju en sak, men jag köper inte (ingen kritik mot andra talare) att det är något man får "förvänta sig" om man väljer en 6a eller 8a.
För stunden har jag två bilar, båda 6-cyl/bensin med större cyl och högre effekt än Santan, ändå går de 2-5dl/mil snålare med samma körstil och sträckor.
Jag valde själv en v6a i affären. För att jag hatar dieselknatter. För att det är viktigare för mig vad jag får ut av v6'an eller v8'an än den faktiska förbrukningen.
Tyvärr måste jag säga att bensinförbrukningen var just det som ändå gjorde att jag bytte bort en kalasbil (CM 2007-v6)
Inte att den drog mycket utan för att jag fick ut för lite för dropparna. (Fick fö ner den i 10.6 på långtur <90km/h annars runt 13,0-15,0)
Jag kör så lite att jag lägger gärna en extra slant på att "känna vridet", lyssna på motorn eller bara slippa växla ner hela tiden i desperata försök att leta fram vridmomentet inför en omkörning. Därför valde jag v6'an.
Hade jag bara brytt mig om vrid o förbrukning, så kanske en diesel. OM jag bara stod ut med ljudet. Men jag har provat -funkar inte.
Santan var ingen räser och var inte inköpt som en sådan heller och jag saknar verkligen biltypen, men nog hade jag högre förväntningar på v6'an, framför allt det där med vridmomentet som jag inte lyckas lura fram på något sätt.
Jo! Sprintboostern hjälpte faktiskt till, men min (ytterst subjektiva) bedömning är att den är klart undermotoriserad...1,5l/mil
bara för att ta sig fram...njaaa...
Varför fick Sorrenton 3,3l som Santan har i USA?
Tror nog att man kan hitta 3,3'an i Tyskland också. Varför inte Sverige?
Anders

Former owner of: 2007 CM/V6/Exclusive -7, Gun metal, "Stockholm Edition"
Bra att ha länkar:
Accent
Santa Fé (SM)
Santa Fé (CM)
Tucson (JM)