Annons

Cirkusen fortsätter!!!

16
Hej igen.
Vi har nu kört 2100 mil med vår Tucson 2,0. Bränsleförbrukningen har i snitt legat på 1.15 liter per mil. Här på landet är det nästan uteslutande landsvägskörning. Till Östersund är vi bara högst en gång i veckan, så någon stadskörning att tala om är det inte. Efter första servicen där det byttes olja till en "lågfriktionsolja" och ökat lufttryck 2,8, så blev det ingen förändring. Enda skillnaden var att bilen kändes som en "bultvagn" på grusväg. Vår erfarenhet är snarare att förbrukningen ökat något. Nu har verkstaden programerat om bilen så att den ska vara mer lika en 06:a. Bilen har fått en betydligt bättre gång. Bättre vridmoment och jämnare gång. Vi körde en tank och såg med glädje att färddatorn visade 1.04 i bränsleförbrukning. Glädjen räckte tills vi tankat och såg att färddatorn för första gången inte stämmde. Den verkliga förbrukningen var 1,14 och det var fin landsvägskörning. Verskaden tror nu att omprogrameringen gjort att färddatorn inte stämmer. De kunde inte heller garrantera att väg och hastighetsmätaren stämmde. Nu står bilen där tills allt fungerar. Cirkusen fortsätter. Det verkar också som att stora Hyundai inte tar sitt ansvar för att rättera till problemen när de tillverkar, levererar och säljer en produkt som inte håller vad den lovar. Dåligt av ett så stort företag.
Mvh Jovix (Jan-Owe Johansson)
Annons

17
Håller med om att dom borde fixa sina problem :( Speciellt när man köpte bilen tidigt då det stod .86 i stadskörning. när den istället ligger på 1.2 minst

Vad ska man göra

18
Tidningen Auto Moto & Sport tar upp problemet i sitt senaste nummer: 8/2006.

5 sidor med skarpa formuleringar och även ledaren ägnas åt problemet.

Lightversion finns på webplatsen:
http://www.automotorsport.se/nyhetsmall ... sion=32476
men man skall absolut ut och köpa på sig tidningen om man är det minsta intresserad av av problematiken.

För, med den nya, "svenska" :roll: särbeskattningen av motorfordon så är det plötsligt så att biltillverkaren kan påverka hur bilen skall komma att beskattas i mycket högre grad än tidigare - allt enligt ECE-normen och med svenska Konsumentverket som komprometterad gisslan!!!
Fräckast vinner, helt enkelt!!!

AMS har jämfört verklig förbrukning hos 267 testade bilar med "Konsumentverkets" siffor och kommit fram till häpnadsväckande skillnader;

Stora, tunga och motorstarka bensinbilar uppvisar ända ned till
23% lägre förbrukning i verkligheten jämfört med ECE-normen!!!

Stora siffror åt andra hållet hittar man hos dieselbilar:

Jaguar X-Type 2,0D +49%
Ford C-max 1,6TDCI +49%
Ford Focus 1,6TDCI +44%
Honda Accord 2,2 D Kombi +41%
Volvo V50 2,0 D +36%

Anmärkningsvärt är att notera att 4 av de 5 svarta fåren handlar om två olika motorer från samma koncern;
Jaguar och Volvo delar ju maskineri.

Men, än mer anmärkningsvärt är resultatet av de mest avvikande "bensin"bilarna:
Miljöbilar gör platt fall när de konfronteras med verkligheten!!!

Toyota Prius Hybrid +63%
Honda Civic Hybrid +43%
BMW 630i +34%
Toyota Aygo +31%
SAAB 9-5 2,0t BioPower +29%

Snacka om cycle-beaters som inte klarar av att leva upp till sina fantasisiffror i praktiskt bruk!
Sådana luftslott är det våra politiker byggt sina beslut om subventioner och straffbeskattning på!!! Fy bubblan!!!
Det finns åtskilliga smådieslar som gör ett bättre miljöbevarande jobb, men som drabbas av straffskatt för att blåögda och insiktslösa beslutsfattare har förutfattade meningar och dessutom gladeligen klär sig i vilket som helst plagg ur kejsarens nya garderob.

Grr! :evil:

Tucson då?
Jo tack, enda testade Hyundaien är 2,7 V6 som enligt ECE skulle lapat i sig precis 1/liter milen men som gjorde åt 1,25 under testförhållandena.

25% mer än angivet är surt för de som drabbas, men verkar ändå rätt lågt med tanke på vad man kan läsa om i Auto Motor & Sports genomgång.
Hyundai är då den enda tillverkare som jag har hört talas om som har ett så ambitiöst program igång för att få ner förbrukningen!

Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting

Re: Cirkusen fortsätter!!!

19
jovix skrev:Hej igen.
Vi har nu kört 2100 mil med vår Tucson 2,0. Bränsleförbrukningen har i snitt legat på 1.15 liter per mil. Här på landet är det nästan uteslutande landsvägskörning. Till Östersund är vi bara högst en gång i veckan, så någon stadskörning att tala om är det inte. Efter första servicen där det byttes olja till en "lågfriktionsolja" och ökat lufttryck 2,8, så blev det ingen förändring. Enda skillnaden var att bilen kändes som en "bultvagn" på grusväg. Vår erfarenhet är snarare att förbrukningen ökat något. Nu har verkstaden programerat om bilen så att den ska vara mer lika en 06:a. Bilen har fått en betydligt bättre gång. Bättre vridmoment och jämnare gång. Vi körde en tank och såg med glädje att färddatorn visade 1.04 i bränsleförbrukning. Glädjen räckte tills vi tankat och såg att färddatorn för första gången inte stämmde. Den verkliga förbrukningen var 1,14 och det var fin landsvägskörning. Verskaden tror nu att omprogrameringen gjort att färddatorn inte stämmer. De kunde inte heller garrantera att väg och hastighetsmätaren stämmde. Nu står bilen där tills allt fungerar. Cirkusen fortsätter. Det verkar också som att stora Hyundai inte tar sitt ansvar för att rättera till problemen när de tillverkar, levererar och säljer en produkt som inte håller vad den lovar. Dåligt av ett så stort företag.
Mvh Jovix (Jan-Owe Johansson)
Det är definitivt något fel på er bil. Min 2.0:a drar 1,15 i typ 130 på motorväg.

på landsväg i 100 drar den ca 0,9

ang hög förbrukning

20
Jag är kanske en av få som har fått en "ombyggnad" av både mjuk och hårdvaran pga alltför hög förbrukning. Visserligen har man lyckats få ned förbrukningen i stadstrafik med ca 24% vilket är riktigt bra men problemet återstår fortfarande sett TOTALT, dvs vid blandad körning. Har varit i kontakt med Peter Werner, serviceansvarig/teknisk chef, Hyundai Stockholm ang problemet och fick då svaret att man behöver köra ett par tankar för att datorn och lådan skall ha möjlighet att ställa in sig...

Efter 6 tankar var det ingen förändring så en flödesmätare skickades ned till återförsäljaren som genomförde det så kallade EUnorms-testet- så snarlik testet som genomförs på fabriken för att stämma av förbrukningen!

Efter genomfört test så visade det sig att bilen på landsväg, dvs mellan 70-130km/h får i sig 20,5% mer än vad den skall göra. Inga förbrukare (typ acc osv) på, halvtom tank osv - precis som huvudtestet där man testar fram den förbrukning som sedan deklareras i brochyrer och dylikt.

Efter klagomål på, enligt mig, ett halvutfört arbete har jag fått beskedet att bilens förbrukning är enligt HYUNDAI inom rimliga gränser och att det inte är mycket man kan göra i dagsläget. En avvikelse på 20,5% under så snarlika förhållanden är rimligt enligt huvudagenten- undar då vad som är orimligt!?

Få se var historien slutar men jag hoppas att hyundai tar tills sig problematiken på allvar, någonting som inte har varit fallet hittills.

Hade varit intressant att veta om det är fler på forumet som är tämligen missnöjda med Tucsonens förbrukning? (har en V6 2005 förresten)

Re: ang hög förbrukning

22
bakmiki skrev:Jag är kanske en av få som har fått en "ombyggnad" av både mjuk och hårdvaran pga alltför hög förbrukning. Visserligen har man lyckats få ned förbrukningen i stadstrafik med ca 24% vilket är riktigt bra men problemet återstår fortfarande sett TOTALT, dvs vid blandad körning. Har varit i kontakt med Peter Werner, serviceansvarig/teknisk chef, Hyundai Stockholm ang problemet och fick då svaret att man behöver köra ett par tankar för att datorn och lådan skall ha möjlighet att ställa in sig...

Efter 6 tankar var det ingen förändring så en flödesmätare skickades ned till återförsäljaren som genomförde det så kallade EUnorms-testet- så snarlik testet som genomförs på fabriken för att stämma av förbrukningen!

Efter genomfört test så visade det sig att bilen på landsväg, dvs mellan 70-130km/h får i sig 20,5% mer än vad den skall göra. Inga förbrukare (typ acc osv) på, halvtom tank osv - precis som huvudtestet där man testar fram den förbrukning som sedan deklareras i brochyrer och dylikt.

Efter klagomål på, enligt mig, ett halvutfört arbete har jag fått beskedet att bilens förbrukning är enligt HYUNDAI inom rimliga gränser och att det inte är mycket man kan göra i dagsläget. En avvikelse på 20,5% under så snarlika förhållanden är rimligt enligt huvudagenten- undar då vad som är orimligt!?

Få se var historien slutar men jag hoppas att hyundai tar tills sig problematiken på allvar, någonting som inte har varit fallet hittills.

Hade varit intressant att veta om det är fler på forumet som är tämligen missnöjda med Tucsonens förbrukning? (har en V6 2005 förresten)
Nu är ju inte 70-130 landsväg. Enligt EU körcykeln så är snittfarten 70 km/h

Så provar du i 70-90 så kommer du nog näramare specad.

24
joeng38 skrev:Min tog 1,6 sthlm sundsvall i veckan. Med släp ca 1200kg i 90kmt iofs.
:wink: och vad vill du säga med det?

:lol: :lol:

Helt ok enligt mig, skall man dra skall man ha diesel :wink:

25
Krockade min förra veckan, lämnade in den i måndags på "obduktion" fick tillbaks den igår utan frontbåge och trasiga extraljus (skal lagas senare).Åkte en sträcka på 17 mil i går mest motorväg(farth på 120) och landsväg och farddatorn visar 0,88!!! :shock: är det värkligen så mycket luftmotstånd i en frontbåge och några extraljus så tänker jag köra utan ! :twisted: (brukar ligga på 0,95-1,1)
Mvh Tor

26
Tor skrev:Krockade min förra veckan, lämnade in den i måndags på "obduktion" fick tillbaks den igår utan frontbåge och trasiga extraljus (skal lagas senare).Åkte en sträcka på 17 mil i går mest motorväg(farth på 120) och landsväg och farddatorn visar 0,88!!! :shock: är det värkligen så mycket luftmotstånd i en frontbåge och några extraljus så tänker jag köra utan ! :twisted: (brukar ligga på 0,95-1,1)
Mvh Tor
låter mysko då min 2.0 bensinare drog 1.05 i 120kmh utan några bågar

28
Tor skrev:Obs att jag skrev MEST motorväg..
Och bilen har nu passerat 1100 mil kanske äntligen inkörd... :roll:
Jo men 0,88 i 120 är mindre än vad Hyundai skriver i sitt blad att den drar i 100 km/h så det stämmer inte.

29
Nej självklart stämmer det inte, det var jo bilens färddator som visade detta :twisted: och den är inte mycket att lita på, men faktum är att den har jo varit lika opålitlig hela tiden så varför visar den så mycket mindre nu efter borttagning av frontbåge och stora extraljus.. :roll:
Provkörde en crdi lite längre sträcka i hälgen och vart inte impad :( hur kan en nykonstruerad diesel va så kass? snacka om ketchup effekt ala saab 99 turbo 78a...totalt stendöd under 1800-2000 varv sen en jätteknuff upp till 3500 sen stendöd igen :shock: och derimellan skal man också växla (och tappa laddtrycket igen).Farsan som hade lånat bilen (tänkt köpa) ångrade sig snabbt,han tyckte att hans gamla passat var mycket mera körbar/stärkare(01 passat tdi 1,9-130) förstår nu varför den mycket klenare 2,0 besinaren är snabbare och piggare att köra. :?

30
Färddatorn i crdin funkade inte heller , men på 56 mil gick det i 53 liter diesel, är inte det lite väl mycket? han tankade i sundsvall och körde hit (25 mil) resten blandat körning(obs provkörning :wink: )