Annons
Annons

Re: vilken typ av fyrhjulsdrift

2
Från https://en.wikipedia.org/wiki/Hyundai_Santa_Fe:
The 4WD is a Borg-Warner Torque Management device, which diverts power to the wheels with best grip according to the amount of slip. If the front wheels spin slightly, 10% of the torque will transfer to the rear axle. If the front wheels start to slip a lot, 50% of the torque will transfer to the rear axle
Från http://www.expressen.se/motor/stor-guid ... julsdrift/:
Viskokoppling
Finns i: Hyundai Santa Fe, Land Rover Freelander, Suzuki Ignis SUV, äldre Renault Scenic RX4, äldre Volvo AWD/XC, äldre VW Syncro. Så funkar det: I grunden framhjulsdrivna, men en viskokoppling leder kraft till bakhjulen om framhjulen slirar. Viskokopplingen består av lamellskivor i olja. När oljan är varm, bromsas lamellerna och kraften skickas bakåt. Känns mest framhjulsdriven, på gott och på ont. Ofta framhjulsdriven till cirka 90 procent. Tryggt understyrda köregenskaper på landsväg. Enkelt, lätt och billigt system att tillverka. Ofta kombinerat med antispinnsystem.
Tar lång tid ibland innan bakhjulen driver med kraft. Då kan framhjulen redan ha grävt ned sig i lera eller snö. Dyrt att laga, funktionen har slutat att fungera på vissa bilar.