brodeur skrev:
Intressant det där med åsikter om bilens utseende.
Ja, tycke och smak kan man ju diskutera tills man blir blå i ansiktet...
Jag själv som aldrig riktigt gillat utseendet hos SMen har ändå valt att köpa den - två gånger...
Erfarenheten säger mig att den gamla modellen snart blir hopplöst daterad när ersättaren börjar rulla omkring på vägarna.
Det är ytterst få bilar jag kan nämna på rak arm som varit tillräckligt särpräglade för att överleva designmässigt när dess efterträdare blivit "den nya standarden" - det mesta som Bruno Scacco ritade platsar, med W124 som paradexempel:
(bild kommer)
Men, även SMen har potential att bli en klassiker - inte på den stringenta elegansen och tidlösheten, utan på de knäppa och egensinniga linjerna - som faktiskt var genomarbetade ända in i inredningen; mittkonsollen, ratten och den första takkonsollen knyter alla ihop till designelement härstammar från karossen.
Men, hur tusan kunde bilen sälja om den var ful?
Och, hur kan den ha skaffat sig så många "die hard fans"?
Ja, något måste ha varit väldigt, väldigt rätt eftersom så många har knatat i väg för att köpa Santan, men ratat Tucson.
brodeur skrev:
När den gamla Santan är borta är det betydligt naturligare för dess Die hard fan at välja Tuscon än nya Santan.
Nix!
Har ingen lust att dra igång ett flammande krig med en av de få Tucson-ägarna som bitit sig fast här på forumet - jag respekterar din åsikt "brodeur" - men Tucson har aldrig varit ett option för mig:
Bilen hamnade snett från början hos mig i och med pressreleaser och motorjournalisters okritiska upprapande av färdigtuggat material:
Jag förstår inte hur man lyckats presentera en bil som "mindre" än Santa Fe när den i själva verket står på bredare spårvidd, har längre hjulbas, är bredare och till och med högre än Santa Fe!?!?
Okay - millimetrar, men ändå!
Tucson är en skickligt genomförd scam - och man kan fråga sig var innerutrymmen blev av - den 15 cm kortare karossen är inte den enda förklaringen, bilen är helt enkelt slarvigt packad i jämförelse med SM.
Tucson passar säkert en viss sorts människor, men blir inget alternativ för mig; jag måste kunna lasta i bilen, jag behöver kunna komplettera med fullängdsbox, jag måste kunna dra (minst) 2 ton. Ridå Tucson!
Det som initialt fångade mig med SM var känslan av
duglighet.
Släpvagnsvikten var satt skyhögt över bilarna den parades ihop med, lastutrymmet visade sig vara gigantiskt när man lastat den några gånger, och den godkända lastvikten var helt absurd - 720 kg är mer än åtskilliga macho pick-upper!
Okay, jag hade önskat mig lågväxel i den ursprungliga specen, men den specen pekade på bilar som var mer än dubbelt så dyra som vår första SM!
Den första SMen gjorde precis samma jobb som en LR Disco II hade fått göra, och den gjorde det till en avsevärt mycket lägre kapitalkostnad, väsentligt mycket mindre krångel och med en värdeminskning som är skrattretande låg; 7.- milen!!!
Tyvärr får jag inte samma vibbar kring CM - det är en snygg, hal och säkerligen säljande bil - men vad jag misstänker är den tilltalar andra kategorier än de som köpte SM.
Visst, åtskilliga kommer att byta in sin gamla och ta ut en ny, och återigen nya kundgrupper kommer att strömma till, men vad blir summan under strecket?
Min känsla är att Hyundai Svenska kommer att få kavla upp skjortärmarna igen;
CM kommer att tilltala nya kundgrupper som tidigare inte kunnat tänka sig att synas på samma gata som en Hyundaihandlare...
Där är en tröskel - bilen är kalas, men kommer man att kunna greppa kunderna ute på golvet...?
Tja, just i Göteborg har Frontbilar bra mycket större chans med sin professionalism på försäljningsidan än vad AutoWest någonsin hade haft, men hur ser det ut på landet?
Die hard SM-kunder kommer att åka i sin gamla SM så länge det går, och med stolthet, det är min gissning!
Att byta till Tucson känns ändå mer avlägset än att byta till CM, men den stora risken är att CM skjuter över målet på samma sätt som Tucson inte når riktigt fram - och plötsligt står åtskilliga Santa Fe-ianer utan en bil som matchar
deras behov.
12,000 sålda Santa Fe SM i Sverige på sådär 5 år är exceptionellt,
jag tvivlar på att CM kommer att kunna matcha det!