Annons

Missljud/oljud ifrån...?

1
Hejsan!

Har ett irriterande vinande oljud ifrån motor när jag gasar. Låter som något slag "insugs"-ljud när man trampar på gasen för att accelerera
(inte när man håller jämn fart och pedalen stilla).

Är det bara jag som upplever detta ljud?
//DonTino
Annons

4
när jag hade min 2,7:a på service sa mekanikern att slangen från luftburken inte varit ordentligt fastsatt. Men eftersom den var lös innan sensorn för insuget gavs ingen felkod, måhända har Du samma situation.

(Eftersom det oftast är HSB som ÅKER bakom ratten, gasas det sällan så ngt. ljud har inte rapporterats från henne, fast åandra sidan skulle hon nog inte höra någon skillnad ens om bakluckan trillade av... :lol: )
Bild

//Santacalus hade en V6 excl.-02
Husvagnsanvändare året runt
åker numera Passat 2,0tdi och ibland BTM Sprint eu-moppe

5
Tackar!

Ska kolla slangen ikväll eftersom det är "den andra hälften" av familjen som har bilen idag.

Men hon gasar så att det hörs....... :D
//DonTino

7
Jag gissar på en sliten spännrulle till kamremmen eller till "fläktremmen".
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

9
AC:en blåser kall o varm luft beroende på vad man har "beställt" så den har jag friskförklarat.

Vinande ljudet (vilket inte är hög men fullt hörbart) uppstår endast vid acceleration så kan det verkligen vara kamrem eller någon annan "spännrulle"?

Borde inte ljudet finnas hela tiden isåfall?
//DonTino

10
DonTino skrev:AC:en blåser kall o varm luft beroende på vad man har "beställt" så den har jag friskförklarat.
Det gjorde våran också, trots att det var fel.

Stahl

11
stahl > Var låg felet på AC:n - i kompressorn, för lite kylmedel eller var det något med drivremmen?
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

12
Det var en sk termistor som inte gjorde som den skulle. den "sa" aldrig ifrån så det bildades is. (om man som teknisk okunnig fattat detta rätt).
Så både kyla och värme fick man som man ville.

Det var en lång historia så man glömmer mycket men enligt mina papper så bytte de kompressor 2003-03-03 och felet kom tillbaka ,först
2004-08-31 var thermistorn bytt.

Stahl

13
Visserligen använder AC:en "återluften" automatiskt (knappen för att cirkulera samma luft i bilen lyser) väldigt ofta nu då ute-tempen har gått upp för att behålla "skön" temperatur i bilen.

Kan detta vara ett tecken på att AC:en inte fungerar tillfredställande eller
är detta normalt på Santan?
//DonTino