Annons

i20 tappade kraft

1
Hej
Haft en i20 sen i juni. Årsmodell 2011.
Inte haft ett problem med den förrän idag..
Är en diesel. Gått 12200

Ligger på E4an på väg mot jobbet och kör utan problem.
Kommer till en uppförsbacke och helt plötsligt tappar den liksom kraft och fart.

Inga varningslampor eller nåt går igång.

Resten av vägen bara raksträcka och allt funkar som vanligt.

Åker hem nu på kvällen och absolut inget händer trots att jag återigen har uppförsbackar.

Vad kan detta ha varit?

Som sagt inte en enda varningslampa lyser

Och hej förresten..
Helt ny här på forumet 👋🏻
Annons

Re: i20 tappade kraft

2
hej igge1971, jag hade liknande problem med min i20 diesel årsmodell 2010. Kort version:

Problemet med kraftlös/låg effekt vid körning eskalerade över tid och motorlampan började oförutsägbart lysa orange. Grundfelet visade sig vara att EGR-ventilen kloggat till och därför inte kunde påverka luftflödet korrekt. Jag köpte bilen begagnad och tidigare ägare hade kört ca 4000 mil på 7 år, mestadels korta sträckor. Där grundlades förmodligen det som i min ägo blev ett svårlöst mysterium av återkommande problem med lysande motorlampa. Senare har jag fått reda på att en dieselbil av det här slaget behöver "brännas rent" genom att köras på högvarv (3000) med regelbundenhet för att inte klogga igen. Bilen används endast del av året, under semestern, därför tar jag nu för vana nu att använda del av landsvägs- & motorledskörning på för låg växel del av sträckan för att provocera fram avbränningseffekt.

Lång version:
* Besök 1: motorlampan behagade inte lysa under den tiden bilen var på verkstad så de åtgärdade inget
men lampan tändes och släcktes till synes randomiserat under bilfärd eller vid start några månader

* Besök 2 (annan verkstad pga semesterstängt på ordinarie ställe): motorlampan lyste konstant. Felkod P0101 ( Mass or volume air flow "a" circuit range/performance). Motorns luftfiltret var helt igensatt och byttes. Verkstaden meddelar att felkoden i sig inte är farlig att köra med men dyker den upp igen behöver mer felsökning ske. Verkstan provkör bilen flera gånger under utlämningsdagen för att kontrollera att lampan är släckt. Frid och fröjd i ett par veckor, sedan lyser lampan igen.

* Besök 3: nya verkstaden byter ut luftmassemätarkomponenten som nästa steg att lösa felkodproblemet. Verkstan provkör bilen flera gånger under utlämningsdagen innan jag hämtar ut den för att kontrollera att lampan är släckt. Halvvägs ut från jätteparkeringen börjar dessvärre lampan lysa igen. Och slocknade någon gång nån vecka senare för att plötsligt börja lysa igen.

* Bilen gick ej igenom besiktningen pga motorlampans för dagen stadiga sken. In på verkstad igen.

* Besök 4: någon på nya verkstaden tar och undersöker ytterligare ett lager kring motorns luftreglering och TADA! den felande länken visade sig vara EGR-ventilen.

*Bilen klarade besiktningen utan anmärkning och motorlampan har inte lyst sedan dess.