Först och främst vill jag, som moderator, meddela att denna tråden spårat ur å det grövsta och knappt ens platsar under "svammel" längre -
och värre blir det...
Bra gissat, Nimbusen:
www.susning.nu tycker si och hafsar över hotpants i ett halvfelaktigt sammanhang:
Tights kallas byxor som är rejält åtsittande. De förekommer i olika längder, från full längd via piratbyxor? och cykelbyxor till hotpants?. De används vanligen vid olika idrotter, men ibland har modet dikterat att tjejer skulle ha tights i alla sammanhang. När gymping och aerobics var som "hetast", ingick tights (vanligen tillsammans med benvärmare och stringdräkt) som mer eller mindre obligatorisk klädsel.
Idag förekommer i allt fler sammanhang att man slår ihop tights med tröjan och får en catsuit.
...medans
www.wikipedia.se hamnar sanningen närmare i sin avslutande bisats:
Hotpants (eng.), ett slags tajta underbyxor för kvinnor, som kännetecknas av låg midja och mycket korta ben. Inte sällan är benen så korta att skinkornas nederdel blottas. Jfr hipsters och boxer.
Under sent 1960- och tidigt 1970-tal var det även benämning för tighta och korta dam-shorts.
Japp! Tighta shorts! Visserligen liite korta i benen, men knappast några halva skinkor som syntes - däremot ofta förvånansvärt högt skurna i midjan...
Hotpants är nästan det ända(sic!) plagg från det fördömda sjuttiotalet som jag tycker borde få en revival - dagens vantolkningar av begreppet i form av otillräckliga tjej-kallingar faller platt till marken

när man jämför med orginalet - hotpants var sannerligen inga piffiga accessoarer; de var centralfigurer - äkta "stand-alone-units"...
Jag veet - men där går banne mig gränsen - inga slippriga bilder här, tack!
Nå, gråt inga tårar ni tjejer som nu inser att det plagg era män helst vill se er i inte går att köpa i vanliga butiker:
det
går att yxa till ett par helt okay hotpants a' la the seventies genom att kolla efter ihjältvättade jeans längst inne i garderoben.
Fördelen är man får den fason på dem man själv vill ha när man klipper på egen hand.
I tyget, då alltså...
Hela denna utvikning grundar sig på kopplingen till sjuttotalet, dess mode, färger och mönster - och hur dessa kombinerades...
Back to boats:
Draggspelet är en utmärkt investering, Nimbusen - finns ingen anledning att dra sönder ryggen i konstiga positioner eller springa runt som ett torrt skinn om man är ensam ombord.
Elektroniska gizmos kan vara bra att ha, problemen uppstår när det litas blint på en skämbild och man inte ens använder omvärlden som referens till de digitala invärdena.
Åkskilliga av ilandkörningarna där bärgning bäst företas med moblkran beror på att folk skjuter fram alla reglage de har inom räckhåll och litar på GPSen. Rude awakening...
Däremot trodde jag faktiskt att du var karl nog att klara dig utan gräddvisp i fören - det blir lite larvigt nuförtiden när till och med dubbelmotoriga båtar utrustas med bogpropeller.
Jag veet att det blir billigare att göra tunnel på alla skroven i en serie. oavsett hur de sedan skall bestyckas, men jag är en bakåtsträvare av gudsnåde - en Solö 25a som går till kaj från "rätt håll", med
hjälp av vind och kanske rent av eventuell ström är fint att se;
Förare, båt och naturelement i samklang!
Tyvärr ser man mycket annat - mina år på sjöstation lärde mig en del om hur långt röster bär över vatten...
Swedefe