Annons

16
Bild
Jo, den här bilden säger nog det mesta; Den rödorange snipan är en Skäreläja. En ganska ovanlig båt som ritades av Bror Svenningson och byggdes i Marstrand, huvudsakligen under åren 1970 till 1981 i lite drygt 200 exemplar, alla utom två på beställning.
Ytterst eftertraktad, speciellt på västkusten för sina egenskaper ( de finns de exemplar som kommit upp i 38 knop!). Vår maxar dock inte mer än c:a 12, men för oss som trivs när vi är på vattnet räcker 8 knop gott och väl.
Så där kom förklaringen,
Hälsningar
Skäreläjan
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"
Annons

17
ÄNTLIGEN!!! :D

Kör man snabbare än 8 knop, kommer man ju bort för fort. Och det vill man ju inte om man bor så perfekt som ni "Tjörningar" gör.

Själv är man ju bara på studiebesök hos barnens farföräldrar ibland, men njuter varje sekund man befinner sig på ön.
Bild

//Santacalus hade en V6 excl.-02
Husvagnsanvändare året runt
åker numera Passat 2,0tdi och ibland BTM Sprint eu-moppe

18
:lol: :lol: :lol: Väl lika bra när vi ändå är igång och avslöja bakgrunden till ens nick. I mitt fall är "Nimbusen" också ett flytetyg om du nu är någon som ev. inte visste det. (klickbar bild).
Bild

Skäreläjan - Ouuups Nu är chansen till ett sammaträffande dubblerat. Blir till att :shock: även till havs (runt om i Stigfjorden misstänker jag är mest aktuellt). See you, skipper.
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

19
ClasseClas skrev:Jag som bor i 08-land vågar ju inte fråga om såna förmodar jag västkust-självklarheter... :oops:
Dito!
Jag tog förgivet att det var något perverterat lokalt slangord för en geografisk punkt på ön - som aallllaa där uppe kände till...

Har man döpt en bådkonstruktion till detta "Skäreläjan" så gör jag omedelbart en reflektion som är lag inom marknadsföringen:

Om man på allvar vill träffa en större marknad -> den utanför Sverige så bör man rensa namnet från prickar som den tilltänkta kundkretsen kan täckas ha svårt att "pricka".
Här har man frivilligt backat längre in i hörnet och geografiskt begränsat sin tänkta kundkrets till (den del av?) Bohuslän som hajjar tugget.

Sicken marknadsföringsidé! Minskar transportkostnaderna rejält... :roll:

Trevlig sniba, "Skärelejan" - Bruna manchesterdynor står fint mot det orangea skrovet , och ett par "hotpants" sitter aldrig fel till sjöss... :wink:

och:

Trevlig båd, "Nimbusen" - jag ser att du planerar för ett långt liv till sjöss med ankarspel på badbryggan och allt; en riktig "pensionscruiser".
Men!?
Hur klarar du av att manövrera med bara en axel och ingen bogpropeller!? Det har ju aaalla nuförtiden...?

Swedefe

Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting

20
Ingen bogsnurra :shock: - ajaj den lyckades inte komma med på förra bilden ser jag nu, så här kommer en komplettering. Bogis med joystick är faktiskt ett måste om man har en "båd" med högt fribord å hemmahamnen norr om Marstrand. En ovärdelig hjälp då man vill kunna lägga till där man vill och inte där vinden vill... :lol: Ankarspelet kom till i år - bl.a. för att spara ryggen.
Däremot har jag inte GPS, Ekolod eller andra "stilar-prylar", men så ligger jag inte vid bryggan i Marstrand eller Smögen och glänser, utan när jag lämnat Santan och hemmaviken så är jag ute på havet. :wink:

Bild
Senast redigerad av nimbusen den 15 jul 2006, 19:38, redigerad totalt 1 gång.

21
Jodå, geografisk punkt är inte helt fel; Ute på Marstransfjorden finns en holme med ett kummel som heter just "Skäreläje kummel", därav namnet. Se sjökortet!
Vad är "hotpants" förresten - i båtsammanhang alltså?
Hälsningar
Skäreläjan
181 Skäreläjan

Numera Jeep Cherokee -15

22
Hotpants i båtsammanhang? - ärligt talat så har jag aldrig hört detta ihop med båt och har därför ingen som helst aning utan bara en vild gissning - ("Hotpants" något litet som för det mesta möjligör att nästan hela hennes rumpa syns) - min gissning blir därför Trimplan... :lol:

23
Först och främst vill jag, som moderator, meddela att denna tråden spårat ur å det grövsta och knappt ens platsar under "svammel" längre -
och värre blir det...
:mrgreen:

Bra gissat, Nimbusen:

www.susning.nu tycker si och hafsar över hotpants i ett halvfelaktigt sammanhang:
Tights kallas byxor som är rejält åtsittande. De förekommer i olika längder, från full längd via piratbyxor? och cykelbyxor till hotpants?. De används vanligen vid olika idrotter, men ibland har modet dikterat att tjejer skulle ha tights i alla sammanhang. När gymping och aerobics var som "hetast", ingick tights (vanligen tillsammans med benvärmare och stringdräkt) som mer eller mindre obligatorisk klädsel.

Idag förekommer i allt fler sammanhang att man slår ihop tights med tröjan och får en catsuit.

...medans www.wikipedia.se hamnar sanningen närmare i sin avslutande bisats:
Hotpants (eng.), ett slags tajta underbyxor för kvinnor, som kännetecknas av låg midja och mycket korta ben. Inte sällan är benen så korta att skinkornas nederdel blottas. Jfr hipsters och boxer.

Under sent 1960- och tidigt 1970-tal var det även benämning för tighta och korta dam-shorts.
Japp! Tighta shorts! Visserligen liite korta i benen, men knappast några halva skinkor som syntes - däremot ofta förvånansvärt högt skurna i midjan...

Hotpants är nästan det ända(sic!) plagg från det fördömda sjuttiotalet som jag tycker borde få en revival - dagens vantolkningar av begreppet i form av otillräckliga tjej-kallingar faller platt till marken :roll: när man jämför med orginalet - hotpants var sannerligen inga piffiga accessoarer; de var centralfigurer - äkta "stand-alone-units"... :P

Bild

Jag veet - men där går banne mig gränsen - inga slippriga bilder här, tack!

Nå, gråt inga tårar ni tjejer som nu inser att det plagg era män helst vill se er i inte går att köpa i vanliga butiker:

det går att yxa till ett par helt okay hotpants a' la the seventies genom att kolla efter ihjältvättade jeans längst inne i garderoben.
Fördelen är man får den fason på dem man själv vill ha när man klipper på egen hand.
I tyget, då alltså...

Hela denna utvikning grundar sig på kopplingen till sjuttotalet, dess mode, färger och mönster - och hur dessa kombinerades... :oops:

Back to boats:

Draggspelet är en utmärkt investering, Nimbusen - finns ingen anledning att dra sönder ryggen i konstiga positioner eller springa runt som ett torrt skinn om man är ensam ombord.

Elektroniska gizmos kan vara bra att ha, problemen uppstår när det litas blint på en skämbild och man inte ens använder omvärlden som referens till de digitala invärdena.
Åkskilliga av ilandkörningarna där bärgning bäst företas med moblkran beror på att folk skjuter fram alla reglage de har inom räckhåll och litar på GPSen. Rude awakening...

Däremot trodde jag faktiskt att du var karl nog att klara dig utan gräddvisp i fören - det blir lite larvigt nuförtiden när till och med dubbelmotoriga båtar utrustas med bogpropeller.
Jag veet att det blir billigare att göra tunnel på alla skroven i en serie. oavsett hur de sedan skall bestyckas, men jag är en bakåtsträvare av gudsnåde - en Solö 25a som går till kaj från "rätt håll", med hjälp av vind och kanske rent av eventuell ström är fint att se;

Förare, båt och naturelement i samklang!

Tyvärr ser man mycket annat - mina år på sjöstation lärde mig en del om hur långt röster bär över vatten...

Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting

24
Hej igen!
Jag anmäler genast mig som skyldig till att denna tråden "spårat ur"!
Men "skönare lyss till den sträng som spårat ur än till den tråd som gått av"!
(Milde himmel, den var dålig, men är man född i Göteborg går ränderna aldrig ur...!)
Men vi kommer säkert in på rätt spår igen, så småningom.
Fast det kan ju ibland ta ett tag, som bekant.
Vi har ingen bogpropeller. (Nu var jag där igen, ju...)

Bästa hälsningar
Skäreläjan
181 Skäreläjan

Numera Jeep Cherokee -15

25
Civil olydnad - på semestern - Det räcker väl för 17 med att samhället till vardags i övrigt är så jäkla iordning och uppstyrt, att en enstaka urspårning som i denna tråd bara livar upp, får oss att dra på mungipan och bevisar att vi har sommar-flexibilitet på forumet. :lol: :lol: men vi kanske skall dra till svammel-hörnan?

Bättre att använda bogisen och vara framåtsträvare istället för att böka med backen och vara en bakåtsträvare...hehe Min bogis fanns dock redan monterad då jag köpte båten beg.

Swedefe - Ditt utlägg om hotpants var verkligen ingående, men vad gäller oss "gubbar" så tror jag att vi mest är intresserade av innehållet i dessa under förutsättning att inte bästa datum för användaren passerats och mindre av vad hotpants står för. :D

Skäreläjan - Vad betyder hotpants i båtsammanhang eller har jag i hastigheten missat svaret? :roll:

26
Hej!
Jag har fattat det som att du hade alldeles rätt i din gissning!
Förresten - var är svammelhörnan? Antar att det är där jag hör hemma egentligen (iallafall enl. hustrun)! :) :)
Skäreläjan
181 Skäreläjan

Numera Jeep Cherokee -15

27
"SvammelHörnan" = ForumIndex > Funderingar och svammel - där kan man snacka om Allt mellan Himmel & Jord om sånt som INTE har med Hyundaier att göra. Ett bra ställe då koreanerna envisas med att inte bygga slarvigt utan alltigenom gediget å genomtänkt och för att Forumet av den anledningen inte skall "dö ut" för att vi inte har några fel att diskutera, så har vi "svammelPellar" och "svammelPellerinor" ett eget litet krypin.

Hälsa frugan att de finns en hustru till här på ö:a som anser att hennes gubbe också mest svammlar. :lol:

28
Hej!
Jo, jag har hittat dit nu; Jag hade en genväg till den förra placeringen och blev tvungen att logga in mig varje gång och nu förstår jag varför. Hela tråden är ju redan flyttad hit! :o Då behöver man kanske inte ha dåligt samvete för att tråden inte håller sig på spåret riktigt hela tiden... :lol:
Hälsningar
Skäreläjan
181 Skäreläjan

Numera Jeep Cherokee -15

29
Jodu "skäreläjan", man skall inte jobba mer än nödvändigt, för är det semester så är det.

Däremot en STOR eloge till våra "flyttgubbar", idoga plikttrogna moderatorer som jobbar dygnet runt - året om, bara för att hålla ordning på oss "svammlare" - NI ÄR KANON! :lol:

lutar mig tillbaka i hängmattan...... :wink:

30
Å ja har en liten Crescent plasteka med en Mariner 5-hästarsmotor. Får ja åsså va med i tråden? :roll:
Bild
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision