Annons

Halvljus (Ljuslängdsregleringen)

1
Hämtat från tidigare forum:
Sante:
Mitt halvljus far upp och ner (självjusterande?)
är det fler som har haft samma lustighet på sin Santa
Swedefe:
Har samma på min bil - spontanjusterar lite planlöst ibland - "bzz-bzzt" upp och ner några gånger, sedan kan det vara lugnt en vecka innan det drar igång igen.

Har aldrig anmärkt på det - tycker det är lite charmigt, faktiskt - påminner lite grann om alla Citroën man haft, där hände verkligen mycket av sig själv - självläkningsprocessen på en Citröen är mer häpnadsväckande än det naturliga förfallet...

Vi har sett att några andra har noterat samma problem:

I det gamla forumet nämns det av "Stefan"
Quote:
Spattig ljusinställning

Någon som varit med om att motorn till ljusinställningen (i mitt fall på vänster sida) lever ett eget liv? När motorn går på tomgång hör man den väsnas lite och man ser i speglingen att ljuset går lite upp och ner (dock inte så mycket att mötande trafik märker det).
Det händer inte alltid och om man börjar vrida på ljusinställningsreglaget verkar det som motorn slutar gå efter att inställningen är gjord.
Vet inte om det kan vara något relä som spökar och om man kan fixa det själv?

Ännu så länge har vi inte sett någon fix för detta "problem" som troligen finns på många bilar, men kanske inte uppmärksammas av sina ägare.

Man kan ju fundera på om det egentligen är något att bry sig om;
Upplever inte att ljuset justeras under körning - det är bara vid vissa tillfällen när bilen står på tomgång.

Risken att justeringsmekanismen skulle "slitas ut i förtid" av denna spontanjustering är nog mindre än risken att grejerna "beckar ihop" om funktionen skulle förlita sig på att medel-föraren verkligen använder ljusjusteringsknappen...
ClasseClas:
Har också märkt av "flipprandet" Det verkar som om kontaktens "noll"-läge är väldigt kort. En liten vibration eller nudd får i gång surret. Sedan gäller det ju att hålla hårt i kaffet eller Coca-Colan...

Det är bättre på Tucson; där har de placerat kontakten bredvid reostaten till instr.panelen (vä om ratten).
Swedefe:
Wow! Något som är bättre på Tucson!
Det tog ett knappt halvår från premiären för att krysta fram något...
Annons

4
Jag märker mitt lyse får tuppjuck ibland o börjar cruisa lite. Känns inte som ett stort problem just nu, utan jag avvaktar lite och uppvaktar verkstan om det skulle bli värre.

Re: Halvljus (Ljuslängdsregleringen)

7
Simon Wiklund skrev:Samma problem för min 02a. Någon som vet hur man kopplar ur ljuslängdsregleringen framme i lyktan? Har inte tid eller lust att byta reglage just nu.
det är en separat kontakt för regleringen. Den sitter nära servomotorn i lyktan. Koppla loss den så behöver du inte bekymra dig.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision