Hej kamrater!
I instruktionsboken står: Luft tas normalt in i systemet utifrån. Men om avgaser går in i systemet kommer det automatiska avgasskyddet att automatiskt växla läge för att förhindra avgaser att tränga in i kupén
Svaret från mig blir, ICKE! Hur funkar det hos er? Kör jag bakom en lastbil måste jag vackert SJÄLV trycka in knappen, den slår ALDRIG in själv, inte ännu i alla fall. Hur funkar detta system?
Undrar
Svartbjörnen
Annons
Kupeluft
2Jag kallar den knappen och lampan för "Volvoindikator". Den tänds nästan alltid om jag åker bakom en Volvo. Däremot har den svårare att tändas bakom långtradare.
Min enkla förklaring är att gamla Volvo skitar ner luften mer än den tyngre trafiken.
"Rätta mig om jag har fel" som Hasse alfredsson sa.
Håkan J.
Min enkla förklaring är att gamla Volvo skitar ner luften mer än den tyngre trafiken.
"Rätta mig om jag har fel" som Hasse alfredsson sa.
Håkan J.
Har en Tucson -05 2,7L V6 aut. Exclusive ESP
Re: Avgasskydd
3Jag har bestämt för mig, att detta fungerade senast jag var i Göteborg, men är lite osäker...svartbjorn skrev:Hej kamrater!
I instruktionsboken står: Luft tas normalt in i systemet utifrån. Men om avgaser går in i systemet kommer det automatiska avgasskyddet att automatiskt växla läge för att förhindra avgaser att tränga in i kupén
Svaret från mig blir, ICKE! Hur funkar det hos er? Kör jag bakom en lastbil måste jag vackert SJÄLV trycka in knappen, den slår ALDRIG in själv, inte ännu i alla fall. Hur funkar detta system?
Undrar
Svartbjörnen
Jag föreslår att Svartbjörns fråga får följa med till Sthlm på tisdag
181 Skäreläjan
Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)
"Ditt hem är där din katt är...!"
5
God morgon själv, Svartbjörn!
Jag skall tyvärr inte delta själv på teknikträffen på tisdag, men jag lägger med din fråga bland ClasseClas´ samling som skall med på tisdag...
http://www.hyundai.nu/phpbb/viewtopic.php?t=1054
Sagt och gjort! Skulle väl tro att ClasseClas ursäktar tilltaget... 8)
Snöar... brrr... här är just nu strålande solsken från en klarblå himmel, sju grader varmt, m a o en underbar vårmorgon...

Jag skall tyvärr inte delta själv på teknikträffen på tisdag, men jag lägger med din fråga bland ClasseClas´ samling som skall med på tisdag...
http://www.hyundai.nu/phpbb/viewtopic.php?t=1054
Sagt och gjort! Skulle väl tro att ClasseClas ursäktar tilltaget... 8)
Snöar... brrr... här är just nu strålande solsken från en klarblå himmel, sju grader varmt, m a o en underbar vårmorgon...
181 Skäreläjan
Numera Jeep Cherokee -15
7
Den är med på listan. Här regnade det alldeles nyss...
Jag fuskade lite och tittade på US-webben. I US-versionen av Santa Fe SM så har det suttit med en AQS i ACC:n från första början. AQS=Air Quality System.
För Tukken hittar jag lite mer info:
Jag fuskade lite och tittade på US-webben. I US-versionen av Santa Fe SM så har det suttit med en AQS i ACC:n från första början. AQS=Air Quality System.
Samma beskrivning används även för Santa Fe CM och Tucson med ACC. Det sitter en AQS-sensor framför kylaren i nederkant och om sensorn detekterar "Hazardous gas", så slås recirken på.The A.Q.S. sensor, located at the center support in front of the center member, detects hazardous elements in ambient air, and provides output signals to the control module.
It will detect sulfurous acid gas, carbon dioxide, carbon mondxide, hydrocarbon and allergen.
För Tukken hittar jag lite mer info:
och ännu mer detaljer här:Detectable cases
Diesel engine exhaust gases : NO, NO2, SO2
Gasoline/LPG engine exhaust gases : CxHy, CO
Vad det sistnämnda innebär i praktiken fattar jag inte men det kan Hyundai Bilar AB få svara på!Sensitivity of used gas sensor
Sensitivity at NO2 0.3ppm : More than 2.8
Sensitivity at Gasoline 10ppm : Less than 0.45
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision
10
Hej Jörgen!
Det betyder alltså att jag måste starta systemet varje gång jag startar bilen, för inte lyser väl lampan grönt hela tiden om jag väl tryckt på den...
Och är det inte så att om jag trycker in knappen för avgasskydd så återcirkulerar luften i bilen hela tiden, och så kan man ju inte ha det hela tiden, då immar rutorna igen på kort tid.
Det fina vore om man inte behöver göra någonting utan att avgasskyddet går igång automatiskt (bara måste vara så). Då hinner ju illaluktande partiklar (som t ex dieselrök) aldrig tränga in i kupén, men om jag ska göra det själv, ja då är man ju alltid för sen.
Nä, någonting stämmer fortfarande inte...
Mvh
Svartbjorn
Det betyder alltså att jag måste starta systemet varje gång jag startar bilen, för inte lyser väl lampan grönt hela tiden om jag väl tryckt på den...
Och är det inte så att om jag trycker in knappen för avgasskydd så återcirkulerar luften i bilen hela tiden, och så kan man ju inte ha det hela tiden, då immar rutorna igen på kort tid.
Det fina vore om man inte behöver göra någonting utan att avgasskyddet går igång automatiskt (bara måste vara så). Då hinner ju illaluktande partiklar (som t ex dieselrök) aldrig tränga in i kupén, men om jag ska göra det själv, ja då är man ju alltid för sen.
Nä, någonting stämmer fortfarande inte...
Mvh
Svartbjorn
HADE en suverän Santa Fe
2.2 CRDi Exclusive
Gun Metal, automat -07
2.2 CRDi Exclusive
Gun Metal, automat -07
11
Nu, Svartbjörn, har jag kommit på något! Jag har hittat knappen!
Jag testade idag då vi var ute och körde, och tryckte in knappen "aut"!
Det var den enda som lyste, tills jag hamnade till vänster och strax bakom en tradare; Plötsligt tände sig lampan för återcirkulation, och slocknade inte förrän jag var ute "i friskluften" framför denne! En stund senare körde vi genom en tunnel i en lång bilkö, och då tände sig lampan igen, och slocknade då vi var i friskluften någon minut senare! Så höll den igång, och reagerade t o m då vi körde igenom ett rökmoln förbi någon som eldade utanför sitt hus!
Heureka!
Kollade när vi kom hem sedan, lät knappen vara intryckt -aut alltså - och den var tänd nästa gång jag satte nyckeln i och startade...!
Kan ju nämna också, att det var vid tillfället nollgradigt ute, men rutorna hann inte imma igen under den korta tid återcirkulationslampan var tänd!
Tack Jörgen också, som satte oss på spåret...
Men vi låter iallafall frågan "hänga med" imorgon, så kanske det visar sig om jag gjort rätt...
Jag testade idag då vi var ute och körde, och tryckte in knappen "aut"!
Det var den enda som lyste, tills jag hamnade till vänster och strax bakom en tradare; Plötsligt tände sig lampan för återcirkulation, och slocknade inte förrän jag var ute "i friskluften" framför denne! En stund senare körde vi genom en tunnel i en lång bilkö, och då tände sig lampan igen, och slocknade då vi var i friskluften någon minut senare! Så höll den igång, och reagerade t o m då vi körde igenom ett rökmoln förbi någon som eldade utanför sitt hus!
Heureka!
Kollade när vi kom hem sedan, lät knappen vara intryckt -aut alltså - och den var tänd nästa gång jag satte nyckeln i och startade...!
Kan ju nämna också, att det var vid tillfället nollgradigt ute, men rutorna hann inte imma igen under den korta tid återcirkulationslampan var tänd!
Tack Jörgen också, som satte oss på spåret...
Men vi låter iallafall frågan "hänga med" imorgon, så kanske det visar sig om jag gjort rätt...
181 Skäreläjan
Numera Jeep Cherokee -15
12
Tjenare!
Underbart att höra, problemet är troligen löst i o m din lilla teststudie! Klart att det måste vara så, konstigt bara att det inte står något om det i instruktionsboken (som för övrigt har mer att önska).
Till saken hör ju dock att luftautomatiken gärna vill föra ner luftströmmen till golvet efter en stund och då immar åtminnstonde mina rutor igen, sakta men säkert, i alla fall vintertid. Men jag ska definitivt ge systemet mer än en chans till.
Tack ska du ha!
Mvh
Svartbjörn
Underbart att höra, problemet är troligen löst i o m din lilla teststudie! Klart att det måste vara så, konstigt bara att det inte står något om det i instruktionsboken (som för övrigt har mer att önska).
Till saken hör ju dock att luftautomatiken gärna vill föra ner luftströmmen till golvet efter en stund och då immar åtminnstonde mina rutor igen, sakta men säkert, i alla fall vintertid. Men jag ska definitivt ge systemet mer än en chans till.
Tack ska du ha!
Mvh
Svartbjörn
HADE en suverän Santa Fe
2.2 CRDi Exclusive
Gun Metal, automat -07
2.2 CRDi Exclusive
Gun Metal, automat -07
13
I min instruktionsbok står det på sidan 102 (kapitel 1, bilens funktioner), under "avgasskydd" med A.Q.S. Har de månne ändrat sidindelningen kanske det inte stämmer, men kolla där isåfall; En aning luddigt formulerat, dock... 
181 Skäreläjan
Numera Jeep Cherokee -15
14
Är inte detta något som man borde kunna ändra genom en "omprogrammering" av klimatanläggningen...Som OBD2 fast för kliman istället?
Anders 
Former owner of: 2007 CM/V6/Exclusive -7, Gun metal, "Stockholm Edition"
Bra att ha länkar:
Accent
Santa Fé (SM)
Santa Fé (CM)
Tucson (JM)
Former owner of: 2007 CM/V6/Exclusive -7, Gun metal, "Stockholm Edition"
Bra att ha länkar:
Accent
Santa Fé (SM)
Santa Fé (CM)
Tucson (JM)
15
Jag är väl lite dum, kanske, men hur menar du, Anders? Jag kopplar inte riktigt med "omprogrammering"...anders skrev:Är inte detta något som man borde kunna ändra genom en "omprogrammering" av klimatanläggningen...Som OBD2 fast för kliman istället?
Och vad är en OBD2 för något?
181 Skäreläjan
Numera Jeep Cherokee -15