Annons

Miljöpengar till oss?

1
Halloj Hyundai freaks!

Dom delar ju ut stålar, snart, 10.000 riksdaler till var och en med miljöbil. OCH, då är frågan, får santan vara med eller är vi miljöbovar trots diesel med partikelfiler? Definitionen ser ut så här (hämtat från regeringen.se):

Miljöbilsdefinitionen är:

- Konventionella bilar: Bensin- och dieselbilar med koldioxidutsläpp som inte överstiger 120 gram/km.

- Alternativbränsle bilar: Bilar som kan drivas med andra bränslen än bensin eller diesel och som har en bränsleförbrukning som inte överstiger 0,92 liter bensin/mil, 0,84 liter diesel/mil eller 0,97 kubikmeter gas/mil.

- Elbilar: En personbil som tillhör miljöklass El och med elenergiförbrukning som inte överstiger 0,37 kilowattimmar/mil.

Hur många gram kan vi leva upp till?
Mvh
Svartbjörn
HADE en suverän Santa Fe
2.2 CRDi Exclusive
Gun Metal, automat -07
Annons

3
Hm, kollade i GP-n idag, och såg att det gäller bilar som i praktiken drar mindre än 0,5 l/milen, så den s k "subventionen" blir nog inte så dyr för statskassan... :roll:
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

4
Nej dom vet nog eller rättare sagt, de vet inte vad de gör i den s.k. "inre kretsen" däruppe i "RIX-dagen". Frågan är väl om ens en "Dinky Toys" klarar de kravet. Men nu krävs det ju ingen större kunskap för att föreslå ett riktigt lågt utsläppsvärde och tro att folk "köper" detta med lite rabatt rakt av.

Nej det krävs stora portioner av både kunskap och intelligens hos beslutsfattarna om man vill få oss vanligt "dödliga" att omvändas till ärliga miljömedvetna medborgare HELA DYGNET och inte bara de stunder när vi sitter och diskuterar i fina sällskap.

De måste förstå vikten av att få oss spontant motiverade genom att komma med riktiga morötter som syns i våra "Smålandsbörsar" och inte bara en massa chokladpengar. Nej se till att få bolagen att sänka priset på miljödiesel och etanol till runt 4-5 spänn litern. Det är först då som det börjar hända något. Inte som nu att miljö-drivmedlen näst intill är dyrare än vanlig bensin/diesel. Ta t.ex. bara etanol som idag importeras från Brazil sälj billigare än vad vår inhemskt tillv. etanol kostar. För betänk att en miljöbil faktiskt drar möe mer än en icke "grön bil" och om det skall kosta lika mycket eller mer att köra en miljöbil så lär den stora massan aldrig bli omvända och "miljöfrälsta".
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

5
Ja det hade man ju kunnat räkna ut förstås...

0,5 lit/milen, då pratar vi nästintill sånna där små trehjulade eu-moppar :lol:. Då är det ingen sak att lova ut 10 laxar till dom ägarna.

Jag håller med dig nimbusen, men jag befarar att dieseln nära nog måste vara på vattennivå innan den ska subventioneras. Diesel har fått ett riktigt djävulsmärke, :twisted:, rent historikst så chansen att vi ska få nån lättnad där är nog liten.

Visst, jag har fått 6000 kr i rabatt efter bilköp som skatterabatt (tack vare partikelfiltret) men efter första året så ska jag straffas igen för att jag valde miljödiesel, rimmar illa i mina öron. Självklart handlar det inte om miljö, dieselskatten jagar in rejält med flis till skattekistan varje år, det är där det sitter, miljö kommer långt ner på listan!

Tyckte
Svartbjörn
HADE en suverän Santa Fe
2.2 CRDi Exclusive
Gun Metal, automat -07

6
0,47 noga uppmätt med blandad körning efter 1200 mil,
samma mack ,samma pump.
Ca: 450 mil med orginal dubbdäck
:lol: :lol: :lol: :lol:

Men inte fan kommer vi att få några 10000 :cry: :cry:

Ja Ja , bilen är en Matrix 1,5 diesel 06.

Men .... det kommer kanske en uppföljning av Norge historigen
om Santan som är rent skrämmande. :evil: :evil: :evil: :evil:

Hälsningar
Janevill

7
Men .... det kommer kanske en uppföljning av Norge historigen
om Santan som är rent skrämmande.
:shock: :shock: :?: :?:
-Bara KANSKE, och ett mycket osäkert kanske dessutom får man hoppas...
janevill, kom inte å säg att det finns en fortsättning.. ??? :roll: :roll:
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

9
DEt var som fanken! Låt höra mer! Det var väl inte balansaxeln som felmonterades iom kamremsbytet, för det felet har jag hört talas om på annat håll. Då rök kamremmen igen, och motorn fick sedan renoveras för 55000 kr därför att att samtliga lager fick bytas ut i motorn pga obalansen.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

Re: Miljöpengar till oss?

10
svartbjorn skrev:Halloj Hyundai freaks!

Dom delar ju ut stålar, snart, 10.000 riksdaler till var och en med miljöbil. OCH, då är frågan, får santan vara med eller är vi miljöbovar trots diesel med partikelfiler? Definitionen ser ut så här (hämtat från regeringen.se):

Miljöbilsdefinitionen är:

- Konventionella bilar: Bensin- och dieselbilar med koldioxidutsläpp som inte överstiger 120 gram/km.

- Alternativbränsle bilar: Bilar som kan drivas med andra bränslen än bensin eller diesel och som har en bränsleförbrukning som inte överstiger 0,92 liter bensin/mil, 0,84 liter diesel/mil eller 0,97 kubikmeter gas/mil.

- Elbilar: En personbil som tillhör miljöklass El och med elenergiförbrukning som inte överstiger 0,37 kilowattimmar/mil.

Hur många gram kan vi leva upp till?
Mvh
Svartbjörn
Sorry svartbjorn att jag svamlar i din tråd!
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision