Ännu en gång har jag korpat en bild från tyska
www.hyundai4wd.de
De kör "veckans bild" på sin hemsida, och denna gång är det "olaf"
som är fotograf.
Olaf kan nog lugnt sägas vara "bergtagen" - han kraschade redigt på mountainbike på den Italienenska sidan av alperna i höstas.
Stor kalabalik på forumet innan han, flickvän, bil, husvagn och kringutrustningen var hemma i faderslandet igen...
Det sjuder i mig när jag ser den här bilden - hela alpmassivet är genomkorsat av sytrådar från gamla tider när man inte förmådde spränga sig rakt igenom bergen, eller överbrygga dalgångarna.
De gamla vägarna är ofta avstängda, nästan alltid bortlyfta från officella kartor och vaktas inte sällan av ilskna bönder som är less på att behöva agera räddningspatrull efter överoptimistiska turister.
Själv har jag lagt min beskärda del av mil på dessa faschinerande vägar från yesteryear, men mest med motorcykel - ofta får man chansa och bränna in bakom ladugårdarna på bergsbondgårdar för att hitta starten på nystanet; den gamla bergsvägen - som leder upp upp upp över berget eller bergsmassivet ner i nästa dal och upp igen innan man ramlar ner i nästa by många kilometer och ibland mil - inte sällan i ett annat land!!!
Motorcykel är smidigast eftersom man kan fortsätta ända upp på boskapsstigarna och jaga getter, men det finns åtskilliga på kontinenten som anser att en edelweiss har sitt sanna värde först när den plockats genom en bilruta!
Jag har ingen aning om var bilden av är tagen, men storleken och färgen på stenarna kan indikera Italienska dolomiterna..?
Swedefe - Sugen!