Annons

Re: Bult

16
Suzuki skrev:Redan idag skall bilen in för att problemet troligtvis skall lösas utan byte av kompressor. Det handlar som någon nämnde om en axel/bult till slirkopplingen. Går allt vägen byts den ut. Det vore ju suveränt bra.

Bilen har gått över 5000 mil och har hela tiden givit kraftig kyla när man vill. Nu upphörde det av förklarliga skäl helt.
Problemet till trots så uppvägs det av en helt suverän service som jag får. (Faktiskt på en Saab-Opelverkstad vilket är värt extra beröm i dessa dagar)

Sukken
Hej, hur har det gått med bilen?
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision
Annons

Byte

17
Eftersom det är en ypperlig verkstad fick jag snabbt kollat problemet, och det var en eller två bultar som håller samman slirkopplingen till kompressorn som gett upp. Tyvärr var splinsen skadade, men det var nog möjligt att laga detta om det var panik. Verkstaden tyckte dock att hela kompressorn borde bytas ut på garantin, och jag tackar såklart för det. Det har tack och lov inte varit så varmt och jag skall inte köra till medelhavet i år (flyger istället), så nästa vecka får jag en ny kompressor ditsatt. Bra service efter omständigheterna tycker jag. Skulle jag behövt snabbare reparation hade de nog ordnat det provisoriskt.
Enda orosmomentet är förstås att fler tycks ha drabbats av det här bultbrottet, så risken är väl en upprepning om 6000 mil.

Sukken

19
Jag hörde mig för lite om den bulten till slirkopplingen senast jag gjorde service (för ett par veckor sedan), och detta problem gäller enbart dieslarna.
På "min" verkstad sköter de om det bytet utan att kunden behöver fråga! :D :wink:
Orsaken till problemet vet jag inte riktigt, men det kanske har med vibrationer eller nåt att göra...? :?
Eller är det en annan modell på AC:n...? :?
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

Re: Byte

20
Suzuki skrev:Eftersom det är en ypperlig verkstad fick jag snabbt kollat problemet, och det var en eller två bultar som håller samman slirkopplingen till kompressorn som gett upp. Tyvärr var splinsen skadade, men det var nog möjligt att laga detta om det var panik. Verkstaden tyckte dock att hela kompressorn borde bytas ut på garantin, och jag tackar såklart för det. Det har tack och lov inte varit så varmt och jag skall inte köra till medelhavet i år (flyger istället), så nästa vecka får jag en ny kompressor ditsatt. Bra service efter omständigheterna tycker jag. Skulle jag behövt snabbare reparation hade de nog ordnat det provisoriskt.
Enda orosmomentet är förstås att fler tycks ha drabbats av det här bultbrottet, så risken är väl en upprepning om 6000 mil.

Sukken
Hej. Det skulle vara tacknämligt om du kunde fråga verkstan hur vi amatörer kan syna detta fel i förväg och hålla koll på slirkopplingen. Sedan får man hoppas att slirkopplingen har förbättrats så att det finns en ny variant som är bättre.
Toyota Auris 1.8 HSD -13

21
ClasseClas skrev:Tråkigt för Sukken med felande ACC. Vad har du för miltal? När jag hade min bil inne på 3000-milaservice så bad jag dem att kolla slirkopplingen speciellt. För bensinare pratade verkarn om ngn kampanj just på AC:n. Vet inte vad detta är eller vad det gäller. För diesel fanns det ingen kampanj.

För egen del får jag det riktigt svalt när jag ställer in 20 grader på ACC:n i läge AUTO.
Skäreläjan skrev:Jag hörde mig för lite om den bulten till slirkopplingen senast jag gjorde service (för ett par veckor sedan), och detta problem gäller enbart dieslarna.
På "min" verkstad sköter de om det bytet utan att kunden behöver fråga! :D :wink:
Orsaken till problemet vet jag inte riktigt, men det kanske har med vibrationer eller nåt att göra...? :?
Hmm...
vad gäller igentligen? :lol:
Svart Hyundai ix35 crdi A6 exclusive.
Svart Hyundai i40 crdi A6 sport.

22
Martin.n skrev:
ClasseClas skrev:Tråkigt för Sukken med felande ACC. Vad har du för miltal? När jag hade min bil inne på 3000-milaservice så bad jag dem att kolla slirkopplingen speciellt. För bensinare pratade verkarn om ngn kampanj just på AC:n. Vet inte vad detta är eller vad det gäller. För diesel fanns det ingen kampanj.

För egen del får jag det riktigt svalt när jag ställer in 20 grader på ACC:n i läge AUTO.
Skäreläjan skrev:Jag hörde mig för lite om den bulten till slirkopplingen senast jag gjorde service (för ett par veckor sedan), och detta problem gäller enbart dieslarna.
Hmm...
vad gäller igentligen? :lol:
Ja, det är ju frågan! Fast det är ju på dieslarna det verkar paja så rimligtvis borde ev. kampanj (TSB) gälla för dessa bilar. Undrar om min verkstad fintade mig på 300-milaservicen där jag speciellt påtalade detta problemområde med slirkopplingen?
Toyota Auris 1.8 HSD -13