Annons

16
Theerese skrev:
ClasseClas skrev:Hej Theerese och välkommen! :D :D
Prova gärna http://www.bildelsbasen.se lite mer noggrant. Om du inte hittar ngt löst grenrör så kan du söka på motorer istället. Kontakta aktuell skrot och be om pris + att de demonterar grenröret och skickar det till dig.
Tack så mycket ClasseClas! Det ska jag genast göra, en till dum fråga :oops: måste jag ha ett grenrör som är just för en 2,4:a eller skulle det passa från en 2,0 eller 2,7 ? Sen undrar jag också om det är flera årsmodeller som har likadana grenrör eller måste jag ha från en 01:a som min ?

/Therese
Det är bara 2,4ans grenrör som passar. 2,0 är dieselmotorn och 2.7 är V6an med helt andra grenrör. Jag tror inte det är ngn fara med att köpa ett nyare grenrör till din -01. Kolla med en verkstad (eller Mekonomen) vad ett nytt grenrör kostar och kolla då om det är skillnad mellan årsmodellerna.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision
Annons

18
ClasseClas skrev:Hej! Har du hittat ngt grenrör? Hur går det?
Nix har inte hittat något grenrör ännu, verkar lönlöst att få tag på något. Det finns ju en massa grenrör till 2,0 och 2,7 men ingen till 2,4 såklart. Funderar på att testa att svetsa det ändå, man kan ju åtminstode testa det. Ska besikta bilen snart också, vad tror ni? kan bilen gå igenom iaf? (om man släcker lampan innan)
-Stolt ägare av Hyundai Santa fe-01-

19
Theerese skrev:
ClasseClas skrev:Hej! Har du hittat ngt grenrör? Hur går det?
Nix har inte hittat något grenrör ännu, verkar lönlöst att få tag på något. Det finns ju en massa grenrör till 2,0 och 2,7 men ingen till 2,4 såklart. Funderar på att testa att svetsa det ändå, man kan ju åtminstode testa det. Ska besikta bilen snart också, vad tror ni? kan bilen gå igenom iaf? (om man släcker lampan innan)
Katalysatorn måste du byta, men grenröret kanske går att fixa med avgaspasta, gärna ihop med ett metallnät som förstärkning. Det lär väl inte hålla i evigheter, men väl igenom en besiktning!
Toyota Auris 1.8 HSD -13

20
[/quote]Katalysatorn måste du byta, men grenröret kanske går att fixa med avgaspasta, gärna ihop med ett metallnät som förstärkning. Det lär väl inte hålla i evigheter, men väl igenom en besiktning![/quote]

Hittade en katalysator på den där länken som någon skickade mig och den skulle kosta 5900 :- , är det ett normalt pris eller kan man få billigare någon annanstans? (vill helst inte köpa en begagnad katalysator)

21
Theerese skrev:
Katalysatorn måste du byta, men grenröret kanske går att fixa med avgaspasta, gärna ihop med ett metallnät som förstärkning. Det lär väl inte hålla i evigheter, men väl igenom en besiktning!

Hittade en katalysator på den där länken som någon skickade mig och den skulle kosta 5900 :- , är det ett normalt pris eller kan man få billigare någon annanstans? (vill helst inte köpa en begagnad katalysator)
Kolla på Biltema, http://www.biltema.se/products/product. ... emId=98981
Kan det vara ngt?
Toyota Auris 1.8 HSD -13

22
ClasseClas skrev:
Theerese skrev:

Kan det vara ngt?
Låter ju toppen, frågan är om det passar? vet ej måtten :oops:
Tusen tack för att du tagit dig tid att leta fram detta.

23
Theerese skrev:
ClasseClas skrev:
Theerese skrev:

Kan det vara ngt?
En flink bilrep som är bra på svetsen kan inte ha några problem att fixa detta. Han/hon kanske måste fixa till en egen muff i värsta fall som kosta några hundra extra i arbkostnad. Gör upp med ngn rep. Var håller du till ngnstans?
Toyota Auris 1.8 HSD -13

24
ClasseClas skrev:
Theerese skrev:
ClasseClas skrev:Kolla på Biltema, http://www.biltema.se/products/product. ... emId=98981
Kan det vara ngt?
En flink bilrep som är bra på svetsen kan inte ha några problem att fixa detta. Han/hon kanske måste fixa till en egen muff i värsta fall som kosta några hundra extra i arbkostnad. Gör upp med ngn rep. Var håller du till ngnstans?
Okej, ja det låter ju bra. Bor i Uppsala, Svärfar har egen verkstad och är flink med mesta som handlar om bilar, han har satt händerna i santan mer än en gång om man säger så. Hittade ett grenrör med packningar för 4400 :- och med montering 5100 :- så fungerar det inte att svetsa röret så köper jag det.

25
Jag har för mig att jag läst på forumet att icke original KAT inte funkar så bra till Hyundai, och det var någon av de auktoriserade meckarna som uttalade det... kanske läge att kolla det innan Du handlar en universal på Biltema

26
Lövet skrev:Jag har för mig att jag läst på forumet att icke original KAT inte funkar så bra till Hyundai, och det var någon av de auktoriserade meckarna som uttalade det... kanske läge att kolla det innan Du handlar en universal på Biltema
Hmm, det var ju typiskt. Min vanliga otur, får kolla upp det. Så i "värsta" fall måste jag köpa en original, vad kostar en sån tro?

27
Lövet skrev:Jag har för mig att jag läst på forumet att icke original KAT inte funkar så bra till Hyundai, och det var någon av de auktoriserade meckarna som uttalade det... kanske läge att kolla det innan Du handlar en universal på Biltema
Det var ngt som jag inte kände igen så jag kollade runt lite. Det verkar som det är lambdasonderna som är kinkiga. Katen har jag inte hittat ngt speciellt kring när det gäller piratdelar.
http://www.hyundai.nu/phpbb/viewtopic.php?p=17778#17778
Toyota Auris 1.8 HSD -13

28
Hej Allihopa!

Idag har jag besiktat bilen utan att göra något åt den, har inte hittat grejer så jag tog en chansning, och vet ni bilen gick igenom UTAN ANMÄRKNING, inga poäng. Värderna var hur bra som helst. :D Lite märkligt tycker jag eftersom katalysatorn är "ur funktion" :?

29
Det går bra att svetsa grenrör om man gör det på rätt sätt :wink:
och sprickan inte sitter oåtkomligt till.
Santa Fe´ GLS 2.4 -03. Mörkblå.
Saab 9-3 Polar Edition -03.Inte lika mörkblå.

30
Theerese skrev:Hej Allihopa!

Idag har jag besiktat bilen utan att göra något åt den, har inte hittat grejer så jag tog en chansning, och vet ni bilen gick igenom UTAN ANMÄRKNING, inga poäng. Värderna var hur bra som helst. :D Lite märkligt tycker jag eftersom katalysatorn är "ur funktion" :?
Det var ju lite oväntat minsann! Kan det vara fel i felhanteraren dvs att check engine-lampan tänds felaktigt? Hoppas det klarar sig ett tag nu under semestern så kan du fundera på ngt annat spännande istället! :wink: :wink:
Toyota Auris 1.8 HSD -13