Annons

16
Hejsan! :D Jo jag beställde en cool brown IX35 diesel sport med automatlåda den 4 juni.
Fick då besked ett preliminärt besked om att den skulle komma augusti, det kändes lite surt att vänta men vad gör man när man inte vill ha någon annan bil.
Hörde lite rykten om förseningar så jag kontaktade bilhandlaren, de kunde inte se när leverans skulle ske men troligast i november för det stod det på skärmen de tittade på.
Handlaren misströstade för han tyckte att jag hinner köra så långt med mitt inbyte men han kunde heller inte erbjuda en lånebil så länge, så jag och frun får tuffa vidare i vår bensinslukare ett tag till ( en Outlander) :shock: . Fasen vad skönt det ska bli när vi väl får den nya, har aldrig ägt en flångny bil förut.
:D
Annons

17
Hej och mycket välkommen till Forumet, Sten_Hard! :D :D
Har sagt det tidigare även till andra - den som väntar på något gott...!
(Fast det är ju en jä..a klen tröst förstås - jag hade också viljat ha bilen NU, liksom... :cry: )
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

18
Ja välkommen till forumet
Men det är en "djä....." klen tröst och jag ger fortfarande tummen ned för Hyundai Sverige och deras sätt att sköta sina kunder på!
DOCK, haf mod - jag har nu kört 300 mil med min vita pärla och är så himla nöjd. Bästa bilen jag någonsin har haft (efter Tuscon förståss)
Den väcker också en stor uppmärksamhet eftersom den ff är lite unik ute i landet.
Lovar skicka bilder så snart jag hinner
Vet någon förresten när man ska räkna med att bilen är "inkörd"? Den drar nu ca 0.7/mil. Diesel
Allt gott till er alla
Ix35 2.0 M6 4WD Exclusive, vit
Tuscon GLI 2007, grå

19
Njae... jag tror inte problemet ligger hos svenska Hyundai, skulle nog tro att leveransproblemen ligger på betydligt högre nivå.

Eftersom de sålt betydligt mer bilar än de räknat med i Europa så går fabriken säkert för högtryck och då hinner inte underleverantörer av delar med i svängarna.

Nu har ju jag aldrig köpt en helt ny bil tidigare, så jag har absolut ingen erfarenhet av hur det brukar gå till med så som meddelande om leverans datum, förseningar mm.

Men jag tycker att min säljare borde vara lite mer serviceminded, jag tycker inte jag ska behöva ringa och fråga, när får jag min bil?

Så här borde det vara… Säljaren ringer mig och meddelar att han tyvärr inte ännu kan se när min bil kommer att levereras eller om han ser att någon ändring skett i det ordersystem de använder. + eller - skitsamma bara han ringer och talar om så jag som kund förstår att de är ”på”. Det skulle han kunna göra lite då och då faktiskt

Stina…Hur menar du att Svenska Hyundai bär skuld i detta på för sätt och hur skulle de kunna förbättra sig?

Jag tror som sagt att de är ganska bakbundna och att orderingången varit för hög globalt sett.

20
Jag har ganska stor erfarenhet av att köpa ny bil och har inte upplevt något värre än denna gång. Min återförsäljare har varit kanon men har inte kunnat få besked av svenska Hyundai. Jag beställde min bil mars, blev lovad leverans juni, i juni kom nytt besked om augusti och i värsta fall oktober. Varför jag är sur på Svenska Hyundai? Det är deras förbannade plikt att informera såväl återförsäljare som kund om läget. Du vill väl ändå inte mena att det är normalt att inte veta var en beställd bil finns? Jag hade personligen kontakt med Hyundais marknaschef, och häpnade över att han inte visst om min bil ff låg i kartong, fanns på bandet, var på väg till Sverige. Det kallar jag urdålig service. Jag gav honom rådet att lyfta på luren och ringa Hyundai - sedan dess har jag intet hört från honom. Min poäng är att Hyundai med denna dåliga information mot kund riskerar att förlora kunder i Sverige. Jag själv övervägde starkt att byta märke. Leveransproblem har samtliga märken haft MEN övriga leverantörer av bilar har åtminstone kunnat ge sin kunder ett besked. Att ha bestämt sig för att byta bil och sedan leva i total ovisshet är ingen happening.
På vilket sätt menar Du att svenska Huyndai skulle ha bakbundna händer? För mig låter det mkt skumt.
Hur som haver, tack var en mycket mycket bra återförsäljare, Carnes i Borås, har jag nu en ny bil och är som sagt väldigt nöjd.
Tuscon GLI 2007, grå

21
Ok jag förstår vad du menar och håller med, jag tror att det finns en brist i hanteringen i datasystemet de använder men det har kappast den svenska generalagenten beställt det är det jag menar med att vara bakbunden. Så likt många andra företag så är det "fel på datán"

23
Ja jävlar Fenix, det verkar som hela världen väntar på sina 35:or. Fast det känns ju lite bra att veta att det bara inte är lilla sverige som får vänta. Problemet är ju globalt tydligen och knepigt att man inte får den infon som kund.

24
Ja lite bättre uppdatering eller service kan man väl kräva när man beställt en så pass dyr bil, men när de fått oss som kund så verkar de vara nöjda och behöver inte bry sig tyvärr :evil: .
Hyundai ix35 M6 -11
Hyundai i20 GO 1,2 -14

25
Ja det är förbannat dåligt..Men det verkar ju som det går förbaskat bra för Hyundai, eftersom orderingången varit så oändligt mycket större än de kalkylerat med. Men jag undrar liksom …De har ju kört en ganska offensiv reklamkampanj för den nya bilen och den startade långt före modellen hade sin officiella premiär i svedala, säkert lika i andra länder. Om man vet att man gör bra grejer och kör stenhårda reklamkampanjer. Hur fasen kan man då räkna så fel?
Att de sålde 70% av de räknat med för hela 2010 på en enda månad i Europa är ganska anmärkningsvärt, det är bra att hoppas verkligen att bilen håller måttet när jag väl får den.
Snart kommer nya Kia Sportage då får jag plötsligt 7 års nybilsgaranti….. :roll: kanske läge att riva kontraktet?

Leverans

28
Fick nyligen besked att min 35:a tydligen har fått ett regnummer i Sverige
fast fortfarande är markerad som "på båt" i Holmgrens system.
Säljaren säger att den ska ha lämnat båten nu och ligger i tullen
men "på båt" är deras sista markering innan "klar för leverans"
Datum för leverans stod som 27 Aug. Beställningen gjordes 11 April.

Ny på forumet så ville bara säga HEJ alla surglada framtida ix35 ägare :)

Hej o välkommen

29
På båt?
Men de görs ju Slovakien - varför då båt
Hmmmmmm
Well, hoppas det är riktigt
Jag är helt förälskad i min nya bil - vi har kört 400 mil i sommar och har bara lovord! Kunde dock dra lite mindre diesel.
Tuscon GLI 2007, grå

Re: Hej o välkommen

30
Stina skrev:På båt?
Men de görs ju Slovakien - varför då båt
Hmmmmmm
Well, hoppas det är riktigt
Jag är helt förälskad i min nya bil - vi har kört 400 mil i sommar och har bara lovord! Kunde dock dra lite mindre diesel.
Jag skulle gissa på att dem transporterar dem på båt från Polen/Tysklan till Sverige. Han nämnde faktiskt nåt ställe var dem skeppar ifrån men kommer ej ihåg.
Iaf hoppas jag få den inom 2 veckor vilket ska bli spännande med tanke på allas lovord som redan fått sin :)