Min -10.a nu på vintern med korta sträckor max 1mil/gång vill ha mellan 1-1,2/mil. Under sommaren med lätt långkörning lyckades jag få den ner mot 0,6. Förra sommarens långkörning på 225 mil blev det i snitt 0,75.
Det är väl så att dieslar som kallstartas och körs korta sträckor vill gärna ha lite mat.
Annons
17
För bästa förbrukning bör man ligga runt 90 km/h. Redan vid 70 så ökar förbrukningen. Över 100 och speciellt över 120 växer luftmoståndet markant. Luftmoståndet växer med kvadraten på bilens hastighet.
Något att tänka på när de sänker hastigheterna på våra vägar
Snittar under litern nu på vintern. Kör tre mil till arbetet.
Med lite vilja på landsväg kan jag komma ner till 0,6 om man håller sig över 70 men under 90. Detta med min gamla bil. Min nya har inte gått mer än 600 eller 700 mil så jag väntar med några förbrukningssifror.
Något att tänka på när de sänker hastigheterna på våra vägar
Snittar under litern nu på vintern. Kör tre mil till arbetet.
Med lite vilja på landsväg kan jag komma ner till 0,6 om man håller sig över 70 men under 90. Detta med min gamla bil. Min nya har inte gått mer än 600 eller 700 mil så jag väntar med några förbrukningssifror.
Santa fe 2012 CRDI-R A6 Premium 5
Stone Grey
Stone Grey
19
Kan man på något sätt se om man har den långa garantin? Har en santa och har lite "roliga" elfel som givetvis hade varit kul om dom hade innefattats av garantin:) Har regnummer XNN721.ClasseClas skrev:Nej, Hyundai körde faktiskt med en 9 års begränsad nybilsgaranti på Santa Fe under en kortare period. Begränsad såtillvida att max miltal är 15000 mil och att den "bara" täcker motor, drivlina, AC och vissa andra delar.santafe skrev:Jag tror det är 9 års elektronigaranti, och inte nybilsgaranti.Leha skrev:Halloj
Jag hade tidigare en -08 och har nu bytt till en -10:a
Jag upplever den nya som piggare och den växlar definitivt mycket distingtare. Den drar även mindre bränsle, även om den nu med kallstarter och korta vändor till jobbet vill ha en liter. Den förra låg nog på strax över litern då har jag för mej.
Det är en sexväxlad automatlåda.
På min förra fick jag byta krängningshämmarstagen fram och ett hjullager bak, det bara efter 4000mil.
Jag är nöjd med den nya Santan och skulle rekommendera att köpa den nya. Det är 5 års nybilsgaranti på nya santan, men om du letar på en 07-08 så kan du få en med 9 års nybilsgaranti. Det var en period där som de hade det.
Lycka till//Lena
Santafe..
Att jag vet detta beror på att själv har den garantin på min bil.
20
Hej kolla med en aukt ÅF och/eller aukt verkstad så kan de kolla i systemet vad som gäller för din bil.Hassenisse skrev:Kan man på något sätt se om man har den långa garantin? Har en santa och har lite "roliga" elfel som givetvis hade varit kul om dom hade innefattats av garantin:) Har regnummer XNN721.ClasseClas skrev:Nej, Hyundai körde faktiskt med en 9 års begränsad nybilsgaranti på Santa Fe under en kortare period. Begränsad såtillvida att max miltal är 15000 mil och att den "bara" täcker motor, drivlina, AC och vissa andra delar.santafe skrev:
Jag tror det är 9 års elektronigaranti, och inte nybilsgaranti.
Santafe..
Att jag vet detta beror på att själv har den garantin på min bil.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision
22
Hej, Du får nog räkna med den förbrukningen till bilen är inkörd ordentligt, sen går förbrukningen ner en deciliter..dane skrev:Menar du att du snittar 0,78?
Jag har precis fått min CRDI-R och när jag, i helgen som gick, körde "mycket snäll" landsvägskörning var det just 0,78 som jag landade på (tyckte det var mycket med tanke på vad som utlovats).
Om jag kör korta sträckor ligger snarare min förbrukning dryga litern...
Det får nog bli att gå tillbaka till min handlare för en översyn...
Kan det tänkas att förbrukningen går ner då jag kört bilen ett tag?
santafe.
23
Jag kör en 06 nya modellen.b-motor skrev:Vad har ni för förbrukning?
Mvh Daniel
Har en King Fuel Saver (KFS) installerad och den drar på sommaren som lägst 0,75 och som högst 0,87. På vintern som lägst 0,86 och som högst 0,98. Med takbox vinter i stad 1,08 (det högsta jag haft). Jag kör drygt 3000 mil per år.
Elaka tungor kallar KFS för King Fucking Skit, ha ha ha, men då har de inte prövat den.
Är supernöjd med bilen. Växlar fint, går kanon, tyst, rena jeepen i dålig terräng, få fel, bra värme, startar ouppvärmd vid - 25 grader utan problem, en fröjd att köra. Enda negativa är skatten.
Gusse!
Ägare till en Santa Fe CRDi exclusive
2006 7-sits silvermetallic
Ägare till en Santa Fe CRDi exclusive
2006 7-sits silvermetallic