Annons

16
Jag tittade som hastigast på den varudeklaration som följde med köpet av min -02a (jaja, nu använder jag årsmodellbegreppet men stå ut med det!) och där framgår det tydligt i en ruta som heter "Årsmodell/Tillverkningsår och -månad" vad som gäller för min bil. I botten på blanketten står det att "Deklarationen är utarbetad i samråd mellan Konsumentverket och MRF.

Så visst finns det iaf nyare typer av varudeklarationer som rätt ifyllda klargör dessa detaljer.
Senast redigerad av ClasseClas den 14 aug 2006, 09:55, redigerad totalt 1 gång.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision
Annons

17
Jag kollade på mitt kontrakt på min -03a. Där står det ingenting överhuvudtaget om tillv.år/månad el. årsmodell!! Jag hade mkt väl kunnat köpa en 2 år gammal bil och tagit den i bruk i nov. -03.

Nimbusen, det ska bli intressant att ta del av dina diskussioner med din handlare. Själv vet jag att nästa gång jag ska köpa bil så kommer jag att vara mkt mer vaksam över vad det är jag får och från vilken prislista jag betalar mot. Bra att du tog upp detta viktiga ämne!
Toyota Auris 1.8 HSD -13

19
Skäreläjan skrev:Tänkte bara påminna om en sida hos vägverket:
https://www21.vv.se/fordonsfraga/FragaP ... ordon.aspx
Kan kanske vara användbar i en del fall... :wink:
Det går också bra att skicka ett SMS med reg.numret till 71456 (Vägverket) så kommer det ett svarsSMS med fordonsdata. Bra om man gillar att mecka med mobilen under färd apropå en annan diskussion. :wink:
Toyota Auris 1.8 HSD -13

20
ClasseClas skrev:För visst brukar bilsäljarna få ett speciellt glitter i ögonen när du säger att du ska köpa bilen UTAN INBYTE och dessutom KONTANT? :wink: :roll:
Nix! Inte när det gäller kontantdelen ivart fall:

Med varje finansierings/leasingkontrakt som en säljare lyckas signa följer också en inte obetydlig kick-back från bolaget till bilfirman/säljaren.

Dessutom pågår det med jämna mellanrum kampanjer med högre kickisar när finansbolagen inte får igen sina kistlock för att dom sitter på för mycket pengar.

Smart kund förespeglar alltså en leasingaffär i vardande, och när man lyckats pressa priset i botten, fått med alla tillbehör och tjatat till sig gratis förstaservice etc mm osv så slår man till;
"Okay - vi kör på det!
Men, min faster ställer upp med pengar så vi gör en kontantaffär istället."

Skulle se den handlare som i det läget vill höja priset med 10,000 för att han varit dum nog att hysta in sin finansieringskickis i affären... :mrgreen:

Inbyte däremot är dom nog glada att slippa!

Ämnet!

Vår 2002 var producerad i Mars, skeppad i April, landad i Juni och levererad i Juni.

2005 var även den producerad i Mars, skeppad i Mars, landad i Maj och levererad i November.

Alla datum står på bilen om man bara är hos handlaren i tid och kollar... :wink:

Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting

21
ClasseClas skrev:
Skäreläjan skrev:Tänkte bara påminna om en sida hos vägverket:
https://www21.vv.se/fordonsfraga/FragaP ... ordon.aspx
Kan kanske vara användbar i en del fall... :wink:
Det går också bra att skicka ett SMS med reg.numret till 71456 (Vägverket) så kommer det ett svarsSMS med fordonsdata. Bra om man gillar att mecka med mobilen under färd apropå en annan diskussion. :wink:
Japp!
Står det "RPS" som ägare till bilen man funderar på att blåsa om bör man tagga ner lite... :mrgreen:

S
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting

22
ClasseClas >
Nimbusen, det ska bli intressant att ta del av dina diskussioner med din handlare. Själv vet jag att nästa gång jag ska köpa bil så kommer jag att vara mkt mer vaksam över vad det är jag får och från vilken prislista jag betalar mot.
Besökte försäljaren idag.
Fråga no.1 > Vilken årsmodell har jag köpt?
Svar: Min bil är en 05:a.
Fråga no.2 > Hur värderar firman bilen vid ev. inbyte?
Svar: Bilen värderas efter deras lilla "Gröna".
Fråga (av ren nyfikenhet) no.3 > Hur mycket skulle jag nu behöva lägga emellan mot ex.vis en Santa Fe 2.2 CRDi M5 Comfort-5 (riktpris 279,900:-).
Svar: :shock: :shock: :shock: 140 000 c:a. :evil: :evil: :evil:

Då frågade jag rakt ut om han skojade eller om han inte var helt frisk - men nej då "så låg landet" sa han allvarligt.
- Att de inte blev mer diskussion tror jag de flesta av er redan räknat ut. Jag blev helt enkelt förb.... :evil: satte näsan i vädret, fnös högljutt och körde därifrån fast besluten att aldrig mer återvända till de "häststallet" iaf.

Bara för kännedom.
- Det är inte ens 10 mån. sedan jag köpte min Santa SM. Den kostade med utrustning (finns allt och lite till inkl. E2-navigation) > 270 000:- Jag erlade kontant - utan inbyte efter "rabatt" 236 000:-.
Det finns inte en grej att anmärka på, utan den är i nyskick både ut/inv.
Bilen min skulle alltså enl. Frontbilar i Sisjön ha sjunkit, från NY-bil till inte fullt 10 mån. gammal (1600 mil på mätaren) i pris med c:a 100 000:-

- Nu hade jag förvisso inte tänkt byta bil utan frågade faktiskt bara av ren nyfikenhet - men va F.... snacka om taskigt 2:ahands-värde :cry:

Men de spelar ingen roll - Jag har ju redan världens bästa bil och är jättenöjd med den och för mig är den ovärderlig. :lol:
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

23
Kan ju nämna, att vi sommaren 2004 förhörde oss om ett byte till en ny efter ett år, men fick rådet av vår bilhandlare att avvakta c:a två år till, eftersom vi vid det tillfället skulle få lägga hundratusen emellan till en Tucson!
Vi gjorde så, och har efter tre år med 03:an bytt till en Comfort 7, och lagt c:a 150.000 emellan.
Som en liten parentes i sammanhanget...
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

24
Artikel i GP 2006-12-08

Bilköpare fick rätt om årsmodell

En bil tillverkad i mars 2004 ska inte säljas som årsmodell 2005.
Det fastslår Allmänna reklamationsnämnden, ARN, i ett färskt beslut.
Tvisten gällde en Peugeot 307 som såldes av företaget Hisingens franska center i december i fjol. Enligt säljarens uppgifter var den av 2005 års modell, men efter köpet upptäckte kunden att fordonet var närmare två år gammalt.
Köparen krävde kompensation men fick nobben. Firman påpekade att bilen såldes till kampanjpris och att alla nybilsgarantier gällde från den dag kunden tog bilen i trafik.
ARN konstaterar att bilen inte är av 2005 års modell, vilket uppgavs både i köpekontraktet och bilfirmans annons på internet. Bilen var inte heller ny - enligt ARN:s praxis betyder "ny" att fordonet är tillverkat för maximalt ett år sedan. Därför är det, i juridisk mening, fel på fordonet.
ARN rekommenderar Hisingens franska center att genast kompensera kunden med 10 000 kronor.
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red