Idag fick jag ett samtal från min ÅF, han sa att jag inte kunde få min bil.
Hyundai hade skickat ut ett brev till ÅF där det står att alla ix35 med 2.0 disel och 4x4 beställda november och december inte kan levereras.
Annons
273
Vad menas, revs beställningen eller vad hände? nog för att leveranstiden är otroligt lång men att säga att det inte kommer någon bil alls känns ju helt sjukt. Eftersom det är en sådan succé kan de ju inte sluta tillverkas, det här lät väldigt skumt.Lassejons skrev:Idag fick jag ett samtal från min ÅF, han sa att jag inte kunde få min bil.
Hyundai hade skickat ut ett brev till ÅF där det står att alla ix35 med 2.0 disel och 4x4 beställda november och december inte kan levereras.
Hyundai ix35 2.0 CRDi-R A6 Sport,CoolBrown 2011
275
Hej, det låter ju väldigt märkligt! Undrar om det något på gång med modellförändringar för 2011? Jag hoppas att du får reda på mer om detta och att du berättar vad som händer.Lassejons skrev:Idag fick jag ett samtal från min ÅF, han sa att jag inte kunde få min bil.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision
Toyota Auris 1.8 HSD -13
276
Hej,Lassejons skrev:Idag fick jag ett samtal från min ÅF, han sa att jag inte kunde få min bil.
7 dec beställde jag en 1.7 CRDi. Han hade 15 piston gray och 7 vita i frabrik redo för omgående leveranse. Om jag ville ha annan färg eller utrustningspaket än standard skulle det ta tid. Tur för oss att vi hade bästämt oss för piston gray och standard utrustningspaket =)
Enligt säljaren 15dec så var bilen på väg till stockholm han hade bokat verstadstid. Om inte föraren körde i diket pga snön hämtar vi ut bilen innan jul. Återstår att se om det blir så.
Jag har inte en aning om hur det funkar i bilfabriker. Men kan det vara så att dom tillverkar och köra vissa efterfrågade modeller först typ 1.7 och låter mindre efterfrågade modeller typ 4x4 vänta till senare?
279
Åhå, ibland kommer tomten lite tidigare. Grattis! Fast, en pimpmobilfärg? Den försvinner ju i snöovädret vi har kring oss numartinL skrev:Hyfsad julklapp 23/12 kom så min kokain-vita ix35.![]()
![]()
mvh / Christian
Tidigare: ix35 2010/2011 CRDi-R (136hk) 2WD M6 ComfortPlus.
Numera: Tucson 2017 CRDi (136hk) 4WD M6 ComfortPlus.
Tidigare: ix35 2010/2011 CRDi-R (136hk) 2WD M6 ComfortPlus.
Numera: Tucson 2017 CRDi (136hk) 4WD M6 ComfortPlus.
280
Grattis! Perfekt timing före jul. Kokain-vit hmmm, är du helt säker på att du inte fått en höbals-vit istället (dvs de där kritvita "plastbollarna" med ensilage man ser på åkrarna ibland)? Stadsbil eller landetbil?martinL skrev:Hyfsad julklapp 23/12 kom så min kokain-vita ix35.![]()
![]()
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Toyota Auris 1.8 HSD -13
282
Jag var inne på ett engelskt forum och vidare där till vad som tydligen var en engelsk biljournalist. Tyvärr sparade jag ej länken, men där framkom det att man har samma lev-problem i U.K. En bil beställd 21:a aug skulle levereras i feb. 2011 var beskedet till köparen.
Artikeln skriven tidigt nov.
Man kunde sedan utröna att, precis som man säger här, det har beställts skyhögt fler ix35:or än man beräknat. Det stora problemet är att motorerna (2,0 CDRI) tillverkas i Korea och skickas sedan till europa (Slovakien) för montering i bilarna. Det är tydligen där det brister och att man inte kan få fram dessa i tillräcklig takt.
Dock går det betydligt lättare att få fram de mindre 1,7 l och små bensinare eftersom de inte bygger på samma grund (kanske köpes in från annan tillverkare - vad vet jag).
Hur det är med 2,0 l bensinare stod det inget om.
Om man får tro källan är det flaskhalsen!
Vet snart inte vad man skall tro!
Fortf. inte hört mer än lev. i mars -11.
@nders
Artikeln skriven tidigt nov.
Man kunde sedan utröna att, precis som man säger här, det har beställts skyhögt fler ix35:or än man beräknat. Det stora problemet är att motorerna (2,0 CDRI) tillverkas i Korea och skickas sedan till europa (Slovakien) för montering i bilarna. Det är tydligen där det brister och att man inte kan få fram dessa i tillräcklig takt.
Dock går det betydligt lättare att få fram de mindre 1,7 l och små bensinare eftersom de inte bygger på samma grund (kanske köpes in från annan tillverkare - vad vet jag).
Hur det är med 2,0 l bensinare stod det inget om.
Om man får tro källan är det flaskhalsen!
Vet snart inte vad man skall tro!
Fortf. inte hört mer än lev. i mars -11.
@nders
ix35 CRDi-R, 184, A6, Exclusive, blev Cool Brown. Beställd 7/7-10 - lev. 23/6-11!!
Extreme 158 husbil(Fiat Ducato chassi) 2009
283
Jag tog kontakt via mail med försäljningschefen på Hyundai som heter Magnus Runhellen, eftersom jag krävde en förklaring på soppan med leveransbesked, han återkom direkt och skrev att han skulle kolla upp hur det låg till med min bil.
Det dröjde 4 dagar sedan kom ett besked, bilen är byggd och på väg till Sundsvall!
Konstigt att det är så helt plötsligt tyckte jag så jag ringde upp för jag hade lite fler frågor som jag ville ha svar på men som Magnus undvikit att svara på.
Hur som helst, enligt Runhellen så står min bil i Wallhamn ute på Tjörn, problemet är att den är översnöad och måste skottas fram men jag får den nog i januari.
Ja vad säger man, det finns tydligen många flaskhalsar men lite glad är jag allt.
Uppdateringar som finns på bilar som tillverkas nu mot tidigare är endast i mjukvaran, exakt vad fick jag inte fram.
Men jag skulle inte behöva byta stötdämpare på min bil.
Det dröjde 4 dagar sedan kom ett besked, bilen är byggd och på väg till Sundsvall!
Konstigt att det är så helt plötsligt tyckte jag så jag ringde upp för jag hade lite fler frågor som jag ville ha svar på men som Magnus undvikit att svara på.
Hur som helst, enligt Runhellen så står min bil i Wallhamn ute på Tjörn, problemet är att den är översnöad och måste skottas fram men jag får den nog i januari.
Ja vad säger man, det finns tydligen många flaskhalsar men lite glad är jag allt.
Uppdateringar som finns på bilar som tillverkas nu mot tidigare är endast i mjukvaran, exakt vad fick jag inte fram.
Men jag skulle inte behöva byta stötdämpare på min bil.
Hyundai ix35 2.0 CRDi-R A6 Sport,CoolBrown 2011
284
Andteg
Kanske detta är den länk du läst ang förseningar?
http://www.honestjohn.co.uk/forum/post/ ... tm?t=85293
Hyundai ix35 M6 -11
Hyundai i20 GO 1,2 -14
Hyundai i20 GO 1,2 -14
285
Ja, nästan rätt. Det var en artikel skriven på honestjohn, varifrån man kunde komma in på olika forum, bl.a. detta. Men även att läsa dessa inlägg säger väl allt - samma problem "all over the world"!Fenix skrev:Andteg
Märkligt att Hyundai inte kan lösa det!
Tack för hjälpen Fenix!
@
ix35 CRDi-R, 184, A6, Exclusive, blev Cool Brown. Beställd 7/7-10 - lev. 23/6-11!!