Annons

301
Lassejons skrev:Idag fick jag ett samtal från min ÅF, han sa att jag inte kunde få min bil.
Hyundai hade skickat ut ett brev till ÅF där det står att alla ix35 med 2.0 disel och 4x4 beställda november och december inte kan levereras.
När jag pratade med min ÅF igår tog jag upp det du sade.
Svaret jag fick var:
Skitsnack! Finns inget sådant besked från generalagenten! Det är troligen så att din bilförsäljare gett dig fel leveranstid och sedan fått kalla fötter med tanke på ev värdeminskning på inbytesbilen eftersom man får räkna med uppåt 6mån leveranstid.
Det är alltså din ÅF som hittat på hela historien för att inte göra någon förlust! Prova med annan firma.

Var på skoj inne hos en KIA-handlare också. Ville jag ha en 2.0 diesel med aut så var väntetiden mer än 4 månader om jag inte hade några speciella tillval (typ panoramatak, som är tillbehör hos KIA). Skulle det vara tillval fick jag nog räkna med ett par månader till. De har samma problem: Motorerna kan inte levereras från Korea.

@nders
ix35 CRDi-R, 184, A6, Exclusive, blev Cool Brown. Beställd 7/7-10 - lev. 23/6-11!!
Extreme 158 husbil(Fiat Ducato chassi) 2009
Annons

302
andteg skrev:Var på skoj inne hos en KIA-handlare också. Ville jag ha en 2.0 diesel med aut så var väntetiden mer än 4 månader om jag inte hade några speciella tillval (typ panoramatak, som är tillbehör hos KIA). Skulle det vara tillval fick jag nog räkna med ett par månader till. De har samma problem: Motorerna kan inte levereras från Korea.

@nders
Det förvånar inte då det är exakt lika motor som på IX35.
Hyundai ix35 2.0 CRDi-R A6 Sport,CoolBrown 2011

303
Var hos ÅF idag igen.
De var tvungna att ta in min Outlander -04 för kamremsbyte (90000 km). Eftersom kontrakt e skrivet ville de inte riskera motorhaveri. Jag betalade givetvis inget, utan kör vidare som vanligt i min inbytesbil.
Pratade med en säljare där. Han sålde en ix35:a igår och fick då förutspå en leveranstid tidigast juni-juli -11.
Bekräftar mitt föregående inlägg!
Det finns tydligen folk som blir lika "nällade" på bilen som vi som fortfarande väntar sedan snart ett år tillbaka.
Haf tröst - det finns fler idioter än oss som blivit förälskade i en djävla bil!

:oops: @nders
ix35 CRDi-R, 184, A6, Exclusive, blev Cool Brown. Beställd 7/7-10 - lev. 23/6-11!!

304
Har tittat på registreringsstatistiken som Bilsweden lagt ut. Hela sammanställningen finns på bilsweden.se
Först kommer totala antalet registreringar av bilen. Siffrorna gäller December samt hela 2010.

44 HYUNDAI IX35 , 178 , 1835
68 HYUNDAI SANTA FE , 134 , 1167

Sen är det andelen diesel av respektive modell.

34 HYUNDAI SANTA FE , 126 , 1029 , 88,17%
42 HYUNDAI IX35 , 65 , 893 , 48,66%

Och jag är en av de lyckliga utvalda ........ :P

Mvh/e
IX35 2.0 CRDi-R A6 Exclusive, Cassa White
Peugeot 107
Hobby 605 AK

305
Totalt 44 st. ix35 som rullar i Sverige, det var inte många det, speciellt med tanke på att det snart har gått ett år sedan modellen introducerades! Här blir man mycket nyfiken på hur många bilar som faktiskt har beställts under samma period. Jag tyckte min ÅF pratade om ca 1600 bilar, men kan det verkligen stämma?

EDIT:
Nä, titttar jag på statistiken för nyregisterade ix35 finner jag 1835 st. för 2010. Då ser allt mer korrekt ut.

EDIT2:
Nu fattar jag! PLATS 44 står det i inlägget ovan, inte 44 st bilar. Jaja, det är en tidig morgon och någon är uppenbarligen inte riktigt vaken än :-)
mvh / Christian
Tidigare: ix35 2010/2011 CRDi-R (136hk) 2WD M6 ComfortPlus.
Numera: Tucson 2017 CRDi (136hk) 4WD M6 ComfortPlus.

306
SuperMek skrev:Totalt 44 st. ix35 som rullar i Sverige, det var inte många det, speciellt med tanke på att det snart har gått ett år sedan modellen introducerades! Här blir man mycket nyfiken på hur många bilar som faktiskt har beställts under samma period. Jag tyckte min ÅF pratade om ca 1600 bilar, men kan det verkligen stämma?

EDIT:
Nä, titttar jag på statistiken för nyregisterade ix35 finner jag 1835 st. för 2010. Då ser allt mer korrekt ut.

EDIT2:
Nu fattar jag! PLATS 44 står det i inlägget ovan, inte 44 st bilar. Jaja, det är en tidig morgon och någon är uppenbarligen inte riktigt vaken än :-)

Godmorgon Meken! :P Och av dessa 1835 är det bara 48,66% diesel, jag trodde det skulle säljas fler dieselmaskiner än benisinare :shock:

307
Sten_Hard skrev: Godmorgon Meken! :P Och av dessa 1835 är det bara 48,66% diesel, jag trodde det skulle säljas fler dieselmaskiner än benisinare :shock:
Godmorgon Sten!
Orsaken kan ju vara att fabrikerna inte får fram dieselmotorer i den omfattning som behövs? Det är vad jag förstår dessa bilmodeller som har larvigt långa leveranstider.
mvh / Christian
Tidigare: ix35 2010/2011 CRDi-R (136hk) 2WD M6 ComfortPlus.
Numera: Tucson 2017 CRDi (136hk) 4WD M6 ComfortPlus.

309
Jättegrattis Puffe!
Det har ju varit en lång väntan! Det var väl i mitten av april du beställde?

"Transformerar" din väntetid till mej - så kommer jag att få min i maj!

Ha dé och lycka till med bilen. Glöm inte att skriva hur leveransen var och dina första intryck på vägen hem. (Jasså, det var det här jag köpte - var det värt väntan?).

@nders

311
Hejsan Grabbar!
Nu är väntan över, och det blev en liten tjej som idag förlöstes från ÅF hallen efter 34 veckors väntan. Hon är brun och fin och kan redan köra om andra bilar :P

312
Sten_Hard skrev:Hejsan Grabbar!
Nu är väntan över, och det blev en liten tjej som idag förlöstes från ÅF hallen efter 34 veckors väntan. Hon är brun och fin och kan redan köra om andra bilar :P
:lol: :lol:
Grattis, Sten_Hard! :biggrin: :biggrin:
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

313
Sten_Hard skrev:Hejsan Grabbar!
Härligt! Inga blöjbyten mao... :roll: :roll: :wink:
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

314
Grattis till utökningen i familjen Sten_Hard,
och visst är det en underbar skapelse. Det är som att sitta i ett tv-spel med alla små blå lampor framför sig.
Försök bara att få lite sömn också fast det är svårt att lämna bilen ensam :wink:

// Lennart
IX35 2.0 CRDi-R A6 Exclusive. Syndigt svart
VW Amarok -12
Yamaha 1600

315
[/i]Stort grattis Sten_Hard!
Skönt att något händer - även om det verkar segt!
Är nu inn på vecka 29 - Är det någon som vet graviditestiden för en Hyundai? Verkar vara väldigt olika beroende på vilken sorts baby man beställt.

@nders