Annons

46
Har tittat på din ritning Antonio.
Jag har satt säkringen på batteriets pluspol och dragit den till stft 30 på reläet. Stift 87 går till ballastens röda (+) kabel och ballastens svarta (-) kabel går till batteriets minuspol, iövrigt verkar det vara samma koppling som jag har.

// Lennart
IX35 2.0 CRDi-R A6 Exclusive. Syndigt svart
VW Amarok -12
Yamaha 1600
Annons

48
Lenn98 skrev:Har tittat på din ritning Antonio.
Jag har satt säkringen på batteriets pluspol och dragit den till stft 30 på reläet. Stift 87 går till ballastens röda (+) kabel och ballastens svarta (-) kabel går till batteriets minuspol, iövrigt verkar det vara samma koppling som jag har.

// Lennart
Kanoners Lennart
Precis som jag tänkte när jag tittade på hela bilden men var inte säker
då är det ju bäst att fråga dem som vet :)
Ska fixa detta imorgon. Funkar det bra så kanske vi kan fixa ihop en guide
att lägga upp här för framtida ix35 ägare.

mvh Antonio
Hyundai Atos 1.1 99 | ix35 2.0 CRDi-R M6 2WD ComfortPlus

49
Lenn98 skrev:Har tittat på din ritning Antonio.

// Lennart
Hej Lennart!

Problem...
Det gick inget vidare med den kopplingen som jag hade ritat upp.
Så här ser ritningen ut.
http://cabraja.net/xenonkonv.gif

Men det är precis likadant som när jag kopplade helt utan relä och batteri.
Alltså som kittet kom utan några modifikationer.
Ljuset fungerar några sekunder sedan börjar det knastra i relät
och ljuset blinkar och efter ett tag släcks det. Dock så fortsätter
det knastra på.

Relät var ett normalt 4 stifts från mekonomen 30A 12V

Relä/Reläsats / Relä och brytare
Artikelnr: 40-ED005
Artikel: Relä
Anm.: med 4 stift.
Info: Funktion: On/Off, 4-stifts relä Normalt öppna kontakter. System: 12V, 30A Skyddande plastskal.
Pris: 39.00 kr

Några ideer vad som kan vara fel?

50
Jag har inte några tips vart du skall leta felet.Jag har kopplat exakt samma som din ritning och har inga som helst problem, kör med biltemarelä
Det vore intressant att veta om någon annan gjort xenonkonvertering och råkat ut för liknande problem och ev. fått till en lösning.

// Lennatrt
VW Amarok -12
Yamaha 1600

51
Men vad märkligt!!
Från plint 86 på relä skulle jag nog sätta en kort tamp med en ringkabelsko och sätta den i samma skruv som du skruvat fast reläet i karossen (om du nu har skruvat i plåt) då blir en redig jord. Då kan du skippa tråden från (-jordkabeln) från lampkontakten.

Fast det är riktigt skumt att det inte funkar ändå för det borde det ändå göra :roll:
Hyundai ix35 2.0 CRDi-R A6 Sport,CoolBrown 2011

52
Hej.
Att leda ström genom bilens kaross är inget bra råd. Det kan ställa till en hel del oreda.
Sen tänker jag fördriva tiden under söndagen med att mäta och löda lite, några extra komponenter på relät kanske kirrar biffen. Hoppas på det i alla fall.

Mvh/e

53
Vad vet jag mitt gamla fnask sa prostinnan , men så gjorde man förr… men hur går det nudå? Jag väntar med spänning på att få reda på vad som är problemet med att få till det, det verkar ju som en smal sak detta men ändå blir det trassel. :shock:
Hyundai ix35 2.0 CRDi-R A6 Sport,CoolBrown 2011

54
Ja detta är ett mysterium, jag har gjort precis som Antonio har gjort.
Det tog 15 min att fixa ljuset och det har aldrig krånglat

// Lennart
VW Amarok -12
Yamaha 1600

55
Så.....
Då var steg ett klart, halvljuset är konverterat. Vanligt 30 kronors "bonnrelä" används och det lyser som attan. Inga konstigheter alltså och arbetet utfördes på 30 minuter i hällregn. Garaget är tyvärr ett förråd just nu och inte användbart som garage.
Jag använder dubbelhäftande tejp för att få fast grejjorna. Testkörning i kväll.

Mvh/e

56
Kopplade du på samma sätt som Antonios ritning eller har du egen konstruktion. Det är lite underligt varför inte Antonios installation fungerar när det är problemfritt för andra

// Lennart
VW Amarok -12
Yamaha 1600

57
Lenn98 skrev:Kopplade du på samma sätt som Antonios ritning eller har du egen konstruktion. Det är lite underligt varför inte Antonios installation fungerar när det är problemfritt för andra

// Lennart
Hej Lennart

Äntligen är min skatt tillbaka från semestern så nu har jag även kameran.
Då kan jag ta lite bilder nån dag när jag gör ett till försök.
Hoppas att jag gjorde nåt fel i början annars blir jag ledsen :)
Det är verkligen inte kul att köra nattetid.

mvh Antonio

58
Det vore intressant att få en kommentar från Erik om han gjort samma koppling som du Antoinio

// Lennart
VW Amarok -12
Yamaha 1600

59
Erik verkar fortfarande vara ute och testköra :)
Och jag behöver fortfarande lite tips på hur jag skall lösa detta :/

60
Ett tips Antonio är att gå in på garaget.org/forum och ev. lägga ut en fråga om ditt problem där.
Detta forum är mycket mera aktivt än Hyundai forum så det är kanske någon som någon ide där.

// Lennart
VW Amarok -12
Yamaha 1600