Söndagen ägnades åt att masa sig ut i garaget, klia sig i naveln och få tummen ur för att ta mig an grejerna som ligger på arbetsbänken sedan flera veckor, en tuta och en extraljusramp. Tutan kommer till då utlovade 110dB ändå låter klent vilket åtgärdades med en tur till bilbuttriks och försnillandet av 90 bagis. Okejrå, 89,90. 105 extra dB utlovas och resultatet är över förväntan. Som extra gratifikation visade sig ett färdiggängat hål bakom den ordinarie tutan, dvs fram med en M5-bult, böj till fästjärnet i 180 grader och montera. Så enkelt. Kabelanslutningen genomfördes via lödning parallellt med originalkablaget och vulkades sedan igen ordentligt.
Extraljusrampen monterades ovanför nummerplåten av två anledningar: 1: Man slipper få rampen kvaddad av snödrivor vid parkeringar osv och 2: Man minskar slagskuggorna vid väggupp och andra böjelser i farbanan.
Relä och säkring monterades längst ned på/bredvid luftburken vid förarsidan. Där fanns både plats, tillgängliga monteringsbultar och lagom avstånd till alla anslutningspunkter. Som bonus blev det snyggt, dvs ur vägen. Alla kablar vulktejpades och buntades. Stag är ett måste då hela fronten är av plastsmäck och inte erbjuder ett stabilt monteringsunderlag. Stagen har jag satt i grillen via ett par M4-bultar.
Ett par tips: Skaffa först en ny nummerplåtshållare då den gamla inte går att återanvända då den väl har plockats isär. Den är av engångstyp. Glöm inte att återansluta kontakterna till dimljusen fram när fronten återmonteras. Gissa vad jag glömde...