Jag vet att det har dryftats om detta tidigare, men jag får inte till det riktigt.
Alltså, Bilen en CM exclusive 7 automat och Diesel och B-körkort.
Vilken storlek på släpet får jag ha då, 750 kg?
En annan dum fråga: Är det släpet som väger så mycket eller är det den totala vikten inklusive släpet som är 750 kg.
Får jag köra med den täckta släpvagnen som man hittar på mackarna av modell liten, eller är det möjligen så att man får köra den som är lite större?
Annons
2
Abuquir:
I mitt registreringsbevis (del 1, det blå dokumentet) står det bland mycket annat "Högsta totalvikt på släpet för B-körkort kg: 1170".
Släpets totalvikt dvs dess egen vikt plus max tillåten last får vara max 1170 kg. Och det spelar ingen roll om släpet faktiskt är lastat eller ej, så även om släpet är tomt/olastat ska man räkna med totalvikten.
Anm: jag har en V6, så du får kolla vilken vikt som gäller för just din bil (se ditt eget reg-bevis).
Om (eller ännu hellre innan) du hyr ett släp på macken är det lämpligt att kolla den skylt som finns på vagnen - av den ska man kunna utläsa släpets totalvikt (om nu inte mackpersonalen kan visa upp släpets reg-bevis varav totalvikten också framgår).
Det där med 750 kg gäller, antar jag, max bruttovikt på ett obromsat släp dvs släpets tjänstevikt plus aktuell last.
Sen hör det förstås till saken att alla släp faktiskt inte räknas som släp. Min båtupptagningsvagn är obromsad och saknar både fjädring och belysning. Den räknas som "efterfordon" och får bara framföras i 30 km/tim. Vilka viktgränser, om det finns några, som då gäller, har jag ingen aning om - men bilen och det den drar får inte tillsammans väga mer än 4325 kg (aktuell vikt = bruttovikt).
Ännu bättre är att läsa på Vägverkets hemsida - dom vet mer och bättre än jag vilka regler som gäller:
http://www.vv.se/templates/page3____682.aspx
/BengtB
I mitt registreringsbevis (del 1, det blå dokumentet) står det bland mycket annat "Högsta totalvikt på släpet för B-körkort kg: 1170".
Släpets totalvikt dvs dess egen vikt plus max tillåten last får vara max 1170 kg. Och det spelar ingen roll om släpet faktiskt är lastat eller ej, så även om släpet är tomt/olastat ska man räkna med totalvikten.
Anm: jag har en V6, så du får kolla vilken vikt som gäller för just din bil (se ditt eget reg-bevis).
Om (eller ännu hellre innan) du hyr ett släp på macken är det lämpligt att kolla den skylt som finns på vagnen - av den ska man kunna utläsa släpets totalvikt (om nu inte mackpersonalen kan visa upp släpets reg-bevis varav totalvikten också framgår).
Det där med 750 kg gäller, antar jag, max bruttovikt på ett obromsat släp dvs släpets tjänstevikt plus aktuell last.
Sen hör det förstås till saken att alla släp faktiskt inte räknas som släp. Min båtupptagningsvagn är obromsad och saknar både fjädring och belysning. Den räknas som "efterfordon" och får bara framföras i 30 km/tim. Vilka viktgränser, om det finns några, som då gäller, har jag ingen aning om - men bilen och det den drar får inte tillsammans väga mer än 4325 kg (aktuell vikt = bruttovikt).
Ännu bättre är att läsa på Vägverkets hemsida - dom vet mer och bättre än jag vilka regler som gäller:
/BengtB
Nu CM 2007 Comfort-5 V6 Aut Satin Beige. Förut V6 GLS 2001 resp V6 GLS Excl 2004.
3
Ja just det, det var där jag läste och fattade inte ett smack....BengtB skrev:
/BengtB
Jag har inte mitt registreringsbevis framför mig, då jag är nere på Falklandshelvetesöarna, och här eller snarare där finns i stort sett bara Landrovers. (Jag ligger strax utanför och kajkar runt lite.)
Så är det någon som har samma bil som jag som kan kolla lite vad det står?
Alla som drömmer om att få komma till Falklandsöarna någon gång, kan jag bara säga. Glöm det, det är inte värt det bara för att se några pingviner. The worlds outpost är en passande beskrivning tycker jag.
Santa Fe Exclusive 07, Black Pearl 2.2 diesel 7 säters.
4
Och det det där "Falklandshelvetesöarna" slogs man om?Abuquir skrev: Alla som drömmer om att få komma till Falklandsöarna någon gång, kan jag bara säga. Glöm det, det är inte värt det bara för att se några pingviner. The worlds outpost är en passande beskrivning tycker jag.
Snacka om prestige-krig!
Ligga på redden utanför Slite i nov/dec (som Chirre) låter inte heller avundsvärt. Enda fördelen: Närmare hem!
Petroff
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart
5
Hej Abbemannen,
Sluta deppa nu. Du får väl trackis som det går att köpa byråar och annat kul för!
Vad gäller släpvagnvikter mm så står det så här i mitt regbevis för CM 2.2 CRDi Excl-7 A5:
"Högsta totalvikt på släpet för B-körkort kg: 930".
Högst sammanlagda bruttovikt för bil och släp, kg: 4570
Sluta deppa nu. Du får väl trackis som det går att köpa byråar och annat kul för!
Vad gäller släpvagnvikter mm så står det så här i mitt regbevis för CM 2.2 CRDi Excl-7 A5:
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision
6
Så 900 kilos kärror skulle vara okej att släpa runt på då?ClasseClas skrev:Hej Abbemannen,
Sluta deppa nu. Du får väl trackis som det går att köpa byråar och annat kul för!![]()
Undrar just hur dom ser ut storleksmässigt sett?
7
Det där "prestige kriget" kanske var värt det, ifall de nu finner stora mängder olja här nere.petroff skrev:Och det det där "Falklandshelvetesöarna" slogs man om?Abuquir skrev: Alla som drömmer om att få komma till Falklandsöarna någon gång, kan jag bara säga. Glöm det, det är inte värt det bara för att se några pingviner. The worlds outpost är en passande beskrivning tycker jag.
Snacka om prestige-krig!
Ligga på redden utanför Slite i nov/dec (som Chirre) låter inte heller avundsvärt. Enda fördelen: Närmare hem!
Petroff
8
Sen hör det förstås till saken att alla släp faktiskt inte räknas som släp. Min båtupptagningsvagn är obromsad och saknar både fjädring och belysning. Den räknas som "efterfordon" och får bara framföras i 30 km/tim. Vilka viktgränser, om det finns några, som då gäller, har jag ingen aning om
/BengtB[/quote]
Hej
Vikten på efterfordon får inte var högre än
tjänstevikten på dragbilen har jag för mig
Mvh Tommy 8)
/BengtB[/quote]
Hej
Vikten på efterfordon får inte var högre än
tjänstevikten på dragbilen har jag för mig
Mvh Tommy 8)
Santa FE V6 -02 (Frun)
Zuka -87 (Min)
I 10 -08 (Min)
Zuka -87 (Min)
I 10 -08 (Min)
9
Min släpkärra har en totalvikt på 750 Kg, bromsad, och av det är lastvikten 560 Kg. Är dessutom numera skattebefriad!
Båttrailern är obromsad och har samma totalvikt, också skattebefriad, men den väger med båten på precis 750 Kg, så där finns liksom inga variationer på "lastvikten".
Båda kan naturligtvis köras i 80 Km/t, och är tillåtna att köras av någon med enbart B-körkort.
Själv har jag hela registret på körkortet, så jag kan utan vidare hänga på kompisens maskintrailer med grävare; Totalvikten då är 2000 Kg...

Båttrailern är obromsad och har samma totalvikt, också skattebefriad, men den väger med båten på precis 750 Kg, så där finns liksom inga variationer på "lastvikten".
Båda kan naturligtvis köras i 80 Km/t, och är tillåtna att köras av någon med enbart B-körkort.
Själv har jag hela registret på körkortet, så jag kan utan vidare hänga på kompisens maskintrailer med grävare; Totalvikten då är 2000 Kg...

181 Skäreläjan
Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)
"Ditt hem är där din katt är...!"
12
Snygg bild Skäreläjan!
Hyrde själv en sådan i somras för att fixa lite rabatter och flytta lite på en kulle. Det var ju som att bli barn på nytt!
Ja, ja, Här sittar man nu i Port Stanley och orkade inte ens gå ut på puben.... som förövrigt stänger klockan 24:00 på en fredag, dom är ju inte kloka Engelsmännen. Stänga så tidigt på en Fredag kväll.
Skäreläjan,
Mao så är det okej att hyra ett släp som det står 900 kg på då alltså.
Kan ju vara bra att veta för alla oss med bara simpla B-körkort.
Hyrde själv en sådan i somras för att fixa lite rabatter och flytta lite på en kulle. Det var ju som att bli barn på nytt!
Ja, ja, Här sittar man nu i Port Stanley och orkade inte ens gå ut på puben.... som förövrigt stänger klockan 24:00 på en fredag, dom är ju inte kloka Engelsmännen. Stänga så tidigt på en Fredag kväll.
Skäreläjan,
Mao så är det okej att hyra ett släp som det står 900 kg på då alltså.
Kan ju vara bra att veta för alla oss med bara simpla B-körkort.