Annons

Kupéfilter

1
Skriver angående kupéfilter och bytesintervall samt kostnad på den samma.
Bläddrade fram sidan om kupefilter i instruktionsboken.
Står bytesintervall 1500mil eller efter 1 år (hoppas att jag minns rätt).

Plockade fram servicepappret (1500mil) och mycket riktigt står det inget om kupefilter.
Ringde och kollade med verkstaden. Svar: Byter på första service bara om det behövs eller att kunden begär det. Annars blåser man rent filtret.
Frågade samtidigt om priset: 450-500kr.

Har ni kollat era servicepapper, i så fall intressant med lite prisuppgifter :?:

Kollade med Mekonomen: 264kr. Beställningsvara 1 dag.
Art.nr: 15-HC-8213
Får min i morgon.

Ni kan kolla själva (även till SM) på deras hemsida:
http://www.mekonomen.se/default.asp
Skriv reg.nr
Välj butik
Hamnar på bilinfo
Välj Reserdelar/Filter uppe på menyn

Man vill ju slippa mögel och inte minst pollenskiten till våren :evil:

Salle 8)
Hälsningar Salle

Kia Sportage-12, 2.0 Crdi, 184hk, A6, Orange
FD i30 1.6 Crdi M5 Kombi -09
FD Santa Fé CM V6 A4 C5 Titanium Blue -07
FD Atos Prime WorldCup, Tweety Gul, 58Hk -02
Annons

2
Hej, ett fantastiskt bra tips! Flyttar det till tipshörnan. Jag kollade på skoj vad dito filter kostar för SM i hopp om att priserna skulle vara lika låga. Men icke. De kostar lika mkt som på verkstan.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

3
Då var det bytt!

Bytet gick bra. Kollade i instruktionsboken där det finns några bilder. Dem stämmer så där + lite otydliga :?
I instruktionen för demontering av plastclips med gummistoppen ska numrering 1 och 2 på bilden byta plats (alltså man trycker in plastclipset lite inåt facket och sedan skjuter den mot dig, därefter pillar man ut gummistoppet genom hålet).
Det finns även ett stopp på höger sida handskfack.
När det gäller vajern är det bara att klämma ihop låsningen lite.
Filtret försökte jag kolla noga hur den var vänd innan och under demontering.

När man har gjort det lugnt och sansat 1 gång så går det på några minuter nästa gång (så lätt var det) :)
Lycka till :D

Litet tips:
Med parkeringsljuset på så får man lite lyse med handskfacksbelysning.

Litet förtydligande angående beställningsvara 1 dag. Det gäller till butik. Via post har jag inte testat, vet ej om det går.

Till sist:
Bild

Behövde bytas! Haft bilen 1 år.

Salle 8)
Hälsningar Salle

5
Angående bilden så får man väl säga att man drar på sig en del skit efter vägarna. Spt ut att behövas ett byte!
HADE en suverän Santa Fe
2.2 CRDi Exclusive
Gun Metal, automat -07

6
svartbjorn skrev:Angående bilden så får man väl säga att man drar på sig en del skit efter vägarna. Spt ut att behövas ett byte!
Det är ju ändå klar skillnad på luften där uppe i Norrland jämfört med Göteborg och speciellt centrala stan.
Man får väl helt enkelt kolla filtret då och då. :mrgreen:
Salle 8)
Hälsningar Salle

7
Jo minsann, ishavsluften är det inget fel på. Men dricksvattnet här uppe är också det helt fantastikt. Verkligen något att sakna då man är ute och reser. Men nu for det från ämnet en smula...

Svartbjörn
HADE en suverän Santa Fe
2.2 CRDi Exclusive
Gun Metal, automat -07

8
Det var håken vad filtret hade blivit skitigt! Vill minnas att mitt filter på SMen inte såg lika illa ut efter 1 år trots 08-miljö.
Toyota Auris 1.8 HSD -13

9
Jag köpte 4 st kupéfilter i förra veckan. Prisnivån är i klass med Koreapriser. Mekonomen lär väl få frossa vilken sekund som helst och justera priserna enligt normal svensk prissättning, vilket innebär minst dubbla prisnivån mot Koreapriser.
Toyota Auris 1.8 HSD -13

10
Citerat ClasseClas från: Inköp, Drift, Service och Underhåll (CM). Se sidan 3.

Jag bytte filter på min bil eftersom det började lukta lite skunk i bilen efter ca 1300 mil. Filterbytet var gjort på 10 minuter så det är busenkelt att byta på de nya bilarna.

Jag köpte Mekonomens billigare filter och det är en skillnad mot originalfiltret. Mekonomens filter är ett rent pappfilter, medan originalfiltret även har en kolfilterdel utöver pappen. Det finns en materialmässig anledning varför det är prisskillnad mellan filtren.
Slut citat.

-------------------------------------------------------------------------------------

Bra att veta att det finns skillnad på kvalitén på filtret, inte bara priset. Själv märkte jag ingen skillnad vid bytet. :shock:
Hälsningar Salle

11
En fundering...
Är det inte så att bilar med a/c ska ha ett filter med kolfilterinsats just med tanke på den fuktutfällning som kan bli i rör/slangar när man kör med a/c i varmt väder?

Jag har inte något belägg för det, men spontant känns det som så om jag ser till de bilar jag haft, med o utan a/c.

Härligt att det går lätt att byta iaf, frömjöl och sånt sätter igen dem ganska fort tycker jag.
Anders ;-)
Former owner of: 2007 CM/V6/Exclusive -7, Gun metal, "Stockholm Edition"

Bra att ha länkar:
Accent
Santa Fé (SM)
Santa Fé (CM)
Tucson (JM)

12
anders skrev:En fundering...
Är det inte så att bilar med a/c ska ha ett filter med kolfilterinsats just med tanke på den fuktutfällning som kan bli i rör/slangar när man kör med a/c i varmt väder?

Jag har inte något belägg för det, men spontant känns det som så om jag ser till de bilar jag haft, med o utan a/c.

Härligt att det går lätt att byta iaf, frömjöl och sånt sätter igen dem ganska fort tycker jag.
Det kan hända att du har rätt! Annars förknippar jag aktivt kol med luktupptagning och mindre med fuktupptagning. Även ett pappfilter lär jag kunna ta upp en del fukt. Sedan hoppas jag att kondensen i första hand lämnar bilen via dräneringsröret. En käck lite vattenpöl under bilen sommartid skvallrar om att både AC o dränrör funkar som de ska.

Jag får se hur det utvecklar sig med det pappfiltret. Kanske måste jag byta oftare än om jag hade haft originalfiltret.
Toyota Auris 1.8 HSD -13

13
ClasseClas skrev: Annars förknippar jag aktivt kol med luktupptagning och mindre med fuktupptagning.
Det var ungefär så jag menade, fast det blev fel i skrift...
Annars har ju vätska och aktivt kol med varandra att göra i andra avseenden 8)
Bild
Anders ;-)
Former owner of: 2007 CM/V6/Exclusive -7, Gun metal, "Stockholm Edition"

Bra att ha länkar:
Accent
Santa Fé (SM)
Santa Fé (CM)
Tucson (JM)