Annons

Geocaching...! Det var just det här med GPS...!

1
Gotaman skrev: Den som placerar skatten (cachen) har en handhållen GPS.
Koordinaterna för gömman publiceras på www.geocaching.com.
De som söker cachen har också handhållen GPS. Hittad behållare loggas, dels i loggbok i behållaren, dels på www.geocaching.com.
Jag måste för det första erkänna, att jag är helt novis på det här med GPS. :roll:
Frågan som jag "slänger ut" här på forumet - eftersom jag tror att här finns de som riktigt kan - är: Vilken skall jag köpa?
Det finns ju hundratals sorter. Jag har tittat på "Prisjakt", sökt på Google, men inte hittat mer än ett fåtal, som skulle passa mig.
En GPS som klarar både vägar, terräng (med tanke på ev geocaching då), och gärna kunde klara även ett sjökortsplotter, finns det tydligen inte många av. En heter Magellan Crossover 2500T, men jag tycker den har så liten skärm, 3,5 tum?
Ni som nu kan sånt här; Hjälp mig! Finns det inga med den kapaciteten som har åtminstone 4,3-tumsskärmar?
Kan man inte "peta in" ett sånt där sjökortsprogram (Fugawi) i en "bil-GPS", och ha den med på sjön?
Hur fungerar en sån som skall vara i framrutan (för vägar) om man tar med den ut på vandring "i skogen"?
Säkert har många GPS:er i framrutan, som testat!
Jag behöver goda råd, för jag kan inget om detta...!
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"
Annons

2
Jag är själv lite "rudis" i ämnet och kan inte ge något köpråd.
Däremot har jag lite skvaller ifrån Elmia-mässan i påsk att delge:

Det finns från flera håll intresse av,och tankar kring en slags
bilorientering/biltävling med GPS, och då främst för SUV:ar.
(Alltså något som påminner om Geocaching)

Bl.a Svenska Bilsportförbundet är en instans som klurar på saken.
Och Magellan, som hade monter på mässan vet jag
blev vidtalade om tankar och ideér kring detta.
Vad som kommer ut av det, får väl framtiden utvisa men en
tanke är ju att en (eller flera) leverantörer av GPS bidrar med
utbildning och kanske ett avtalat pris på några lämpliga modeller.

Petroff :wink:
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart

3
Jag är en riktig prylnisse och äger 3 gps:er :shock:

Ex vis Garmin släpper ca 25 st nya modeller varje år och jag kan lova dig stora bekymmer om du försöker hitta en som ska passa "alla" behov, dvs till skogen, bilen och båten (hmm, undrar varför :wink:).

- Alltså har jag en Garmin Nuvi 350 som bilnavigator (har hjälpt mig otaliga ggr)
- En Garmin 525 S till båten (stor och fin display - ovärderlig på sjön)
- Slutligen en Garmin 60 CSx till skogen, jakten, skotern (till salu för övrigt). En kanonfin "hand gps", stryktålig till tusen, färgdisplay som visar kartan som den ser ut på pappret. Den ska dock få vika hädan för efterföljaren...

En djungel detta med gps:er men summa summarum är att dom i många situationer är ovärderliga och i vissa fall en livräddare om man hamnar i obehagliga situationer till fjälls eller till sjöss.

Vänligen
Svartbjörn
HADE en suverän Santa Fe
2.2 CRDi Exclusive
Gun Metal, automat -07

4
Så här ser min Garmin 60 CSx ut under användning strax utanför Stora Sjöfallets nationalpark:
Bild
Hälsar
Svartbjörn
HADE en suverän Santa Fe
2.2 CRDi Exclusive
Gun Metal, automat -07

5
Tack, Svartbjörn! :D :D :D
Du tycker alltså Garmin´s grejer är bra...! Hmmm... :wink: :wink:
"Kombigrejen" var väl mer en idé jag hade... 8) :oops:
Och Petroff; Lät roligt, det "skvallret...! :D
181 Skäreläjan

Numera Jeep Cherokee -15

6
God morgon!

Det är nog som med Nikon eller Canon, det är en smaksak. Magellan eller Garmin är väl dom två stora. Kläm å känn är väl rådet. Garmin har nyss släppt en handenhet, Colorado 300, som lär ska kunna svälja både Friluftskartan Pro och Bluechart (sjökort), det kanske skulle kunna vara något för en västkustbo! Pris om du letar strax under 5000 kr exkl kartor (ca 2000 kr/st. Ingen billig syssla detta...

Bild på Coloradon:
Bild

Hälsningar
Svartbjörn
HADE en suverän Santa Fe
2.2 CRDi Exclusive
Gun Metal, automat -07

7
Skäreläjan skrev:
Och Petroff; Lät roligt, det "skvallret...! :D
Läjan har nog fått lite mer info via andra kanaler än forumets
offentliga sida! :shock:
Men det finns krafter bakom ide´n att starta en slags "SUV-klassad"
tävlingsgren som jag tror på och gärna ansluter mig till. :D

Jeep Grand Cherooke-02 Svart

8
Jahapp...! Då vart det inhandlat! :D :D :D
Tack för tipset, Svartbjörn! Det verkar vara grejer att lita på, då du ju har tre...:D :D
En Garmin nüvi 760 Europe med alla finesser!
Bild
Något som heter "TMC" fick jag med på köpet... Det skall bli kul att se - eller höra - vad det är för nåt...!? :? :?
Till denna köpte vi dessutom "Friluftskartan PRO V.Götal.", men sjökortet väntar vi med - så länge iallafall...! 8)
(Dumilde...! Den spelar upp musik i bilstereon!? :roll: :lol: :lol: )
181 Skäreläjan

Numera Jeep Cherokee -15

9
Gratulationerna haglar från Norrbotten!

En riktig kamrat till bilen har du fått! TMC lyssnar via FM-nätet av om det är trafikstörningar, vägarbeten mm efter den rutt du valt och då kan du välja alternativ väg om du vill.

På vår resa till Italien för två sommrar sedan hade vi en fantastisk nytta av vår mindre nuvi 350. Under hemresan upp genom Tyskland sökte vi ett natthärgärge efter den tänkta rutten å vips hade fru Garmin hittat flera alternativ. Där står inte bara adress utan också telefonnummer så då är det till att ringa och fråga om lediga rum (om man talar tyska alltså), mycket fiffigt!

Friluftskartan Pro är suverän att ha också i en bilnavigator, jag kan också ha den till 350:n. Dock klarar den inte att räkna ut rutt och ge röststyrning i det läget men du får massor fler detaljer än då man kör med City Navigator.

Grattis ännu en gång!
Hälsningar
Svartbjörn
HADE en suverän Santa Fe
2.2 CRDi Exclusive
Gun Metal, automat -07

10
Hurra! Idag har vi hittat vår första "Cache"!
Tog en promenad idag vid Sundsby Säteri på Mjörn (Tjörn), i det fina vårvädret, för att se hur GPS:en fungerar till fots!
Har av doktorn blivit ordinerad promenader för det något för höga blodtrycket...
Dock inte bergsklättring, som det nästan blev för att hitta en väl gömd liten plastask med bl a loggbok, som man kunde skriva en liten hälsning i!
(Hade ingen liten "pryl" att lägga i, men ett litet "visitkort" från Club Hyundai Suv Sweden blev iallafall ilagt...! :D :D )
GPS:en var helt perfekt! När vi hade ungefär fem meter kvar till en liten bergsskreva, där "cachen" låg gömd, så visade den fortfarande på "målet", i helt rätt riktning!
Hade man sen tänkt på att det kunde vara både blött och lerigt att hitta fram till rätt ställe, så hade man nog tagit stövlar på sig!
Men men... Väl hemma, blev det till att skrubba både skor och byxor, för naturligtvis skulle jag halka i lervällingen... :roll: :oops:
181 Skäreläjan

Numera Jeep Cherokee -15

11
Härligt Skäreläjan! Nytta och nöje på samma gång! För egen del stå stannade det upp lite när jag skulle skaffa GPS. Det är den eviga materialsportsfrågan om vad man ska köpa för pryl. Sedan hade jag inte aaaaning om att handGPS:er var såpass dyra. :shock:
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

13
svartbjorn skrev:Kul Läjjan!

Låter roligt värre, måste försöka mig på det där!

Hälsningar
Svartbjörn
Ja, pröva! Det är faktiskt riktigt kul...!
http://www.geocaching.com/seek/cache_de ... ae570f72ad
Här är en i Kalix t ex... :wink: :wink: :wink:
(Ev. får du logga in för att se den, vet inte riktigt, men jag vill minnas att du hade anmält dig? :? )
181 Skäreläjan

Numera Jeep Cherokee -15

14
Nu har jag luftat min nya Colorado och med det också hittat min första cache! Dessvärre är det mil mellan gömmorna här uppe så takten på hittade cachar kanske inte kommer att rusa i höjden men i alla fall!

Roligt!
Mvh
Svartbjörn
HADE en suverän Santa Fe
2.2 CRDi Exclusive
Gun Metal, automat -07

15
:D Bravo!
Glest? Då får du se till att fylla i luckorna då! :D