Jag måste för det första erkänna, att jag är helt novis på det här med GPS.Gotaman skrev: Den som placerar skatten (cachen) har en handhållen GPS.
Koordinaterna för gömman publiceras på www.geocaching.com.
De som söker cachen har också handhållen GPS. Hittad behållare loggas, dels i loggbok i behållaren, dels på www.geocaching.com.
Frågan som jag "slänger ut" här på forumet - eftersom jag tror att här finns de som riktigt kan - är: Vilken skall jag köpa?
Det finns ju hundratals sorter. Jag har tittat på "Prisjakt", sökt på Google, men inte hittat mer än ett fåtal, som skulle passa mig.
En GPS som klarar både vägar, terräng (med tanke på ev geocaching då), och gärna kunde klara även ett sjökortsplotter, finns det tydligen inte många av. En heter Magellan Crossover 2500T, men jag tycker den har så liten skärm, 3,5 tum?
Ni som nu kan sånt här; Hjälp mig! Finns det inga med den kapaciteten som har åtminstone 4,3-tumsskärmar?
Kan man inte "peta in" ett sånt där sjökortsprogram (Fugawi) i en "bil-GPS", och ha den med på sjön?
Hur fungerar en sån som skall vara i framrutan (för vägar) om man tar med den ut på vandring "i skogen"?
Säkert har många GPS:er i framrutan, som testat!
Jag behöver goda råd, för jag kan inget om detta...!