Annons
Annons

Oljeförbrukning

2
Bra fråga - ändå kan jag inte svara på den. :wink:

Min första Santa (V6, 2001) behövde jag aldrig fylla på mellan servicetillfällena (1500 mil), och har ingen aning om vad verkstaden hällde i när dom bytte.

Min nuvarande dvs nr 2 (också V6, 2004) hade jag nyligen på 12-månaders service (1200 mil) och fick förstås oljan bytt då. Den verkstaden använde en delsyntetisk olja, SAE 10/40, men märke/fabrikat har jag inte fått uppgift om eller frågat efter.
Inte heller denna bil har behövt någon påfyllning före servicen.

Det måste vara minst 15 år sen jag hade en bil som behövde oljepåfyllning mellan byten - oavsett bilmärke.

/BengtB

3
Samma här - inte ett skvatt mellan servicearna!

Fråntaget inkörningsperioden - när vilken bil som helst kan slurpa i sig olja lite hipp som happ så har jag inte fyllt på olja på år och dag - inte ens lokalbilen; en Astra Diesel med 34,000 mil på mätarn kräver någon påfyllning.

Swedefe

4
Jag har fyllt på 1 liter då den var längst ner på stickans märke, men den ska in på service på fredag. Ska dubbelkolla detta med oljan. Nu har jag egentligen kört lite längre än vad man ska för den andra servicen, så det är kanske därför jag fick fyllapå lite :?

5
Vår Santa med 2,4 liters snikmotor är lite törstigare på olja än era V6-or.
När vi kört cirka 1.200 mil efter service, brukar röda oljelampan tändas vid gaspådrag. Pytsar då i en halvliter vanlig olja och vips, lampan irriterar icke mer. Detta har upprepats två gånger, så det är nog normalt.

En gång är ingen gång, två gånger är en gång för mycket.

Har nyligen haft bilen på service, så det dröjer ett tag innan vi får svar på om det inträffar en tredje gång.

6
Fick tebax bilen från service idag, Castrol helsyntetsik olja kör de med,i regel skall man inte behöva fylla på olja mellan service, men det är bra att hålla koll.