Annons

Ljuddämpande åtgärd

1
Jag tänkte dela med mig av tillverkningen av en ljuddämpningskåpa.
Störde mig lite på att dieselsnurran hördes endel in i kupen på min nya Santa Fe, kollar in där pedalerna sitter och ser att det är helt öppet mot torpedväggen.
Vet inte om jag är kinkig eller om jag bara vant mig vid tysk soliditet/ljuddämpning eller om Santan är lite högljudd.

Material:
Inhandlade 20mm tjock ljuddämpningsmatta och ljuddämpningspapp med dubbelhäftande tejp på Mekonomen för ca: 150kr

Tidsåtgång : ca 45min

Började med att göra en mall i kartong och sen blev det en hel del finslipande av passformen.

Bilder av operationen följer, fotade med mobilkamera så ha överseende med kvaliten :)

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Annons

3
anders skrev:Innovativt och snyggt jobbat!!!

Har du hunnit utvärdera åtgärden?
Japp, det blev en tydlig förbättring, nästa steg blir xenon-konvertering och montering av dioder i parkeringsljus och nummerplåts-belysningen.

4
Japp grattis! LED blir ju så här snyggt
Bild
Och så här bra
Bild
Hälsningar opticrob

Hade en Santa Fe 2,4 -03 GL med
Rejsiga luftintag istället för dimmiga lampor!

Re: Ljuddämpande åtgärd

5
smog skrev:Jag tänkte dela med mig av tillverkningen av en ljuddämpningskåpa.
Störde mig lite på att dieselsnurran hördes endel in i kupen på min nya Santa Fe, kollar in där pedalerna sitter och ser att det är helt öppet mot torpedväggen.
Tack... :D
Svart Hyundai ix35 crdi A6 exclusive.
Svart Hyundai i40 crdi A6 sport.

6
Snygg mod! Härligt! :D :D Jag ska göra samma sak. Det är främst på tomgång som dieseln märks av ljudmässigt tycker jafg.

Sedan ska jag återkomma med min ljuddämpande mod som åtgärdar lite irritationer som ingen verkar ha retat sig på hittills... :roll:
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision